coscos Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 Lillegutt på 4 måneder har blitt så flink til å legge seg, og sovner stort sett rundt 20.00, legger han bare ned i senga :-). Men, nå har han begynt å våkne så mye på natta. Av og til rundt kl 23-24 første gangen, deretter med 1 til 1,5 times intervaller til rundt 05.30, hvor jeg tar han opp og legger han i vår seng til vi står opp (rundt 8-tiden). Han får mat hver gang, men nå i det siste har han stort sett sovnet mens han spiser. Lurer på om det bare er blitt en vane for ham å våkne så ofte, at han egentlig ikke er sulten? Andre som har noen gode ideer på hvordan vi skal få tilbake den gamle rutinen hvor han bare var våken 1-2 ganger i løpet av natta.
gammel røy Skrevet 3. september 2007 #2 Skrevet 3. september 2007 Hmm... litt vanskelig det der. Noen med flere barn kan sikket svare bedre. Det med søvn går jo gjerne litt i bølger- at de sover hele natten når de er helt små vil ikke si at de nødvendigvis vil fortsette med det. Kan det hende at du reagerer på småknirking litt for fort? at han kanskje klarer å sovne igjen dersom han får litt tid på seg. Jeg vet at jeg selv ofte tok snuppa opp av senga litt for fort. Dersom mannen min lå ved siden av våknet hun på mystisk vis sjeldnere- skal litt mer til før gubben våkner. Kan også være greit at de ikke ligger slik at de lukter puppen... Kan jo bare hende at han har økedøgn eller bare litt mer behov for kroppskontakt enn vanlig. Vi hadde også godt etablerte soverutiner, men vi fikk vi også et par slike perioder med snuppa i 3-4 mdrs alderen. De varte en uker eller noe slikt før alt gikk tilbake til normalt igjen. Tenkte at hun bare hadde bruk for mamman sin litt mer enn vanlig, jeg.
gammel røy Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 En i barselgruppa mi flyttet snuppa si over i eget rom i 3 mndrs alderen på grunn av samme problem, gikk over til å bare våkne 1-2 ganger om natten igjen. Kanskje noe for dere. Jeg må innrømme at jeg ventet til hun ble 6 mndr og vi hadde vendt henne av å spise om natta- orket ikke tanken på å måtte stå opp for å amme.
coscos Skrevet 4. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2007 Takk for tips. Vi har allerede lagt han inne på eget rom, etter anbefaling fra helsesøster. I dag var han våken 3 ganger. Den midterste (som da var bare to timer etter forrige gang han var våken) prøvde mannen min å gå inn og roe han, men det gikk særdeles dårlig. Det var hylskrik i lang tid, ingenting som fikk til å roe han. Så, da ble det frem med puppen igjen. Kan jo være som du sier, at han bare har behov for mer mat nå en periode. Men, tenkte å prøve en natt til med mindre mat. Har en målsetting om at jeg ikke skal gi han mat dersom det er mindre enn 4-5 timer siden sist han fikk mat (fikk anbefalt det av helsesøster, da han legger på seg 250 gram i uka og sprenger alle kurver), og således kan mannen min roe ham ned og evt. bare gi ham vann. Men, som sagt, det gikk ikke noe særlig i natt...
gammel røy Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 De helsesøstrene sier så mye rart, i barselgruppa har vi opplevt å få helt motsatte anbefalinger....Du får se om du etterhvert synes det passer dere å gi han mindre mat. Kanskje dere kan prøve å lære han å drikke litt vann, han er jo på den alderen at man godt kan begynne med det... Lykke til videre,,
phantomet Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Vi hadde noen runder ala det du beskriver her med Måka da han var på samme alder, eller dvs han har vel alltrid vært et matvrak igrunnen... Jeg husker godt den fortvilelsen man føler når man vet at natten trengs til søvn, mens den lille har andre planer. Mitt viktigste tips er å være konsekvente i mer enn et øyeblikk. Min erfaring sier at babyen selvfølgelig vil reagere på forandringer, og det tar litt tid å vende seg til nye ting. Slike som at det plutselig er pappa som kommer trøtt og i svime inn for å trøste å hjelpe ham tilbake inn i drømmeland. At han blir mer krkilsk er derfor naturlig, men det betyr ikke at forsøket har vært mislykket nødvendigvis.... Min andre tanke er at jeg er sterkt uenig med rådet du har fått fra helsestasjonen om å la det gå minst 5 timer mellom måtidene på natten...Særlig med tanke på at han vokser så mye. Det sier seg selv at det skal endel mat til for å holde den voksende kroppen fornøyd og tilfreds. Morsmelk er lett fordøyelig, og går raskt gjennom systemet. dette gjør den jo til perfekt mat for sarte små mager, men den er også ikke særlig langtidsvirkende for sultne små babyer, som vokser masse. Babyer kan vendes til at de kan finne roen og søvnen uten å ha sprengfulle mager, men det krever innsats fra foreldrene. Tålmodighet og en plan om å holde ut endel gråt kan være nødvendig. Jeg personlig synes at lillegutt er litt liten enda for den hardere tilnærmingen, men at en superflink pappa kan gjøre nytten som trøst og trygghet er jeg ikke i tvil om. Han trenger ikke spise hver time, halvannen. Og om han virkelig trenger dette, ville jeg etterhvert vurdert om ikke velling eller annen mat med mer bestandighet burde prøves...Men enda burde ikke det heller være nødvendig, siden han tydelig vokser og trives med den deilige morsmelken... Om det hjelper så heier jeg...*smiler* og føler med dere som ikke får sovet nok om natten. Både store og små trenger nattesøvn for å fungere nog trives i lengden.
