phantomet Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Om kort tid fyller junior 4 år. Da skal det selvfølgelig feires etter alle kunstens regler, og gutten skal gjøres stas på etter beste evne fra alle hold... Nå driver vi å planlegger selve barnebursdagsopplegget, og dette har ikke gått junior hus forbi. I kveld fortalte han stolt besteforeldrene sine at han snart har bursdag, og da skal han ha overnattingsbursdag... (Har større søsken ja...)det skal serveres taco og alle vennene hans skal komme sog sove på rommet hans...og han skal bestemme absolutt alt hele dagen... Vi foreldre har litt andre planer, men han skal få komme med ønsker, bl.a. meny er vi villige til å la ham ta noe styring på. Han er jo så glad i god mat. Dillemaet er som følger: I barnehagen har det blitt praktisert noe forskjellig: Noen har invitert alle barna (19 stk.) andre har bare invitert guttene eller jentene, andre igjen har invitert etter årskull... Junior leker med alle. Blir invitert jevnlig hjem av både jenter og gutter i alle aldere, og han har flere venner utenfor barnehagen, som han selvfølgelig har feiret dagene til, og som han ønsker å invitere til sin egen fest. Dette er vel egentlig et luksus problem, og ganske betryggende som forelder å se at barnet har et hyggelig nettverk av venner, som han trives sammen med. Men så er det et faktum at mammaen er over middels sliten. Og om vi ender med 22 barn her i 2 timer, er jeg i tvil om jeg er oppegående etterpå... Hvordan klare å feire dagen til en populær og sosial gutt, uten å fornærme eller såre noen, men samtidig ikke slite seg helt ut? Tips?
Gummelillan Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Her styres invitasjonslisten med hard hånd! Med "vennesele" unger kunne vi jo raskt ha invitert en hel skokk, men der har jeg innsett mine begrensninger om at på sikt vil ikke det bli særlig morsomt for noen av oss. Så bursdagene mens ungene får i barnehage blir begrenset til å omfatte gruppen ungene tilhører (de mest aldersnære ungene) selv om også våre har lekt med et mye videre spenn til daglig. Hos oss med barnehage på 18 stk har de tre grupper à 6 unger i hver og det blir veldig mye enklere å håndtere. Og dermed gis det rom til å invitere noen få til. Anbefales!
Ronja65 Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Vi har gjort det lit forskjellig, men det går faktisk an (spesiellt nå som du er ekstra sliten) og ha foreks bowlingbursdag. Det er faktisk veldig morsomt. En skogstur, med grilling og møte med et skogstroll. Er kjempemorsomt. Det var nok det vi gjorde da ungene var rundt fire, når jeg tenker etter. Eller hoppeloppeland? Har aldrig vært der, men har hørt at det er morsomt. En av mine unger har også vært i bursdag et fantasihus, (sandvika) med en masse utfordringer. Tror det ligger i nærheten av slalombakken. Husker at jenta mi syntes det var veldig morsomt. Kommer ikke farten på hva det stedet heter. Ev, så kan han jo invitere dem han leker allre mest med hjem. Foreksempel max 10? . Vi har hatt alt fra karnivalbursdag, til vanlig bursdag. Overnattingsbursdag, har jeg prøvd i alle varianter både hjemme og på leid lokale her opp i berget. Morsomt for barna, men veldig slitsomt for foreldrer, da ungene oftest ikke vill sove, men leke. (Mine unger har da vært en del større). Lykke til. Det er ikke lett. Men som oftest blir det jo morsomt uansett om man har det hjemme eller borte. Men ikke ha så mange som 22. Det er for mange, uansett om man er i form eller ikke.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Hva med å engasjere pappan i disse to timene, sammen med storesøsken? Du er hjertelig velkommen til å ta med Måka og komme hit:-)) Og bestill mat (pizza el lign) så slipper du å lage maten. Kaker, is etc kan kjøpes og det trenger ikke bli så mye jobb på forhånd. Om junior har spesielle ønsker vedr mat, så lag heller det en dag med kun dere i familien, så blir det ikke så voldsomt. Han er jo bare 4 år... Husk at barna ikke har større forventninger enn det vi legger opp til som regel:-) Det er ikke sånn at mamma alltid må være hovedomsorgspersonen. I en barnebursdag så er det barna som er fokuset for bursdagsbarnet, så om du tar et par timer fri, evt ønsker velkommen sammen med ham og stikker ut et par timer, så er det ikke noe rart med det:-)) La phantom-mannen få ansvaret og vips, så skal du se det blir vellykket og du ikke utslitt:-)
Reveenka Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Utebursdag er fine saker, hvertfall hvis dere bor sånn til at dere kan ha det ute - enten hjemme i hagen, eller ut i skogen? Overnattingsbursdag hadde vært uaktuelt her i gården.... tror det blir mye bråk og ståhei, og lite soving. Vi hadde samme antall barn på avdelingen vår, og det var fast takst å be alle - men når de var så små som fire (noen er vel større, og noen mindre?), så var det alltid noen mammaer og pappaer som ble igjen i bursdagen - og de fikk man mye hjelp av ved bordet, og til rydding etcetc. Men skjønner dilemmaet ditt; når man er sliten og syk så er det jo begrenset hva man orker. Kanskje du ikke trenger være tilstede hele tiden? Hoppeloppeland på Lillestrøm har vært bursdagsarena i vår bekjentskapskrets et års tid, og ungene ELSKER det! Vi foreldre kjører ungene dit, og er tilstede underveis - får gjerne servert medbrakt kaffe&kaker av jubilantens foreldre, og skravler mens ungene leker og herjer. Kan anbefales, men litt dyrt kanskje. Jeg planlegger sånn hopploppebursdag når eldstejenta feirer bursdag en håndfull dager før jul..... Husker første bursdagen hennes da jeg inviteret alle 19 i barnehagen, og regnet med en god del avbud siden det var uka før julaften. Gjett om jeg gjorde regning uten vert? ALLE kom - foreldrene syntes sikkert det var praktisk med et par timer ungefri sånn midt i julestria c",)!
Maud Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 En venninne som startet tidligere enn meg sa da storebror ble 4 at det var viktig å ikke starte for sterkt. Det kommer mange flere selskaper, forventningene øker etter hvert og man blir etter hvert lei av barneselskapene. Ikke så lett å forstå når det er første gang, men jeg er glad jeg fulgte rådet. Vi inviterte til 4 årsdag de fra avdelingen fra samme årskull i tillegg til venner utenfor barnehagen. Rundt 10 gjester er mer enn nok, noen av dem kommer jo med voksne i tillegg. Jeg synes det er dumt med kjønnsdelte barnebursdager så tidlig. Min gutt har hele tiden fått ønske seg en sjokoladekake av favoritt-form (tog, sjørøverskute, fotballbane osv) og så har vi inntil årets 8-årsdag grillet pølser. Å ønske "middag" fører fort til at det er mange som ikke liker f.eks. taco. To timer med først varm mat, så pølser og dessuten gaveutdeling og kanskje fisking eller noe annet, går fort. Mitt råd er altså å justere forventningene hans. Det blir helt sikkert morsomt uansett. Dessuten håper man selvfølgelig alltid på fint vær slik at deler av selskapet kan avholdes ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå