Gå til innhold

Et spørsmål til dere med mme-ernærte barn...(ang rutiner)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 1 mnd som kun får mme. Føler at vi ennå ikke har så veldig rutiner ennå, forutenom at han sover ganske greit om natten da. Kan ikke si noe om når på dagen han pleier å sove, eller spiser. Føler det kan bli en del småspising i løpet av dagen, og at han ikke får tid til å bli skikkelig sulten mellom måltidene.

Er det slik det skal være den første tiden, eller burde jeg prøve å få rutine på mating/soving allerede nå? Kjenner blant annet litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært så mye ut å trillet, har heller prioritert husarbeid mens babyen sover, og eldstemann er i barnehagen. Burde kanskje la husarbeid være husarbeid en periode nå? Hvordan var/er deres hverdag rundt den alderen?

Takker for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv ei på 3 uker i morgen og føler d samme som deg, her er d 3.mann og det er normalt slik som du har d...hvis ikke så er vi like unormale ;o) ta å gjør d du føler for i den tidne han er rolig og ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke er ute å triller så mye tur... Slapp av og kos deg med den lille, trilleturer får du alltids tid til når rutinene er kommet i hus og du vet når og hvor mye den lille spiser...

Lykke til videre...

Klem

Skrevet

Soverutinene blir vel så som så når han er så liten. Vår er 2,5 mnd og har ingen rutiner på dagsoving, men litt mer rutine på natta (varierer hvor lenge han sover av gangen da). Men når det gjelder mme så står det på pakken, og HS sier det, at han skal få mat ca. hver fjerde time, og ikke når som helst sånn som når de får mm. Men har det gått tre timer og han er tydelig sulten så går vi ikke å venter på at det skal gå en time til. Noen ganger går det 5-6 timer imellom også, da han rett og slett ikke er sulten.

Når det gjelder husarbeidet så er det veldig godt å få det unna når babyen er rolig/sover. Så gjør det du føler for du :)

Skrevet

Vi hadde det sånn vi også. Rutiner på mat og søvn kom snikende en gang rundt 3 mnd, litt uten at jeg merket det så lagde hun sine egne rutiner. Før det fikk hun mat og søvn når hun ville, hun bestemte tidene. Nå kan jeg stille klokka etter matingen hennes (hun er 6 mnd). Litt godt det også, men ikke noe å stresse med :-)

La husarbeid ligge du, det er ikke så viktig nå i begynnelsen. Mye bedre med trilletur, for dere begge :-)

Skrevet

Vi innførte litt mer rutiner når babyen var 6 uker.

Da ble det mat (ca) hver 4 t. Kl 8, 12, 16, 20 og natta.

Det gjorde livet enklere, for da viste jeg når jeg måtte mate og om jeg trengte å ta med mat osv.

Fulgte ikke klokken slaviskt, men brukte ca t. Noen ganger underholdt jeg henne eller lullet henne om hun viste tegn på sult litt tidlig.

Det fungerte fint for oss :)

Skrevet

Når jenta var så lita så var det hun som bestemte "tid og sted". Hun fikk mat når hun var sulten og sov når hun var trett. Men hun spiste ca annenhver time. Så hun spiste mye. Men hun hadde vel behov for det da. Rutinene kom etterhvert. Da hun var 2 mnd hadde vi så og si faste rutiner. Men nå litt over en mnd senere er rutinene helt forrandra igjen. ;)

Det med trilleturer kommer tidsnok. Jeg starta tidlig med daglige trilleturer og lot husarbeid ligge. Hadde enormt behov for å endelig komme meg ut av huset ettersom jeg hadde hatt kraftig bekkenløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...