Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en sterk mistanke om at min 3 år gamle sønn nå har fått småmark. Lest litt på nettet om at alt av sengetøy og slikt skal vaskes godt. Noen som vet om det innebærer madrasser (trekk), bamser og alt annet som har vært oppe i sengen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det hadde jeg hvertfall vasket!! Tror jeg hadde pælma og kjøpt nytt jeg...litt småhysterisk dame hehe

Skrevet

Er nok å vaske sengtøyet, jeg hadde kansje tatt å vaska bamsene også. Men madrasa hadde fått fri.

Vi hadde en runde med småmark her i huset for 2-3 mnd siden. Fikk kjøpt tablettkur på apoteket, alle i familien skal ta kuren. Men dersom en er gravid så var det ikke anbefalt uten at en var sikker på at en hadde mark selv. Er noe herk å få i hus, men egentli ganske lett å bli kvitt om en følger "reglene".

Lykke til =)

Skrevet

Her i huset er det småmark rett som det er og første gangen var jeg totalt hysterisk men man kommer over det. Ikke noe vits i å kaste ting da, du verden! Men du må inn å plukke marker fra rumpa hans flere ganger om dagen, etter barnet har fått kuren(har dere uikke staret kur så inn å plukk!! For venter du for lenge blir det ubehagelig for barnet og ufyselig for deg. Å se 100 marker der oppe er blæh!). Ett lite tips som er supert, er å la han ligge på gulvet med føttene over hodet, ta så en q-tips dynk den i vann så henter du ut marken. da gjør det ikke vondt til barnet og den glir fint ut når du henter ut markene. Dette MÅ er viktig særlig på morgenen da småmarken legger egg om natten, pluss at de formerer seg som kaniner og får du ikke alle ut så er det alltid en til som legger egg og da har dere det gående igjen. Husk også å vask med våtservietter(greit å enkelt siden de kastes) etter du har plukket.

Joda svangre kan ta markkur men det er en egen sort som heter: Vanquin, men istedet for å ta 1 tab pr uke x 2, er doseringen 1 tab pr 10 kg kroppsvekt, og bæsjen blir helt rød *ler* Har en kur liggende hjemme jeg for det er elltid greit men jeg har ikke prøvd den enda, heldigvis.

Ååå det er koselig å være mamma :-)

Skrevet

Glemte å si at når du legger han på gulvet, ha rumpa hans på kneene dine så du ser ned i hvis du skjønner hva jeg mener. Og da kommer du til med håndflatene også sånn at når du holder q-tip'en mellom tommel og pekefinger, sprer du rumpeballene med den delen av hendene som som går fra lillefingrene og ned til håndledd. Husker ikke hva det kalles jeg hehe

Jaja det var dagens leksjon om fjerning av småmark ;-)

Skrevet

sjønner ikke dette helt.....viss man gir tablettkur så dør jo faktisk alle markene inne i magen og blir så besja ut....ny kur etter 14 dager for å ta egga....hvorfor fjerne marken da....??????

Skrevet

Hvor kommer marken fra???? Greit å være forberedt skjønner jeg ;)

Skrevet

Den dør ikke, tro meg dette kan jeg. Jeg har lært den harde veien. Man må plukke dem ut for alle dør ikek pga av at de dør av det de før i seg når de biter, men det er veldig mange EGG der enda, som tablettene ikke tar. Så derfor er det viktig å plukke mark flere ganger i løpet av dagen for da er det mindre av dem som legger egg. Det blir også midre ubehag til barna for det er visst ikke ekkelt med den kløen inni der for de kommer ikke til. Og gjør de det og tar de fingrene opp mot munnen så har dere en ny syklus. Man knekker dem med tablettkur, men vær sikker, og da mener jeg helt sikker på at alle er borte og det betyr at man sjekker mens tablettkuren pågår og litt i etterkant, for lurer det en der så har dere det gående.

Jeg spurte lege hvorfor barn får dette, og svaret jeg fikk var at det ver helt normalt for de er ute å leker i sand o.l og der er dem. Spiser de snø, er dem der også. Men kluet er å oppdage det tidlig, og hvis barnet tar seg til rumpen ofte, sitter urolig på stolen eller sier det klør så sjekk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...