Erisa* Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Det bestemmer du egentlig selv. Det er mange som velger å gå til lege for den første kontrollen, der har du kanskje allerede vært? Man kan velge selv om man vil gå til jm eller lege, eller begge deler. Jeg var til lege for første kontroll, og så ringte jeg til helsestasjonen der jeg bor, for der er nærmeste jordmor, og spurte når jeg kunne få time der. Egentlig har du ikke "krav" på å få komme til før i uke 24 igjen, for ultralyd i uke 18 utføres vanligvis på sykehuset, men det er veldig forskjellig praksis. Mange førstegangsfødende får komme til jordmor litt oftere enn det. Jeg fikk i alle fall time i uke 13, og så i uke 16. Neste gang blir i uke 24. Jeg syns det er veldig bra å gå til jordmor, for hun tar seg GOD tid til meg, og kan masse om vanlige svangerskap. Det varierer hvor flinke allmennlegene er på sånt, min lege er ikke helt supergod på svangerskap, selv om han er flink til mye annet. I tillegg er det kjekt å gå til jordmor, for der er det greiere å spør om "vanlige" ting, sånt som man bare lurer på
nungo Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Som Erisa skriver er det nok mest vannlig å gå til legen til første kontroll rundt uke 12. Jeg var det i alle fall. Etter det kan du ta kontakt emd jordmor / helsestasjon, som setter opp time for deg når det er tid for neste kontroll ( de regner det ut selv). Jeg var til første kontroll hos jordmor i uke 21.
Suss@ med 3 gutter Skrevet 3. september 2007 #4 Skrevet 3. september 2007 jeg hadde første kontroll hos jordmor i uke 16:)
7up1980 Skrevet 3. september 2007 #5 Skrevet 3. september 2007 Heisann Å gå til jordmor pleier man ikke å gå før etter uke 12, man kan gå før hvis man vil og spør da. Men etter min menning så er det bedre og vente til etter uke 12 for da kan man få høre barnets hjerte. Med min første fødte så var jeg tidligere ute, og det er jo betryggende men gir ikke så mye som hvis du venter til etter uke 12. Min personlig mening da:)
Bdancer Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 Den første svangerskapskontrollen har man gjerne hos lege, der blodprøver og slikt blir tatt og man har kanskje behov for sykemelding pga kvalme eller trøtthet e.l. Og svangerskapskontroll nr 2 er den ordinære UL'en som er mellom uke 17-19... Og den tredje svangerskapskontrollen er rundt uke 24... Her velger du om du vil gå til lege eller jordmor. Men om du føler du har behov for å snakke med jordmor før dette, så velger du dette selv.
pandabjørn Skrevet 3. september 2007 #7 Skrevet 3. september 2007 jeg var hos jm i uke 14, og går hos henne 1 gang i mnd...... var hos legen første gangen......
jente08&jente2010<3 Skrevet 3. september 2007 #8 Skrevet 3. september 2007 jeg var hos jordmor i uke 17 første gang, går der en gang i mnd hos henne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå