Kystrøya Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Jeg er selv sykepleier og jobber ved en medisinsk avdeling. Har spekulert litt på hvordan jeg skal forholde meg til ulike situasjoner på jobben. Vet at jeg f.eks ikke bør være i nærheten av pasienter som har fått ulike typer cytostatika, pga dette kan påvirke babyen. Men så tenkte jeg på f.eks dette med smitte (vi har endel TBCisolat, chlostridium, gastroenteritt osv osv), antibiotika, osv osv. Om det er noe spesielt jeg bør holde meg unna som gravid? Hvordan gjør dere det?
Matildesnusk + lille ups Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Jeg er radiograf, og jeg sa fra på jobben med en gang jeg visste at jeg var gravid, at det var enkelte arbeidsoppgaver jeg ikke ville utføre. Radiografforbundet har utarbeida lover og regler for oss som er gravide, slik at vi kan slippe unna ting som er farlige for oss eller babyen. For eksempel går jeg aldri i gjennomlysningslaber lenger, hvor der er kontinuerlig røntgenstråling. Dette er noe sjefene mine bare har måttet godta. Finnes det ikke noe tilsvarende for dere som er sykepleiere?
Bietta Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Jeg er også sykepleier ved med. avdeling. Vi har også cytostatika pasienter, og jeg holdt meg unna det som hadde med håndtering av sengetøy, oppkast og andre kroppsvæsker og slikt med disse pasientene. Men i forhold til isolatene var jeg inne på alle dem, håndterte antibiotika osv. Er selvfølgelig obs på god hygiene, og beskyttelse med frakk, hansker o.l. Var også på jobb selv om vi hadde novo-virus på hele avdelinga. Men jeg sa tidlig fra på jobb at jeg var gravid, og da er det mye lettere hvis det er noe en føler en bør holde seg unna, får mer forståelse fra kollegene da :-)
aprilspøk Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Du bør vel holde deg unna varicella og røde hunder om du ikke har hatt det. Du har vel bcg-vaksine..., og andre smittebærende sykdommer kan du vel greitt beskytte deg mot. Det er vel noe som så fint heter hygieniske prinsipper:)
mamma til s@lma Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Jeg er sykepleier på ortopedisk avdeling. Ikke akkurat det samme som medisinsk, men mangler ikke smittepasienter oppkast, og andre like "spennende " situasjoner. Og håndtering av antibiotika er det like mye som på infeksjonspost som oftest. Det som jeg gjorde var at jeg holdte med unna stygge , væskende sår med infeksjoner, der hvor det var mye oppkast eller diarè, og forsøkte la vare å legge inn veneflon på Hepatit pasienter, selv om jeg er vaksinert. Det var ikke store problemer med tilrettelegging , så lenge det var realistisk å få til. Jeg fikk forandret turnusen og fått vekk alle nattevakter, hadde en del avtaler med ledelse om å kunne komme senere hvis jeg var dårlig, osv. Det som var det viktigste for meg var unngå tunge løft og fysiske ting, og det er det mye av på ortopeden. Men har heldigvis greie og forståelsesfulle kollegaer , så alt gikk greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå