Gå til innhold

Over ett år og fortsatt VELDIG glad i melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får flaske med Nan minst 3 ganger per dag. I tillegg to porsjoner grøt og bittebittelitt middag noen ganger (hvis vi har kylling og/eller ris- det er stort sett det eneste hun liker av "voksenmat"). Nå er hun snart et år og vi skal begynne å venne til litt vanlig melk. Men siden hun ikke bør få mer enn en halv liter (er det ikke det?) vanlig melk per dag, bør jeg gi resten Nan selv om hun er så stor? Eller prøve å kutte ut litt melk? Jeg synes det er litt vanskelig med maten, hun liker så lite. Har bare to små tenner også, så ikke lett å tygge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min drikker som regel mer enn en halv liter pr dag, men det er vel noe med vekta som sier hvor mye de MINST bør drikke daglig og av dette bør en visst prosent være melk. Spiser hun ikke brød i det hele tatt?

Skrevet

Nei, nesten ikke brød. Bare noen få brødsmuler av og til, men for det meste sitter hun bare å leker med det. Liker å suge/gnage på litt knekkebrød eller lignende av og til.

Skrevet

Hvis du kutter ned på melken (mme) vil hun helt sikkert automatisk begynne å spise mer fast føde. Ta det gradvis, så går det helt sikkert fint. Skjønner ikke helt hva du mener med å gi "resten" Nan? Jeg har fått opplyst at barn som spiser fast føde ikke bør ha mer enn rundt 3 dl mme i døgnet... Ellers drikker jo de fleste på rundt året vann/juice. Min erfaring er at de fint regulerer inntak av drikke selv, noen drikker mye, andre lite. Melk er ikke noe man MÅ ha, det er bare i Norge at man er så opptatt av at man skal drikke mye melk...

Skrevet

Det jeg mente med "resten Nan", er at hun drikker jo nå mer enn en halv liter Nan til sammen per dag (3 ganger ca 230 ml). Skal snart begynne å tilvenne vanlig kumelk. Har hørt de ikke skal ha mer enn en halv liter vanlig melk per dag. Og siden jenta mi liker så godt melk, lurer jeg på om jeg skal fortsette å gi Nan i tillegg til vanlig melk videre. Eller om jeg bør kutte ned på melken. Er det mer eller mindre energi i Nan enn f.eks. brødskiver?

Skrevet

Jeg syns du skulle kutte ned på melken og gi annen mat i stedet, så mye nan hver dag høres veldig mye ut for et så stort barn... De skal jo spise vanlig mat nå. Mme bør jo regnes for et måltid, og ikke for drikke som annen melk, derfor ville jeg ikke tenkt at jeg skulle erstatte all mme med vanlig melk, men heller med annen mat. Min jente på 11 mnd får mme morgen og kveld, men ikke mer enn ca 150 ml. Spiser og drikker godt ellers.

Skrevet

Må bare spørre, siden man snakker om dette nå: Hvorfor skal barnet drikke så mye melk? Enten det er kumelk eller mme. De trenger jo ikke så mye. Kalsiumbehovet til en ettåring dekkes med bare et par skiver hvitost per dag. De trenger ikke å drikke en halvliter melk. Dette er faktisk veldig mye. Gang opp til deres egen kroppsvekt og se selv.

F.eks:

Datteren min veier 10 kilo.

Jeg veier ca 60 kilo.

Det vil si at jeg må drikke 3 liter melk i døgnet for å kunne sammenligne med vesla.

Det er da like greit å gi barnet vann som tørstedrikk? Såfremt kalsiumbehovet blir dekket på andre måter, naturligvis.

Og jeg understreker at dette ikke er noe hetsende svar til HI, bare meg som klør meg i toppen over hvorfor man mener at et så lite barn trenger så mye melk.

Skrevet

eg har forstått det slik at dei IKKJE skal drikke meir ein 500 ml melk, inkludert yoghurt, fordi det då tar opp plassen til andre viktige næringskilder. Kanskje jenta di er litt "lat" og har funne ut at det er letter å drikke seg mett på melk enn å ete vanlig mat? Liker ho ikkje middagsglas heller?

Skrevet

Føler meg på ingen måte "hetset", Anonym (og hvorfor anonym?). Jeg prøver selvfølgelig å gi annen mat. Helt siden hun var fire mnd har jeg latt henne smake på ulike ting og prøvd å introdusere mer og mer vanlig mat. Jeg har ingen intensjon om å gi mest mulig melk til et så stort barn. Poenget mitt er at jenta mi elsker melk og er ikke glad i mye annen mat. Liker ikke middagsglass, ikke brød m.m. Prøver hver dag. Har snakket med helsesøster om dette på 11 mnd kontrollen, og hun sa det var normalt. Noen barn bruker lenger tid på å like fast føde. Og så lenge hun går opp i vekt, spiser grøt og jeg fortsetter å prøve med annen mat jevnlig, så var det ikke noen grunn til bekymring i følge min helsesøster. Men jeg glemte å spørre henne om dette med vanlig melk istedenfor mme, derfor jeg spurte her.

(Ps, hvis dere hadde hatt et barn som var sulten, men som ikke ville ha f.eks. brødskive,dere ville vel også gitt en flaske melk dere også, hvis det var det hun ville ha?)

Skrevet

jeg hadde nok kuttet ut mme helt og gitt litt melk i flaske morgen og kveld etter grøt evt brødskive. mi var og veldig glad i melk (smakte aldri mme) og hadde 4 flasker når hun var rundt året, da vil hun nesten ikke spise, så da ga jeg henne maten og en flaske vann, ville hun ikke ha fikk hun faktisk ikke flaske med melk istedet, jeg ventet heller en time og prøvde med mat igjen og da spiste hun. når de er rundt året så tror jeg ikke det er farlig om de går uten mat en liten stund. det at hun nå får flaske istedet for mat skjønner hun og da er det greit for henne å nekte å ta maten..

men vi gjør alle ting forskjellig, så det er opp til deg hvordan du gjør ting.

mi er nå snart to og får fortsatt ikke noen erstatning når hun ikke vil ha maten sin, da må hun vente på neste måltid, og da spiser hun som regel litt ivertfall :)

Lykke til!

Skrevet

Takk for tipset, skal prøve å kutte ned på mme.

Skrevet

Takk for tipset, skal prøve å kutte ned på mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...