Gå til innhold

Har deres 15-17 mnd gamle smårollinger begynt å prate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 16 mnd nå, og hun sier mye uforståelig i rare tonefall, men hun har dårlig med ord enda. Hun sier mamma, pappa, ball, knapp, mat, bil, bamse, ja, hei, hadet.....og det var vel alt.

Hvordan er det hos deres små? Har de begynt å lage forståelige ordsammensetninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun prater veldig mye på arabisk eller ett eller annet språk vi ikke forstår noe av ;-) Sier veldig veldig mange enkeltord, men setninger er det ikke så veldig mange av ;-) Går mest i "mamman min er der", "pappa er der" "spise iiiiiis" "morfar sier voff"...

Hun er 16 mnd.

Skrevet

Mini er 14,5 mnd og sier en del ord.

Han sier mamma,pappa,bamse,nei,hei,ha det, se,lys,No, Bye,bye, shoes, det, ja, tutta (tutt/smokk),hallo, hjelp (help) ,en del dyrelyder,ball, Grace ( navn paa en som er han naer ),bade, det var det jeg kom paa i farten iallefall.

Han bruker dem ganske bevisst. Han spoer etter bamsen naar han vil ha den osv. Han nikker og rister paa hodet naar vi spoer han om ting.

Skrevet

Mi jente er 18 mnd da, men hun prater en god del.. Sier tydelig bestemor og bestefar. Mamma, pappa.. Navnene til nesten alle på avd i bhg, og noen på storebrors.. Sier vel egentlig alle ord vi sier, gjentar det meste.. Blir litt mye å ramse det opp da;) Setter sammen to-tre ord i en liten setning, f.eks: Sett deg ned...Hive i søpla.. osv osv..

Mange synes hun prater mye, men hun er egentlig på akkurat samme nivå som storebror var på den alderen, så jeg vet ikke!

Skrevet

hihi og så elsker hun og telle...storebror teller mye, så ofte hører vi minstejenta sitter og sier: "åtte-ni-ti-elle (elleve)- tåll (tolv)" :) Er så søt!

Og er så begeistret for lokomotivet Thomas, at hun kan alle navnene på togene, blar opp i boka og peker ut, og sier tydelig: "Percy, Thomas, Duck, Donald, Douglas, James, Toby, Gordon, ...og flere.." Tror hun har god hukommelse..

Skrevet

Min lille er 15 mnd, og han prater i ett sett, lange samtaler, men det er dessverre ennå bare på "kinesisk"... Kan ikke så mange ord: mamma, pus , fly, den of så svarer han nei på alt jeg spør om... I tillegg kan han raute, vrinske og bræke....hehe

Skrevet

Mye gresk, men sier se og der. setter dette sammen til se der....... mer og mam ( som betyr alt som smaker godt) og setter dette sammen til mæj mam!

ellers er det titt tei, mamma, pappa, hest, fuf (som betyr pus), takk og det var vel det her også...........

Skrevet

Minsten på 15 mnd skravler veldig mye, men ikke så mange klare ord. Sier hei, nam, æsj, se, åååh, nei, mamma,takk og nanne (smokken), men viser tydelig forståelse for det meste vi sier.

Skrevet

Lillegutt på 16 mnd sier: Mamma, oooooo, og deeeeer, he he he.

Men det kommer nok mer etterhvert har jeg på følesen av :o)

Skrevet

hun sier kun noen få ord. mamma, pappa, vann, hade, banan, takk

hun er 16 månder. tror hun er helt normal igrunn. men på disse tråene her tror jeg mange av de med barn som er veldig tidlig ute svarer:-)

Skrevet

Snart 15 mnd og sier hei, nei, ja, mamma, pappa og takk, og resten er mange rare ord som vi tolker til ulike betydninger :-) Hun skravler i vei på sitt språk i alle fall!

Selv om hun ikke kan si så mange ord, forstår hun mange flere (peker på ting vi spør om feks øyne, nese, munn osv og bilder av ting og dyr i bøker, henter ting vi ber om osv), og det er også en viktig del av språkutviklingen - så legg merke til ord som barnet forstår i tillegg til ord det kan si selv.

Skrevet

Vesla på litt over 14 mnd sier dette:

(Navnet sitt)

Mamma

Pappa

Hei

Hadet

Ja

Nei

Æsj

Sånn

Den

Der

Vov vov

Mjau

Hest

Anda

Kvakk

Dånn (vann)

Dokka

Dess (når hun vil sitte i husken/dessa)

Bæss (bestefar/bestemor)

Muss/moah (kyss)

Bæsj

Tiss

Natta

Elsk de (Elsker deg)

Handa (når vi skal holde henne i handa)

Bam (ball)

Dag (goddag)

Onga (unger)

Takk (sies ikke ofte, hehe)

Pupp (sies heller ikke så ofte)

Skrevet

Glemte ordet "se". Alle ord er viktige, sjø. ;-)

Skrevet

Heisann. Jenta vår har skravlet som en foss lenge, og har mellom 50 og 60 ord. Har så smått begynt å lage to-ords setninger, men babler selvfølgelig også mye uforståelig. Veldig gøy med skravling!

Skrevet

Gutten min er 15mnd og snakker ikke så mye forståelig enda..mye babling da.

Han sier :

- Mamma

- Pappa

- Hade

- Bade

- Ja

- Nei

- Kake

- Bake

- Ma (mat)

- Mee (mer)

- Aua (au)

- Vova (hund tydeligvis noen som har sagt vova til han..)

- Us (Pus)

Ellers er det masse uforståelige ord på hans eget språk..hehe

Langt i fra noen setninger enda,men det kommer nok etterhvert :)

Skrevet

Min på 17 mnd er omtrent som datteren din. Han babler i ett eneste kjør, men det er ikke veldig forståelig:) Men sier hest, lys, mamma, pappa, baby, hund, pus, gakkgakk (typ alt som flyr, selv innsekter...), prøver å uttale navn når vi ber han om det, bamse, bleie, bææ og møø osv. Kommer noe nytt hver dag nå altså, kjempegøy:) Men ingen setninger enda.

Skrevet

snuppa her er KJEMPE flink til å snakke... hun sier to og tre ord i slengen. f.eks komme her mamma. sitte der , smake av pappa, kose pusen osv.. hun kan iallefall over 100 ord no..

hun er veldig tidlig ute med å prate da...

er snart 16 mnd

Skrevet

Min på 16 mnd sier over 100 ord, men setter bare sammen 2 og 2. F eks "der pappa", "nei den", "mamma bil". Kan synge en og en strofe av enkle sanger (ikke helt riktig melodi da, hihi). Men ikke noen ordentlige setninger enda, da prater han bare masse babbel, evt med ett og annet gjenkjennelig ord innimellom.

Skrevet

jenta mi er 14mnd og snakker også ganske mye. Orker ikke remse opp alle orda. Hun synger deler av sanger og bruker også tegn som hører til. Storesøster har lært henne å telle til 5, ganske artig. Det morsomste er når hun ser på svensk barnetv (hun er halvt svensk) og hyler BOLIPOMPAAAAA mens hun danser og klapper i hendene. Hun har allerede begynt å snakke både norsk og svensk.

Skrevet

Gutten min på 17 mnd er ikke av de kjappeste når det gjelder prating, men han sier noen ord:

Hadet

Hajjo (hallo)

Æss (æsj)

mamma

papa

borte

Og èn gang har har sagt "bilen" og "ballen", så det kommer seg nå. ;o)

Skrevet

Er ikke han 19mnd hvis han ble født 1.februar 2006?

Skrevet

Tippetuppen på 17 mnd har blitt kjempe flink til å snakke,, sier mellom 70-100 ord nå tenker jeg, og har begynt å sette sammen to ord også. Som "mamma snill", " Sitt Sara (hunden)" "talie sulten, spise mat"

Mamman er ikke litt stolt heller da hehe :) Er så morro når de begynner å prate!

Skrevet

Hehe, jo det er han. snakk om å være fjærn.... *flau*

Skrevet

Hun er 16 mnd og gjør seg godt forstått med enkeltord, som vann, dikke (drikke), faske (flaske), ball, fafa (farfar), mimmi, mamma, pappa, båten, brom-brom, vov-vov, bæ, "smatt" (kanin), bade, mokk (smokk), hei, nei, gave (grave), skoko (sko), nam-nam, is... ja... det var vel det meste.

Sier ingen setninger, bortsett fra bæ-bæ lall, som skal være bæ-bæ lille lam.

Skrevet

Kom på også: tatt (takk), sitte, se, lys og der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...