EnUndreneMor Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 ble inspirert av et innlegg lengre ned:) dette er jo en vaksinasjon som kom for ett års tid siden, og man vet ikke helt bivirknigene på den på sikt. hva velger dere å gjøre?? hva slags vaksine var det vi nordmenn sendte til U-land osv som hadde fatale bivirkninger, det var vel ikke denne?? hilsen mamma'n som skal vaksinere dattra si om ei uke:S
Mamma2OO5 Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Jeg husker ikke helt. Vet bare det at jeg ikke skal vaksinere mine barn med denne vaksinen. Den beskytter ikke mot alle bakteriene som forårsaker hjbet så jeg tar faktisk ikke sjansen..
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Jeg tenker som så at det er myyye farligere for barnet å få hjernehinnebetennelse enn hva bivirkningene evt vil være. Dessuten så er sjangsen større for å få hjernehinnebetennelse enn alvorlige bivirkninger. Både som sykepleier og som mor stoler jeg på Folkehelsa sine råd og vaksiner. Jeg ville ALDRI tilgitt meg selv om hun ble syk evt døde som følge av hjernehinnebetennelse fordi jeg ikke hadde vaksinert henne. Spurte hs og hun anbefalte vaksine selvom man ikke vet senvirkningene. Sanne ble altså vaksinert:-)
Gjest Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Det er en vaksine mot et virus som KAN forårsake hjernehinnebetennelse, ikke en vaksine mot all hjernehinnebetennelse. Vi tok valget utifra at risikoen for bivirkninger er liten, mens skulle hun fått hjernehinnebetennelse så hadde det vært stor sjans for død eller skader for livet. Hs og legen fortalte meg at dette viruset kan man få i vanlige forskjølelser også uten å merke stort til det, så det er større sjans for bivirkninger ved andre mer kompliserte vaksiner.
Mamma2OO5 Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Jeg stoler faktisk overhodet ikke på Folkehelsa jeg..
EnUndreneMor Skrevet 2. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2007 ja jeg vil jo så klart vaksinere mot det osm vaksineres kan, men kom p åden dokumentaren der norge hadde sendt ut vaksiner til Uland der di hadde på slag eller hva det var, var ihverfall fler av di som fikk vaksinasjon som kanskje hadde klart seg bedre uten:(
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Ja,man vet jo aldri og senvirkningene kommer ikke før mange år etter. Men allikevel syns jeg vaksinasjon er svært viktig. Det irriterer meg faktisk litt at sykdommer som er utryddet kommer tilbake igjen fordi folk ikke vaksinerer barna sine. I u-land så har de generelt dårligere levekår noe som også har innvirkning på immunforsvarte (les hygiene, ernæring osv). Deres kropper tåler kanskje ikke vaksinen på samme måte som friske pog godt ernærte barn gjør. Dette er mine tanker rundt det og jeg VET ikke om det er sånn da.....
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 jeg vil heller ta den bitte lille sjansen det er for at senskader skal oppstå, heller enn at han skal få ørebetennelse som går over til hjernehinnebetennelse.. har hatt dødsfall hos en bekjent pga hjernehinnebetennelse en elsket mor og kone... syns det er en helt unødvendig risk å ta.
Gjest Skrevet 2. september 2007 #10 Skrevet 2. september 2007 Jeg tror folk som vaksinerer barna sine er langt mer ikke informert om farepunktene i forhold til de som lar være å vaksinere. Og Folkehelsa har da driti på draget ganske mange ganger til at en skal stole blindt på de.
Pysa Skrevet 2. september 2007 #11 Skrevet 2. september 2007 Den andre vaksina det snakkes om her, den som ble sendt til New Zealand, er IKKE den samme som tilbys nå. Prevenar er utprøvd i flere år i bl.a. Usa. Jeg stoler på vaksinene, og selv om det er en liten risiko for uønskede bivirkninger, er det verdt det å vaksinere barna mine. Husk også at forskningen har kommet mye lenger siden vaksineforskningen startet. Tenk på alt av data og teknologi som er forbedret. Medisin som fag er ikke det samme i dag som for 10 -20-30 år siden.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 2. september 2007 #12 Skrevet 2. september 2007 Jeg skal vaksinere datteren min m denne, er faktisk selv og vaksinert m pneumokokk-vaksinen for noen år tilbake pga gjentatte lungebetennelser... Er mye mer redd for at hun skal få hjernehinnebetennelse enn evt bivirkninger altså...og d m at den ikke hjelper mot alle bakterier som forårsaker hj.h.bet er sant, men den virker mot de vanligste...
ragna Skrevet 2. september 2007 #13 Skrevet 2. september 2007 zigzag; er du klar over hva bivirkningene av prevnar-vaksinen eventuelt vil være? det er ikke snakk om bittesmå ubetydelige bivirkninger her.. rart at helsesøsteren vårs trakk ett lettelsen sukk da jeg ga beksjed om vårt valg ang. vaksinen. vaksinen er fortsatt ett prøveprosjekt, tillater ikke at barna mine er prøvekaniner for ett så farlig prosjekt. det skal også nevnes at både far og bestemor (til barna) har hatt hj.hinne.bet. ble friske igjen begge to (alvorlige tilfeller for begge to, hvorav samboer lå i koma) prevnar-vaksinen ville ikke ha beskyttet dem fordi bakterien som forårsaket betennelsen i disse tilfellene ikke havnet innunder bakteriene vaksinen skal gi immunitet mot.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 2. september 2007 #14 Skrevet 2. september 2007 kranglarangla: Ingen er klar over hva bivirkningene egentlig kan være så lenge vaksinen er ny og man ikke har gitt den over lang tid. Vaksinen beskytter mot bakterier som kan gi hjernehinnebetennelse til barn under 2 år. De vil ikke ha så mye nytte av den senere. Jeg finner det utrolig merkelig at du etter å ha følt sykdommen på kroppen ikke vaksinerer barna dine uten engang å ha lest brosjyren! Man kan få hjernehinnebetennelse av mange ulike bakterier og penumokokkbakterien gir den farligste typen, særlig for små barn. At hs trekker et lettelses sukk er enda mer merkelig siden hun bør ha god peiling på hva det er hun faktsik gir ungene av medikamenter.
RajaPia Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 Jeg spurte helsesøster om hun anbefalte meg å vaksinere velsa mot hjernehinnebetennelse , men hun ville ikke svare skikkelig , bare henviste meg til å kontakte fastlegen min... Vesla er født i 2005 , så hun fikk den ikke i programmet. Så da spurte jeg fastlegen når jeg var der , om hva hun mente.. Nei , hun visste aaalt for lite om denne vaksinene enda til å svare meg... Herregud , lett å bli klok gitt !! Dette var da i fjor,
3b@rnsmor-30* Skrevet 2. september 2007 #16 Skrevet 2. september 2007 det var en hjernehinnebetennelsevaksine som ga sånne ekle bivirkninger nedimellom. men den er ikke lik den vi får tilbud om her nå. jeg har barn som er så store at jeg ikke får tilbud om de.. dvs jeg kunne betale for at yngste kunne få den, men de anbefalte ikke at eldste fikk den, fordi han var så stor... så da droppa jeg det på begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå