Gå til innhold

Dere som har 2 barn eller flere...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har barnet reagert på å bli bror/søster? Har dere opplevd mye sjalusi eller har det gått bra?

Jenta mi er 1,5år og blir storesøster denne mnd... Tenker mye på hvordan dette skal gå.. Hun går i barnehagen 4 dager i uka, og er ei veldig blid og fornøyd jente... ganske mammadalt, men ikke sjalu viss jeg har andre barn på fanget egentlig....

Har dere noen råd? Har satt opp senga til babyen nå, å snakker med henne om at deeeer skal babyen lalle...å deeeer skal du lalle... Skjønner?

Lurer også på å kjøpe en lekegrind der jeg kan heve bunnen, slik at babyen kan ligge der å "trene" litt, å storesøstra ikke når så godt til....hva tror dere??

 

Sette stooor pris på svar...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert lurt.... har opplevd mindre sjalusi enn vi forventet her da i forbindelse med fødsel , her hadde vi en runde da med mellomste dastørste beg på skole , lærte å sykle og mistet sin første tann ganske samtidig som minste lærte å gå prate og litt mer... liksom ikkje noen store ting som skjedde med henne. Vi "våkna" ganske fort og det gjekk over med litt ekstra oppmerksomhet. Det viktigestet er å være bevisst at det ikkje alltid er den store som må vente, ofte ber det størrste barnet mor hjelpe den minste om du venter litt i situasjoner der en store kanskje ville blitt sjalu om du reasgerte brått når minste beg å gråte. Vær flink å innkludere storesøsken i babystell, finne klær, ny bleie holde flaska putte smokken på plass osv.

Og be besøket du får huske på storesøster FØR dei blir OPPTATT med den nye.

 

Ble rotete men håper det går bra...

Skrevet

aahhh! ålreit! Takk skal du ha =)

 

Andre meninger?

Skrevet

Har mye samme erfaringer som Bea. Ville bare gjøre ekstra oppmerksom på det hun sa om at besøkende må gi storesøster oppmerksomhet FØR babyen. Kjempeviktig!!! Først når storesøster har fått sin dose (og kanskje en liten symbolsk gave av og til), først da er det babyens tur.. Lykke til da! :-)

Skrevet

her i huset gikk det utrolig greit sist gang..litt mer spent er jeg denne gangen,da sønn nr to er en større mammadalt enn nr en var..det eneste vi opplevde av direkte sjalusi,var når jeg var hjemme aleine med de to,og måtte amme lillebror..det likte han dårlig om han ville ha hjelp til noe og måtte vente på tur..

 

videre henger jeg meg på de som sier her at man må se på de store barna først,og ikke bli oppslukt av babyen..tror og at storesøsken bør få være de første til å treffe den nye..før besteforeldre og alt som er..

 

for å unngå sjalusi,så er det og viktig å la de større barna få bidra med ting,så de og føler at de er en del av dette her...det kan være seg så enkelt som å hente en bleie,gi smokken,stryke litt når den gråter..og ellers andre "storbarnoppgaver" eks,er han her hjemme veldig glad i å dekke bordet,og blir høy som en flaggstang når han får lov til dette;o)

andre småting i hverdagen som blir viktige,er at det må ikke være bare mamma som ser og steller med babyen..bytt på,og la pappan ta sin del og,så får du tid med det store barnet alene og:o) ta henne med deg på f.eks små turer til butikken o.l mens du lar papap og baby være hjemme alene..

 

lykke til,dette er ting som hjalp oss hvertfall:o)

Skrevet

Tror det der kommer til å gå bra jeg. :-) Opplevde overhodet ingen sjalusi fra storebror her i huset da minstemann kom. Er litt mer spent på hvordan det går denne gangen... Men det er viktig at storesøsken føler seg inkludert i den store begivenheten og får elta aktivt i stell etc. Og det er et kjempepoeng med at storesøster får oppmerksomhet før den lille blir beundret. Kanskje hun skal få æren av å vise henne fram? Ikke nødvendigvis bære henne rundt altså, men følge besøket bort til vogna/vogga eller hvor den lille nå måtte befinne seg. Vi valgte å vinkle det sånn da minsten kom at nå hadde storebrorr FÅTT en lillebror, at det var HANS baby også, ikke bare at han hadde BLITT storebror, og dermed "bare" fått en ny rolle i familien- noe som kan være vanskelig å forholde seg til.Vi hadde sånn lekegrind med hevbar bunn, kjempekjekt, komme til å bruke den denne gangen også. Ønsker deg lykke til. :-)

Skrevet

tuesen tusen takk for gode råd jenter!! Dette setter jeg stor pris på =)

 

Ble noen tanker klokere nå!

 

Mine svigerforeldre er de som er her oftest på besøk, de er veldig innstillt på å gjøre dette så mykt som mulig for vesla... Hun er bestemor og bestefar -dilt =) Vi har pratet mye om dette, og tror de kommer til å prioritere henne før babyen en stund.. Viss dere skjønner hva jeg mener...

 

Tusen takk igjen dere!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...