Gå til innhold

2 år, stor seng, og GODE råd om legging!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på to. Om få dager blir han storebror. Derfor har vi valgt å flytte han ut av sprinkelsenga og over i barneseng.

Nå er det snart en måned siden vi gjorde det - og legginga er ganske komplisert!

JEG TRENGER NOEN RÅD.

Vi har gode og fate rutiner for kveldsmat, melk, tannpuss, fluor, kveldsstell og pludring på badet. Videre har vi bok på senga (en historie) og litt synging.

I det vi forlater rommet hans spretter han ut av senga og løper ut av rommet. Den første halvtimen (ca) er han blid og spretten, full av energi og iherdig med dette. Etter en stund blir han grinete, lei seg og veldig trøtt. MEN han holder ut. Står opp hver gang vi går ut av rommet.

Taktikk 1:

Vi står et stykke utenfor og følger han inn hver gang han passerer dørstokken.

Resultat:

Holder på i ca 1,5 time - det blir maaange turer inn og ut.

Taktikk 2:

Vi sitter inne hos han på en stol et stykke fra sengen. Roer han ned og legger han ned om han prøver seg.

Resultat:

Han vokter på oss og bruker energi på å følge med om vi går eller ikke. Holder på i ca 1,5 time.

Taktikk 3:

Etter ritualene går vi ut, setter på trappegrinda og forlater han. Opp og legger han ca hvert 5. minutt.

Resultat:

Holder på i ca 1,5 time - og det er en del turer opp til han.

Dette er vanskelig, ikke minst fordi han ikke har tilstrekkelig med språk til å forklare. Og det vi sier strekker ikke til for han. Alt blir fraser.

"Ikke gå ut av senga"

"Ikke lov å stå opp"

"Ikke mamma og pappa sin seng"

Noen med gode erfaringer de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjorde det slik:

Satt på rommet ved siden av etter vi hadde lagt henne for kvelden.

Første gang hun gikk ut (tok vel 1-2 minutt) bar vi henne med en gang tilbake i senga og forklarte at det var kveld og tid for å sove.

Dette gjentok vi cirka 10 ganger, etter det sa vi kun god natt til henne hver gang vi bar henne i seng (ga ingen videre oppmerksomhet, vi bare la henne i sengen og gikk ut igjen).

Første kvelden holdt vi på i 2 timer

2. kveld i 1 time

3. kveld 1,5 timer

4. kveld 1 time

5. kveld 1 time

etter 2 uker med mye hardt arbeid ;-) så legger hun seg fint for kvelden.

Nå står hun kanskje opp 2 eller 3 ganger på en kveld, noen kvelder bare sovner hun.

Skrevet

Takk for svar Thujatoppen!

Ligner litt på det jeg gjør nå... Følger han i seng noen ganger, før vi går fra, og kommer opp med ca fem minutters mellomrom.

Gir heller ikke mer oppmerksomhet enn "god natt", "sov godt".

Synes vi jobber drithardt! I en mnd snart, uten noen oppløftende resultater. Og i kveld sovna han ikke før to timer etter at jeg forlot han første gang... Puh, han er så voldsomt viljesterk. Og voldsomt trøtt. Huff, stakkars liten. Jeg blir så lei meg...

Skrevet

Tror dere bør velge EN taktikk(den dere syns funker best) og holde dere til den.

3 forskjellige taktikker kan bli litt mye for en liten tass å forholde seg til;).

Ting tar tid,men å være konsekvent(uansett hvor tungt det er..),lønner seg!Lykke til,dere er flinke som holder på!

Mvh

Skrevet

Vet! Har holdt ut ca en uke med hver... Jeg vet at det kan virke knapt, men vi er desperate etter å få dette på plass (ny baby om få dager påvirker meg veldig følelesmessig). :(

Føler vi burde prøve ut reaksjonsmønsteret hans. Se hva som "gjør minst vondt" for han og oss...?

Flere med erfaringer?

Skrevet

Kan ihvertfall fortelle hva vi gjorde da jenta vår på to år fikk ny "stor" seng, nå som sprinkelsengen skulle brukes til ny baby. Vi snakket med henne om at den nye babyen skulle få sengen hennes, fordi det var en babyseng, og at hun som er stor jente nå skulle sove i stor seng. Dette var hun jo veldig enig i, og når hun i tillegg fikk nytt sengtøy med favorittene (teletubbies) på, så var det stor stas. Hun var i utgangspunktet veldig enig i at den nye sengen var kjekk, men så fristet det noen kvelder å gå ut av sengen, og da "truet" vi med at hun måtte ligge i babysengen hvis hun ikke var flink til å legge seg. Et par ganger måtte vi frem med sprinkelsengen igjen, og det var tydeligvis ikke noe kjekt, for hun sluttet fort å vandre ut av sin egen seng. Det holdt at vi nevnte "babysengen", så krøp hun tilbake i sin egen, og hun sa selv at hun var stor jente som skulle ligge i stor seng.

Selv om gutten din ikke har så godt språk, så kan du nok forklare ham dette, slik at han også kanskje vil forstå at han nå er stor gutt med stor seng.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...