cath26 Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 begynte natt til onsdag og merket noe jeg trodde var rier, litt sånne tak som varte i 45 sec og kom med 10 min mellomrom. ringte jordmor på morgenen etter og ba om en sjekk. dro på ullevål kl halv to og da sa hun at det var 3 cm åpning men at livmorhalsen ikke var tynn nok enda. Jeg ba henne røske litt oppi der, så fikk jeg klyx( blæ!) og modningsakkupunktur. da vi dro hjem i bilen merket jeg den første ordentlige rien.. oi oi oi tenkte jeg, dette må være the real thing. etter en time hjemme kom riene med 5 min mellomrom og varte i 60 sek. ringte igjen til jordmor, som da kom hjem til meg for å være sammen med oss. etter 3 timer til hjemme begynte det å gjøre så vondt at vi dro på sykehuset. der fikk jeg lystgass! og jeg var i heaven! virket skikkelig bra i starten. husker jeg sa til eivind at " åh, dette er gøy ass!" hadde rundt 6 cm åpning da og jordmor sa at det hele sikkert ville være over før halv tolv.. jeg tenkte bare yess!! detta er jeg god på..hehe ( litt tøff i trynet vett..) men så skjer det ikke mer, åpnningen vil ikke over 6 cm, men jordmor måler rienes intesitet og lengde, og de var blitt skikkelig tøffe. ( det var visst bare noe som skjedde sa hun i ettertid) så da tenkte jeg, faen heller, dette gjør litt for vondt til at jeg skal orke uten noe mer bedøvning.. så da ropte jeg ut at jeg ville ha epidural, også grein jeg litt fordi jeg så gjerne ville klare meg uten..hehe. en time etter det ( noe som virker som en evighet..) kommer legen med den o´store nåla og prater til meg og stiller spørsmål, husker ikke hva jeg svarte og hvem som var i rommet.. bare at jeg ville ha den sprøyta NÅ!! og 10 min etter hva jeg igjen kommet til himmelen..ahh..det var helt syyyyykt digg, og en utrolig lettelse og få slappe av, jeg sovnet sporentreks ( nå hadde aktiv fødsel vart i 10 t så jeg var litt trøtt) etteren stund avtar riene litt (pga epiduralen) så jordmor setter meg på drypp, hun guffer på skikkelig fordi hun ser jeg er så sliten og trenger å bli ferdig. snart kjenner jeg den berømte drite/trykke trangen.. jordmor sjekker meg igjen og jeg er endelig 10 cm.. HURRA!! jeg spurte om lov til å trøkke, hun sa kom igjen.. og jeg pressa somen gal! helt rar følelse i sammenligning med vanlige rier.. en halvtime går og jeg skriker og presser meg gjennom rie etter rie. jordmor sjekker igjen, og sier at tulla stanger litt i bekkenet. nå må jeg opp å stå, og jeg husker jeg tenkte ikke faen.. men jeg ble nødt, opp i prekestol og presse.. nå er jeg så sliten at jeg klarer å sovne ståenede mellom to pressrier..hehe..eivind måtte holde meg oppe.. så får jeg ligge igjen, og jeg bestemmer at jeg vil ligge på siden med det ene benet opp ( rart det der, var så helt klart for meg hvordan jeg skulle ligge under selve fødsel der og da, hadde ikke tenkt på det før) etter 65 min med pressing, kommer endelig Leah ut, jeg er så utrolig letta over at det er ferdig og jenta er stor og helt perfekt. 3918 g 52 cm lang og 36 cm rundt hodet.. alt i alt syns jeg i ettertid at fødselen var tøff, men flott! det hele varte i 15,5 time ( ca 8 timer mer enn bestilt..hehe)
bamby Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Flink du var! høres ut som litt typisk førstegangsfødsel, tar lenger tid enn skulle vært lov hehe:) kjekt lese om din opplevelse, du beskrev så bra! Lykke til videre med vesla di:)
Tussa og Sofie Skrevet 3. september 2007 #4 Skrevet 3. september 2007 Grattis grattis, fin historie! Kos dere!
Lisa*5november* Skrevet 3. september 2007 #5 Skrevet 3. september 2007 Gratulerer så masse med jenta!
eggedosis Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 Takk for din historie. Gratulerer så mye og lykke til! Hilsen eggedosis som står litt lenger bak i fødekøen! :0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå