Gå til innhold

hvor gammel er en "ung mor" egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er jeg det? nei, går jo ikke ann, er jo 24!! eldgammel!!!

men eg ga mini grøt ved 2 mnd alderen, for han bare spydde opp all melk. så begynte så smått å gi han grøt i velling-form da, og så fikk han grøt fra skål, i skje da han var 3 mnd. å spis d enda!!

men eg er jo ikke ung da!! pass deg anonym, komr eg å sett meg på deg. !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tydeligvis ung mamma om man er født i 86 eller senere? hvem vet, anonym definerer aldri ordentlig va h*n mener når h*n sier ung mor *poke anonym med min berømte høygaffel*

Skrevet

Hva det angår å være en ung mor eller ei. Det å være ung er jo ikke bare en alder spør du meg ;) hehe

Men vil si mine tanter var unge med sine 16, 18 og 19 år. og som 21 åringer var de 3 barnsmødre.. en annen tid kan man kanskje si.

Ellers.. foret på grøt og middag selv fra jeg var rundt 3-3,5 mnd.. tror jeg ikke har tatt skade av det ;)

Noen barn trenger bare mer enn andre.

Å bry seg om hva andre mener er vel egentlig bare bortkasta energi.

Så lenge man har vært i samråd med fagfolk bør nå egentlig ikke noe være et problem, og uansett. Vi er foreldre til VÅRE barn.. da får vel det si sitt..

Skrevet

Ung mor...da tenker jeg vel på de under 20 omtrent. Kaller jo ikke en som er 21 år gammel heller da....men alt er relativt. Men er jo ung lenge...men akkurat begrepet "ung mor"....da tenker jeg på sånn under 20 omtrent. Vet ikke...har mye med personen å gjøre også. KJenner ei tafattig, veik jente på 23 år med to barn....hun kaller jeg ung mor fordi hun klarer ikke å ta noen beslutninger på vegne av hverken seg selv eller babyen sin.

Skrevet

tja.. jeg er selv 24 og vil vel si at jeg er en ung mor.

ung mor for meg er 25 og nedover.

Skrevet

Min mor var 20 da hun fikk meg, og hennes søstre var 17 og 18 da de fikk sine første.. Dette var jo helt vanlig alder å få barn på! Selv er jeg 22, og veldig mange i mitt "kull" og 1år +/- har fått eller planlegger barn nå.. Ja vi er ung, men ikke FOR ung..?

Det finnes folk over 25 (noen nevnte dette som en magisk grense et sted) som ikke hadde greid å ta seg av en kakkerlakk, og det finnes folk under 20 som tar seg av hele familien sin. Det er så bortkastet å tillegge alder så stor rolle.

Skrevet

Du kan ikke kalle en på 19-20 ung mor. Det er vel heller mer vanlig å bli mor i den alderen.

16-17 derimot er ung mor!

Skrevet

Er det noe galt i å være ung mor da? Syntes jo d et er positiv å være ung mor jeg.... mange som er alt for gamle når de begynner å få barn.

Jeg selv er 28... og i Oslo er jeg en relativt "ung" mor... Gjennomsntittet for førstegangsfødene i Oslo har jeg hørt at er 30, 5 år..

Men ung eller gammel.. en mor er en mor. Og det finnes gode mødre og det finnes mindre gode mødre i alle aldre.

Skrevet

Jeg er 21 år og har 2 barn. På 1,5 år og 2 mndr.

Men en ting...Vil ikke akuratt si det er vanlig å få barn i 19-20 års alderen. Ikke så mange som får det...

Skrevet

Ung mor er vel under 25 synes jeg..

Når vi snakker om noen som er 16-17 år så er jo det en helt annen kategori.. De er jo ikke voksne ennå, så de blir jo ikke mamma helt alene. Trist, men det skjer faktisk.

Mellom 20-25 er det noen som planlegger å få barn, og da er de unge mødre synes jeg. :-)

Jeg er ikke anonym som startet "ung mor"-greia altså.

Skrevet

På landbasis kan man IKKE si at det er vanlig å bli mor når man er 19-20 år. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge stiger hele tiden (er rundt 30 år nå) og andelen førstegangsfødende i alderen 15-24år synker raskt mens andelen kvinner som er førstegangsfødende i alderen 35-44 år stiger veldig. (ref befolkningsstatistikken på www.ssb.no)

Jeg ønsker ikke å ha noen mening om hvorvidt det er best å være en ung mor eller ikke, men når man får barn 10 år tidligere enn gjennomsnittet og bare noen 3-5 år inn i den ca 30 år lange fasen i livet de fleste kvinner er fruktbare, så tror jeg det er rimelig å kalle det en ung mor. :)

Skrevet

Eg vil nå sei at eg reknar meg sjølv som ung mor...Er 23 år og mamma til to.Ei på 2.5 og ein på snart 5 mnd.

Men kor "grensa" går for ung mor er vanskeleg å sei...!Alle har forskjellige meininger...!

Skrevet

hei!

selv var jeg 19 år da jeg fikk førstemann. når jeg ser tilbake på det synes jeg at jeg var ganske ung, men ser jo også hvor fort jeg vokste på oppgaven som mor. jeg var (og er fremdeles) i et stabilt og godt forhold med pappaen til mine to, noe som har spilt en stor rolle for meg.

nå er jeg 25 og fikk nr to for snart et halvt år siden. i min vennekrets er vi mange som har fått både en og to før vi ble 25. jeg ser ikke på meg selv som spesielt "ung mor" nå. men jeg gjorde det en stund etter jeg hadde fått min første.

det med alder og dette med modenhet er to forskjellige ting. det er veldig individuelt hvorvidt en 18-åring er klar for å få barn. men når det er sagt så er man jo fra naturens side klar for å få barn enda tidligere...

:)

Skrevet

jeg fikk min første når jeg var 21 og 2 når jeg var 24. Synes det er ungt :)

Men uansett, spiller det noen rolle. Gidder verken lese eller bry meg om disse ung mor innleggene.

Skrevet

Under 25??? Får ikke jeg lov til å være ung mor da?

Skrevet

For en tåpelig diskusjon!!! Blir så provosert når folk tar alle over en kam. Uansett om det er snakk om ung mor, gammel mor, attpåklattmor eller hva som helst. Dette har da ingenting med saken å gjøre?! Det viktigste ungen får er en kjærlig mor og det har da ingen alder. Djeeeez

Skrevet

Under 30 vil jeg si er ung mor. I hvert fall her i byen (Oslo). Nesten ingen i min bekjentskapskrets som har fått barn før de fylte 30. Men jeg vet ikke når de begynte med grøt altså :-)

Vanlig å få barn når man er 19-20?? Hvor da? Det var én fra min videregående som fikk barn da hun var 20-21, alle var helt lamslåtte over at noen ville ha barn så tidlig.

Skrevet

Jeg var 15..Var vel ganske ung da!

Fylte 16 uken etter då!:P

Skrevet

har heller aldri gitt grøt til gutten min, han er 4 mnd...

får ikke det før han har behov for det!

Skrevet

hva mente du med at de som er 16-17 ikke blir mor helt aleine?

jeg er da mor aleine, å jeg var 1 når jeg ikke sønnen min, å jeg er mor helt aleine...?

Skrevet

Tja en ung mor vil jeg si er en under 20 år for da er man fortsatt tenåring. En veldig ung mor er under 18. Men det jeg lurer på? Hvorfor blir det alltid regnet som negativt når noen bruker ordet ung mor?? Man er jo ung, enten man har barn eller ikke om man f.eks er 19. Kan jo ikke komme å si man er støgg gammel når man er under 20???

Skrevet

haha, alle var helt lamslåtte av at noen ville ha barn så tidlig. lurer på hva slags venner du har! ett barn ødelegger ikke livet, det beriker det. hun hadde nok ett langt mer innholdsrikt liv en deg og dine lamslåtte venner!

Skrevet

jippi! er jeg ung da? føler meg så kjærring, så blir så gla når dere mener dem under 25 er ung.. men da har jeg bare til neste år å føle meg glad på den, for etter 25 er jeg vel gammel.. huff..

men et skikkelig løft da!!24 år, å bli bedt om leg når eg sku kjøpe røyk når eg va i oslo? wow!!! da ble eg gla altså!!!! :):):):)

Skrevet

Ung: 20 eller yngre.

Gammel: 40 eller eldre.

Sånn, da var den saken fastslått!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...