Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Når JM skal sjekke for åpning, bruker de da en sånn metall-åpne-ting som de vanligvis gjør ved GU? Eller er det bare bruk av hendene?? Selv om livmorhalsen er åpen/i ferd m å åpne seg..... er vel ikke selve skjedeåpningen noe annerledes, eller? Ser for meg at det må være forferdelig ubehagelig å få en hel knyttneve inn.... hvis det er sånn det fungerer da.....?
Gjest Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 neida trenger ikke bekymre deg for en hel knyttneve =) jordmor/lege bruker en eller to fingre med hanske på, innsmurt med gele', og kjenner oppi der. det er ikke så veldig langt opp til livmorhalsen, så de finner den uten for mye styr... nå har ikke jeg opplevd dette selv da, bare blitt fortalt det. men skal visst ikke være noe vondt =)
Caelyn Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Det kan gjøre vondt om man spenner seg i underlivet. Man legger knyttneven under rumpa for å heve underlivet opp. Lege/jordmor stikker en-to fingre inn. Som sauen sa, med sterile hansker og gele/krem som glidemiddel. Og synes man det er ubehagelig å ligge naken med underlivet, kan de legge et laken eller håndkle over, de behøver ikke se noe, bare kjenne. De sier også at i aktiv fødsel, når man har åpning, er det mye mindre ubehagelig/smertefullt å få sjekket åpning/modning.
Simselimsen Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Jeg synes det gjorde forferdelig vondt MEN jeg var ikke moden i det hele tatt.....Ble satt igang med jenta mi i begynnelsen av uke 38 og hadde ikke en cm åpning engang. Håper det blir bedre denne gangen da jeg forhåpentligvis er moden og klar for og føde.
Pimienta Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 De kjenner bare med fingrene, det er ikke ubehagelig i det hele tatt. Litt verre er det med det hodet som skal ut... ;-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 De kjenner da ikke bare med fingrene når dem skal sjekke åpning!!! Jeg har sjekki åpning på føden 6 ganger nå, å alle gangene har dem brukt ett sånt slags spjeld som dem skrur opp som gjør at det vider ut åpningen. Det er ikke noe behagelig, men så lenge du slapper av, gjør det det hvertfal ikke værre...
Caelyn Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 Da er det vel ikke KUN for å sjekke åpning/modning vel? Har aldri måttet bruke spatel-ting for det, kun den gangen de skulle se etter blødning. Siden du er i uke 32, så lurer jeg på om det var noen spesiell grunn til at de skulle sjekke deg?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Jo, kun for å sjekke åpning! Vært inn og ut av sykehus pga. mulige premature rier, som bare heldigvis har vært maserier. Men ja, derfor.
mari.a Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 tok bare en rask skjekk m fingre på meg-for første gang da jeg kom inn på sykehuset m veer-men kan ikke huske at dette var noe ubehagelig...brukte ihvertfall ikke noen gyn instrumenter på meg!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. september 2007 #10 Skrevet 2. september 2007 Heldig dere er da jenter....De instrumentene er ikke serlige behagelige..skarpe og kalde... *grøss*
Caelyn Skrevet 2. september 2007 #11 Skrevet 2. september 2007 Jøss... :S Glad jeg har sluppet det. Var ille nok den gangen de sjekket pga blødning. Både med metallting og fingre.. Blæh..
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #12 Skrevet 3. september 2007 Å sjekke er ikke særlig smertefullt, men stripping derimot...
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #13 Skrevet 3. september 2007 Tror ikke det er særlig vanlig å bruke dem.
Gjest Skrevet 3. september 2007 #14 Skrevet 3. september 2007 fikk sjekka modning i dag, og hun brukte kun to fingre å pressa litt over magen samtidig. Jeg var moden:) Men det var absolutt ikke behagelig. Hun fikk ikke sjekka åpning helt pga at jeg syntes det var så ubehagelig, så hun ville ikke fortsette.
Skurvelurven Skrevet 3. september 2007 #15 Skrevet 3. september 2007 Dette er jammen noe jeg også har fundert litt på, og nå har jeg fått svar:)
mamamaria Skrevet 3. september 2007 #16 Skrevet 3. september 2007 Kristine, det er IKKE vanlig altså at de bruker instrumenter når de sjekker åpning. Jeg venter mitt 4. barn og de har alltid sjekket kun med en finger eller 2. Det er helt unødvendig at de åpner skjeden med en sånn gyn-dings! Bare gi beskjed til dem neste gang at du ikke vil de skal sjekke på den måten og at de bare får stikke inn fingen som alle andre gjør! Det skal være nokså lett for en jordmor eller gynekolog å kjenne om det er åpning bare v å stikke inn fingen og gjerne trykke lett på magen. Til HI: det er litt ubehagelig, ofte strammer magen seg når de sjekker åpning, men det skal ikke være veldig vondt altså. Og en hel knyttneve går hvertfall ikke inn, kun noen fingre ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 #17 Skrevet 3. september 2007 jeg synes det er driit vondt. Var det vondeste snart med hele greia men enkelte jordmødre er bare ikke flinke. Merket godt forskjell på første og siste jordmor for å si det slik. Men spenner du deg gjør det vondt så slapp av og pust:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå