Gå til innhold

hvor mange uker går man gravid egentlig???


Suss@ med 3 gutter

Anbefalte innlegg

jeg er totalt forvirret her,,i alle bøker og på babyverden går det til 42 uker,, da er de to siste på overtid.

altså uke 40 er terminuke!

men her inne går det til 44????

hva er riktig?

 

jeg bruker forøvrig babyverden sin tellemåte.. altså når man er i uke 23+3 så er man 23 uker ikke 24!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi var på UL på Ullevåll sa jordmor at de brukte 40 uker, ikke 40 + 2 som man gjør mange steder.. Vet ikke hva som er riktig jeg altså..

 

Jeg sier hvilken uke jeg er i jeg, dvs nå er jeg 21 + 3, og jeg sier at jeg er i uke 22... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så forvirret ang dette med måneder og uker... Vi går gravide i 9 mnd, men det er jo ikke 40 uker. 9 mnd= 36 uker.... Så irriternde å bli lurt slik! Vi går jo gravide i 10 mnd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En går gravid i 9 kalender mnd, men 10 svangeskapsmnd. Dette fordi i ein vanleg kalendermnd er det meir en 4 veker, medan i ein svangeskapsmnd teller vi 4 veker.

Det enklaste er å tenke frå dato til dato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere virkelig mener at 40 uker er 10 måneder, er da 52 uker 13 måneder? Og hva heter i så fall årets 13. måned? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er grunnen til at jeg ikke snakker om hvor mange mnd jeg er på vei i det hele tatt, men holder meg til svangerskapsuker!

Men 52/4 blir jo 13, ikke 12, så at året bare har 12 mnd er egentlig litt rart. Men det har jo "alltid" vært sånn.

 

Men når du har termin, er du 40+2, det stemmer i alle fall med det jeg har hørt, og måten de regner i Bergen.

Men det kan jo hende at tidsforskjellen over fjellet til Oslo har betydning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo bare en eneste måned som er fire uker da (og ingen i skuddår). Så jeg skjønner ikke hvorfor så mange insisterer på at fire uker er en måned. 11 av årets måneder er på 30 eller 31 dager, ikke 28...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe d en nok rett at vi går i 9 mnd for hver månde har mer en 4 uker

(4 uke=28) og d e d bare februar som har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trimester

 

1-4 uker = 1mnd

5-9 uker = 2mnd

10- 13 uker = 3mnd

 

Andre trimester

 

14-18 uker = 4mnd

19-22 uker = 5mnd

23-27 uker = 6mnd

 

Tredje trimester

 

28-31 uker = 7mnd

32-36 uker = 8mnd

37-40 uker = 9mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både 40 og 42 uker stemmer. Om man regner fra siste mens teller man jo faktisk med to uker man egentlig ikke er gravid ennå, så i prakris går man gravid i 40 uker. Rett meg om jeg tar helt feil her. I tillegg er det helt normalt å føde 14 dager +/- i forhold til termin, så da kan man si det er "normalt" å gå gravid til uke 42/44 alt etter som hvordan man teller. De fleste sier man er gravid i 9mnd, men jeg har hørt at fagfolk ofte sier 10 mnd (igjen pga hvordan man velger å telle).

I tilleg kan man jo merke seg at i Norge avviker svangerskapets antatte lengde med to dager i forhold til WHO's standard. Om dere titter innom utenlandske nettsider sider vil man derfor kunne se noe avvik i forhold til noske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldretussa

 

Jeg fikk beskjed på Ullevål om at de brukte 40+0, ikke 40+2 som mange andre steder.. Så kanskje de har begynt å rette seg etter WHO? Hvis den er 40+0 da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svangerskap varer i 40 uker og 2 dager eller bare 40 uker, alt ettersom hvem man spør. Egget blir befruktet etter 2 uker, altså går vi i realiteten gravid bare 38 av disse ukene. I gjennomsnitt er det 4,22222222 uker i en måned. Del 38 på 4,22222222 og voila, du får 9,00000000047 måneders svangerskap....

 

Ble noen klokere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...