coscos Skrevet 5. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. september 2007 Hei igjen! Blir liksom ikke helt enig med meg selv, om jeg skal kjøre den harde linje eller håpe at ting ordner seg av seg selv :-) I natt var en slik natt hvor han våknet før jeg fikk lagt meg (kl 23.00), ga han da mat fordi det var lenge siden han hadde fått mat. Men, våknet igjen like etterpå. Tenkte da at han kanskje ikke fikk i seg nok sist. Så, sov han til 03.00 og fikk mat igjen, og har småspist litt på morgenen. Var ikke helt komfortabel med å la han skrike sånn. Så, får se an i kveld igjen. Ingen dager er jo like, så synes det er vanskelig å vite når jeg skal gi han mat og når jeg skal prøve å få han til å sovne av seg selv igjen.
dritgrei hei hei! Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 Hei du, han er jo bare fire små mnd. Tenk så ny han er, han øver seg og øver seg og prøver å finne ut av hvordan ting fungerer, akkurat som oss mammaer. Å la te så lite barn ligge å gråte er jeg for min del helt imot, bare fordi det ikke er god nok kommunikasjon for meg. ungene kan ikke noe annet språk, så då kan vi ikke overse dem når de sier oss noe. JEg er altså litt for myk i sjela til å kjøre "den harde linje" som du kalte det :-) Jeg vill nok heller vurdert om han skal få mer mat eller tyngre mat. Mine unger har måtte ha erstatningsmelk på kvelden for å bli mette. Jeg er enig med Phantomet i at man skal være forsiktige med de små magene, men om lille vennen din ikke er mett nok på kvelden så kan det jo hende at du enten kan lage velling av din egenmorsmelk og risgrøt, eller gi ham ei flaske med erstatning, alt ettersom hva du føler deg komfortabel med... En fin gutt blir det nok uansett! Lykke til!
coscos Skrevet 5. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2007 Jeg også er veldig sår for babyskrik, så lar ikke lillegutt ligge lenge å skrike. Men, dersom det er det som må til, så skal jeg vel klare å holde ut. Men, jeg synes jeg får så motstridende informasjon. Helsesøster sier at han får mer enn nok mat (får kun morsmelk), han er jo 9,2 kg og bare 4 måneder! Og, derfor mener hun at jeg ikke må amme så ofte (at han bruker puppen som kos). Andre igjen, sier at siden han er så stor, så trenger han kanskje litt mer kraftig mat, og derfor heller bør gå over til fast føde. Men, så har jeg hørt igjen at grøt ikke er så mer mettende enn morsmelk (står i en eller annen brosjyre jeg har fått, men de er jo tilhengere av amming så lenge som mulig), så litt i tvil. Jeg skal gi det et par dager til for å se hvordan det går seg til. Kanskje jeg skulle prøvd med litt annen mat, selv om helsesøster ikke anbefaler det. Ser at det er mange andre som begynner når de er 4 måneder (det tar jo litt tid før han er oppe i full porsjon uansett).
phantomet Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Jeg skjønner at du er i et dilemma. Må bare presisere det jeg prøvde å si i går, da jeg var noe trett... Som Dritgrei sier, så er det kanskje en mer bestandig kost som skal til for at den lille poden skal få ordentlig hvile. Visst er morsmelk like mettende som ane mat, men denne metthets følelsen avtar fortere nettopp fordi den morsmelken går raskere gjennom systemet. Jeg er ikke i tvil om at gutten fint kan leve på bare mm en stund til, men jeg er bekymret for nattesøvenne til mammaen... Kanskje sover han lengre om magen er litt lengre mett... Velling kan du f.eks lage på risgrøtpulver fra helsekosten (Holle) som du blander med mm. Dermed gir du ham den sunne fine melken din, med en liten brems på opptaket...og nedbrytningen... Ellers så heier jeg på at pappaen roer ham ned om han våkner så ofte, slik at det ikke er puppekosen som holder ham våken... Etterhvert lærer han seg å sovne igjen, for her er det jo ike noe puppe, mat eller kos sånn midt på natten... Babygråt er det verste jeg vet, så jeg skjønner at det kan føles tøft til å begynne med, men pappaer er gode å ha de også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå