Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 Hva gjør man da? Prøver å bytte helg eller har vanlig samvær som avtalt, dvs at barnet er hos stemor og evt fars øvrige familie.. Vi har til nå utført det siste, men har mor fått valget så har hun holdt barnet hjemme. Vi har de siste par gangene sagt i fra at far ikke kommer til å være hjemme..
DolphinGirl Skrevet 3. september 2007 #2 Skrevet 3. september 2007 I begynnelsen gjorde vi det slik at stebarnet var sammen med meg (stemor) når far var borte, både fordi jeg ønsket å være "den perfekte stemor" og fordi familien til mannen min mente det ville være godt for ungen å være sammen med meg "å knytte bånd". Til slutt ble det slik at ungen alltid var sammen med meg og folk begynte å kommentere det med "unnskyld meg, hvor er foreldrene? bryr de seg ikke?" og "hæ??? hvorfor må DU alltid ta deg av ungen??" Og det gikk opp for meg at jeg gjorde noe jeg IKKE burde gjøre. Både fordi far fikk gjøre hva han ville (jeg satt barnevakt både når han var på forretningsreise og ute på byen) og fordi det er da foreldrene som har hovedansvaret. Så en gang da svigermor sa "ja, han har bare godt av å tilbringe tid alene sammen med deg", sa jeg til henne at "NEI, ungen ville hatt godt av å være sammen med faren sin, for det er han stort sett aldri". Så til slutt satte jeg foten ned og sa at far får være mer sammen med sønnen sin, ellers kommer jeg til å støtte moren hvis hun vil ha full omsorg (de har delt). Det var jo tross alt JEG og moren som hadde delt omsorg følte jeg. Så etter mye om og men er far sammen med sønnen sin mer, og jeg er fortsatt aktiv deltaker i livet til stesønnen min, men jeg sitter sjeldnere barnevakt. Jeg sa rett ut til mannen min at jeg nekter å la meg utnytte mer, det er IKKE min unge. Og nå når far skal bort, sier jeg at da kan vi spørre om moren vil ha han, for jeg går sterkt ut fra at biomor ønsker å ha ungen mest mulig. Det er ikke alltid tilfelle, og da er ungen hos besteforeldrene. Dessuten liker ikke far at ungen er hos moren mer enn hos oss. Til helgen skal mannen min få lov til å dra på jakt og være borte en natt og en dag, for nå er det lenge siden og da er det greit for jeg har fått gjort mine ting også. Jeg synes ikke stemor skal ta det ansvaret, i alle fall hvis far er borte mange samværshelger, for da blir det feil. Er det en sjelden gang, er det greit, men ikke gjør samme feil som meg. Da blir du utnyttet.
ana baroma Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Er det en hel helg, så bytter vi. Er det en natt eller noe, så forsøker vi å legge inn en overnatting hos farmor og farfar. Alltod like stor stas:) Jeg har hatt han alene et par ganger, blant annet har jeg vært "barnevakt" fordi mamman har jobba og faren har vært borte. Men i all hovedsak, en hel helg byttes!!
*-* Skrevet 3. september 2007 #5 Skrevet 3. september 2007 Det kommer kanskje litt an på hvordan samvær man har også? Vi har 50/50 og følte at ungene ble urolige hvis det ble mye bytting innenfor det. Dessuten, hvis vi skulle be om å bytte helger/kvelder så vil kanskje mor også oftere gjøre det, og vi var litt bekymra for at det skulle bli et eneste stort rot for alle. Jeg som stemor syns det er veldig deilig å vite en stund i forveien når vi har barn eller ikke, slik at man kan legge opp sosiale ting etter det. Vi har endt opp med å så og si aldri bytte, med mindre vi begge er bortreist. Vi prøver å legge opp til at far er hjemme mest mulig i samværsukene, men de gangene det ikke går så er jeg sammen med barna. Hvis vi begge skal bort en fredag eller lørdag så skaffer vi barnevakt, vi spør ikke mor. Moren gjør det på samme måte. Men det hadde vel vært annerledes hvis vi bare hadde hatt samvær i helgene, da hadde det jo vært desto viktigere at faren var tilstede. Da ville det vel vært i alles interesse å prøve å bytte hvis far var mye borte akkurat i samværshelgene. Men det må jo bli litt forutsigbart for mor også da, hun må jo også få legge planer
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Da blir det ikke samværs helg. Har et par ganger hatt dem alene når det har vært ulebord uten følge, eller andre ting. Det skjer ikke mer, ettersom barna hans ikke oppfører seg bra uten mor eller far tilstede. Det er visst ikke bare når det gjelder meg, men også aupairen og andre barnevakter har fått gjennomgå, besteforeldre bruker de aldri til passe barna, fordi de rett og slett er for mye for dem. Så jeg sa det som så, at om foreldrene ikke greier å holde ungene så pass i tømmene, også når de selv ikke er tilstede, men derimot sender signaler om at det er greit at de skaper seg når de er hos andre, da sender de også signaler om at det kun er dem selv som er verdig til respekt og god oppførsel. Jeg gidder ikke å bare ta i mot dritt når jeg er så "snill" å gjør dem en tjeneste. Har hatt dem for mora også. Da må det få konsekvenser for ungene at de ikke oppfører seg. Straff, kjeft, ikke aksept. Kan legge til at ungene er i skole alder og var også det da disse tingene skjedde. Nå får de passe dem selv.
mamma til twins Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Er det en hel helg bytter vi. Er det kun snakk om en overnatting, så hører jeg ikke noe om det. Far og stemor ordner opp selv. Det samme gjør jeg og stefar. Han håndterer jenta når jeg ikke er tilstede. jeg gidder ikke løpe til far hver gang det er noe med jobben, da ville situasjonen blitt uryddig for både store og små.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 Hos oss faller samværet helt bort. Mor vil ikke at barna skal være med andre enn far. Om han ikke er der, så får verken stemor, hans foreldre eller andre ha samvær i stedet. Dette gjelder også ved kortere avhopp. Skal far jobbe fredagskveld, så får ikke noen hente barna da. Da blir de hentet lørdag morgen klokka 09.00.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Synes i utgangspunktet at det høres fornuftig ut at man bytter eller at samværet faller bort. At ungene skal være hos oss når far er bortreist synes jeg er mer enn bare litt snålt. Det blir jo ikke noe samvær med far. Og det er jo samvær det skal være, ikke barnevakt for mor. At mor nekter fars foreldre å ha ungene synes jeg imidlertid virker rart. Det er da naturlig at ungene av og til er hos besteforeldrene?
freebird Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Vi har det veldig likt som dere lindsay. Det hender kanskje 1-2 ganger i året at far må reise bort en helg hvor barna er her, da er det mye enklere at jeg har dem enn å bytte med mor. Det har vi forsøkt før, men det blir så utrolig mye mas for hun blir så sliten av å ha barna mer enn 50 %.... Skal vi bort begge to benytter vi barnevakt fra vårt eget nettverk, barna synes jo det er stas å få bo hos besteforeldre/tanter/onkler også. Nå skal det også være sagt at barna oppfører seg veldig pent og vi er alle veldig glade i hverandre, jeg har ingen problemer med å ha dem litt alene. Men fokus er selvfølgelig at far er hjemme når de er her. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå