babyprincess Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 hva kan man gjøre for å unngå dette?? Trenger alle mulige tips... Vet man kan bruke en eller annen krem, men det er vel alt jeg vet....! Lite peiling..... Takk får alle råd:-)
kokkelimonke Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Heisann! Jeg har selv gått til innkjøp av Weleda Fødseslsforberedende olje, som skal smøres på mellomkjøttet to ganger daglig, gjerne masseres inn. Det er også mange som bruker jordnøttolje, på samme måte, for å forebygge rifter under fødsel. Oljene skal visst styrke og gjøre mellomkjøttet mere tøyelig :-) Jeg skulle egentlig ha begynt med dette for lenge siden, men er vel bedre sent enn aldri. Er 37 + 1 idag. Lykke til :-)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 er snart i uke 37 og begynte i går med sånn dere weleda svangerskapsolje som visstnok skal masseres inn. Så må gjør det i kveld, for har bare smurt til nå hehe. vet ikke om det er arvelig, noen mener det... Har hørt også jordnøtt olje som brukes.
KristineH79 Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Husk også knipeøvelser, en sterk muskel er mer tøyelig! Er blitt forska på det men skader nok ik å smøre på oxo...
babyprincess Skrevet 2. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2007 takk for alle tips, skal kjøpe olje i morgen:-) Huff........vil ikke revne....
kosestund Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 En metode som det er klinisk bevist at forebygger revning og klipping er trening med en type ballong som heter Epi-No Delphine Plus. Sjekk fysionett.com, birthinternational.com eller google epi no. EPI×NO Delphine Plus er utviklet i samarbeid med jordmødre, gynekologer og gravide kvinner. EPI×NO Delphine Plus er et treningsverktøy for en skånsom, gradvis tøyning av skjeden og musklene i bekkenbunneni forkant av en fødsel, for å trene til fødselens utdrivningsfase, for gjenopptrening av bekkenbunnen etter en fødsel, for trening av bekkenbunnsmusklene for å forebygge og behandle inkontinens og prolaps Kliniske studier har vist at trening med EPI×NO Delphine Plus kan signifikant redusere risikoen for spontane rifter og behovet for episiotomi(klipping), samt er mer effektivt enn massasje av mellomkjøttet. Fire ganger så mange kvinner fødte uten skader på bekkenbunnen, sammenlignet med kvinnene i kontrollgruppen. Kvinner som trente med EPI×NO Delphine Plus før fødselen kunne halvere tiden på utdrivingsfasen av fødselen. Dette reduserte ikke bare den fysiske påkjenningen, det resulterte og i et mer vitalt barn (høyere APGAR-score). Videre så man at behovet for smertestillende midler under fødselen ble redusert med nesten to tredjedeler. Under de tre siste ukene av svangerskapet fører man to tredjedeler av ballongen inn i skjeden og blåser den opp (etter bruksanvisningen). Man beholder så ballongen i denne stillingen i omtrent 15 minutter, før man skyver den ut ved å bruke musklene omkring skjeden og bekkenbunnen. Ved å gradvis øke ballongstørrelsen kan den gravide kvinnen gradvis og i eget tempo trene muskulaturen og gjøre vevet mer elastisk. Optimal treningseffekt er oppnådd når man kan skyve ut ballongen med 10 cm omkrets etter omtrent to ukers trening. EPI×NO Delphine Plus kan da videre brukes til trening av musklene i bekkenbunnen, trening til fødselens utdrivingsfase, samt forebygging og behandling av inkontinens Omtrent tre uker etter at man har født, kan man bruke EPI×NO igjen (med minimalt oppblåst ballong) for å finne frem til de riktige musklene. EPI×NO Delphine Plus vil da gi motstand som man kan knipe mot, samt biofeedback ved trykkmåleren så man kan se og måle sin fremgang. Jeg vet om flere jordmødre og fysioterapeuter som anbefaler denne metoden og har prøvd den selv. Jeg har bestilt den men ikke prøvd selv enda. Jeg er ihvertfall blitt overbevist om at jeg vil prøve etter å ha lest endel om det, spesielt fordi jeg tror jeg får en stor baby. Fysionett har sluttet å selge produktet fordi det tok så mye tid stod det på sms jeg fikk... Jeg bestilte på Birthinternational. Der kostet det 930kr inkl shipping. Tror jeg må betale 25% moms i tillegg, men ikke toll ettersom beløpet er under 1000kr. Leveringstid 14 dager.
mari.a Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 har også tenkt til å kjøpe oljen fra weleda ettersom jeg revnet masse sist...men da måtte lillegutt ut fort pga synkende hjertelyd og jordmor/lege kunne ikke ta hensyn til meg-han ble dratt ut m sugekopp..håper denne gangen på å slippe tang/sugekopp el og få god veil av jordmor under utdrivningsfasen-så hun kan "styre" pressing, pusting, og støtte opp(de har visstnok noen teknikker), slik at man unngår dette i størst mulig grad:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå