Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 hvordan er det egnetlig.?skal man amme hele tiden eller er det ant timer mellom hver gang.hvor mange min på hver pupp ammerman.jeg har ingen peiling på dette området;snufs..
Skal bli Mamma - igjen ! Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Mitt tips til deg er , amme amme amme... Ikke bry deg om timer... I starten så sleng frem puppen ved en hver anledning, om så babyen nett har ammet i 30 min for 2 min siden, så sleng den på igjen... Jeg hadde mange tårer med 1 babyen pga amming. Ingen som sa så mye så jeg ammet lite for jeg tenkte at nå hadde jo hun fått mat for 15 min siden så det var vel ikke så mye vits, men denne gangen skal jeg amme til jeg blir sår... Det tar en del dager før du har så mye melk, så selv om barnet ligger lenge er det ikke sikkert den har fått så mye. I tilleggg er den første melken "lett forbrennelig" så barnet blir fort sulten igjen. Det er viktig å bruke god tid med hvert bryst siden den første melken er den tynneste, så la barnet ligge lenge med hvert bryst. Håper dette hjalp deg litt, det viktigste rådet jeg vil gi deg er i allefall å ta deg tid under ammingen, da slapper kroppen av og melken strømmer lettere. I starten kan det ikke bli for mye amming !!!
Bdancer Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 I begynnelsen er det viktig å amme mye (de dagene du ligger på sykehuset), for å få melkeprodusjonen godt i gang! Derretter vil jeg anbefale å amme så lenge som mulig på hver pupp - amm en pupp tom før du begynner på neste. Da får barnet i seg den "innerste" melken som er mye tykkere og som metter mer enn den melken som kommer først. Da er det etterhvert kanskje ikke behov for å amme så sinnsykt ofte og babyen kan sove en stund god og mett.
@nemone Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Dette lærer du på sykehuset, ikke gi deg før du har fått god veiledning. Det er også egne ammepoliklinikker på enkelte sykehus. Ellers er det hjelp og få på både ammehjelpen.no, dinbaby.com og selvsagt på helsestasjonen. Du får hjemmebesøk av helsesøster rett etter at du har kommet hjem og kan avtale hjelp da. Strever du med ammingen så ring og be om raskt besøk, de er utrolig søte og hyggelige her jeg bor iallfall, og kom samme dag som jeg ringte. Det finnes ingen oppskrift på hva som er rett og galt - du må rett og slett finne samspillet med babyen din. Og hyppighet osv vil variere etter som babyen vokser til. Og noen ganger går det ikke - det opplevde jeg med førstemann i fjor, og det går helt fint med flaske også....
Vestlandske meierier A/S Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 her var det forksjellige svar!! vil anbefale www.ammehjelpen.no Der er det fagfolk som vet hva de snakker om, opne chat er det også ofte på kveldene. En kjempefin og informativ side! LYKKE TIL;)
Gjest mor75 Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 I begynnelsen er det viktig at barnet får suge mye for å få i gang melkeproduksjonen, men obs, ikke la babyen suge så lenge at du blir sår. Litt sår blir man jo ,men med min første var det helt forferdelig, og puppene mine var ikke i orden før det var gått flere måneder. -Babyen må få mye pupp i munnen for å suge riktig, spør de på føden. -Etter 10 min/ et kvarter på en side er det på tide å bytte til neste pupp, la det så gå en time eller to til neste sugestund. -Smør brystvorten med morsmelk og la det tørke, smør også gjerne med en brystsalve etter det.(Jeg brukte Avent sin med andremann, og var fornøyd) - Bruk albueskjell(fås ofte på føden) eller en slags melkeoppsamler fra Avent utpå brystet slik at ikke noe gnager på brystvorten. Man blir litt sår, men etterhvert går det over. - Når melken kommer etter noen dager, er det et poeng at barnet får drikke tomt på det ene brystet før det starer på det neste. Den første melken som kommer er nemlig mest tørsteslukkende, mens slutten er mer mettende. Noen gir bare av en side til hvert måltid, mens andre gir begge til hvert måltid. Det lager seg til selv etter hva som passer best for deg og barnet. Jeg ammet førstemann på begge sider hver gang, men andremann bare fikk en side til hvert måltid. Ellers er Ammehjelpen å anbefale!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå