Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Jeg skal ha mitt andre barn og den forrige ungen skal ha full barnehageplass. Jeg trillet tur to ganger hvcer dag sist permisjon, lagde middag, bakte, vasket hus, hadde håndarbeid og besøkte folk. Dette var ikke nok for meg. Jeg følte meg udugelig og fikk angst av det hele. Nå er det 16 dager til termin og jeg gruer meg slik til disse 10 månedene uten jobb at jeg snart begynner å grine. Jeg kommer nok til å ha tidskonto, men ikke med det første. Alle sier jeg vil få nok å henge fingrene i og det skjønner jeg , men ikke nok tilfredstillende for meg. Er det andre som føler det slik eller noen som har gode råd??
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Vet ikke hvordan det kommer til å bli egentlig siden jeg aldri har vært i denne situasjonen før. MIn plan er iallefall å begynne på baby svømming når lille gutt er noen måneder. Her i kommunen er det også sånn gruppe som triller tur to ganger i uka og da treffer man jo andre mødre i samme situasjon. Så dett er kanskje også noe jeg vil prøve. Men orker ikke å planlegge så mye. tar ting som de kommer. Først og fremst skal jeg bare kose meg hjemme med babyen:)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Husk at det er en fulltidsjobb å være mamma, kanskje du skal bruke tid på babyen din istedet for alt det andre du nevner. Bare en tanke....
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 jeg har tenkt å være med på et kreativt kveldskurs en kveld i uken, da får pappaen litt kvalitetstid alene med barnet også. og begynne på trenings studio, men der vil jeg ikke ha noe høye ambisjoner. kanskje to ganger i måneden ca- ellers er det jo mye man kan holde på med sammen med baby også.
:)Elvira i magen :) Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 JEG skal NYTE babyen og det å være hjemmemamma. Jeg er 38 år og dette er mitt siste barn og jeg har lengtet etter dette så lenge. Mine to andre er 12 og 15 år gamle, så dette er en attpåklatt som vi skal kose og skjemme bort. Jeg skal gå lange turer. Også skal vi nyte det å endelig være småbarnsforeldre igjen ( Høres jeg overlykkelig ut ? JAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!) Er i uke 34, det begynner å bli tungt, men jeg er fremdeles i ekstase etter å ha testet positivt for en del månderer siden :::)))))))
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 Jeg skjønner deg veldig godt, jeg. Etter å ha vært yrkesaktiv i mange år og følt at man er "midt oppe i ting" hele tiden er det ikke bare lett å "bare" gå hjemme og være utenfor. (Dog - med to store barn er jeg den første til å skyte inn at det slettes ikke er "bare" å være mamma.) Men jeg kjenner på det samme som du. Sist gang var vi flere som startet en barnehage sammen, og det var det masse sysselsetting i, med alt fra møter med kommunen, beslutning om oppstartsinvesteringer til utarbeidelse av rutiner og økonomioppfølging. Jeg ser ikke bare frem til å være hjemmeværende denne gangen heller, og har passet på å få noen oppgaver som jeg kan pusle med hjemmefra (har en jobb hvor det er mulig). Og så skal jeg ta det kurset jeg har drømt om lenge i fotografering. Og er jeg motivert, skal jeg ta ferdig en masterutdanning som jeg bare mangler bittelitt på. Men det er ikke prioritert; kun hvis jeg føler at det klør litt i fingrene.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 eh....istedet for alt det jeg nevner? Jeg bruker jo tid på babyen når jeg triller og går på besøk(til folk som har baby på samme alder), men det er jo ikke alt her i værden. Det finnes mennesker som trenger litt urfordringer her i livet og fulltidjobb og fulltidsjobb fru blom. En baby sover masse og om man da ikke har behov for å sove selv, så føler man kanskje for¨å utrette noe. Til deg som skrev at d bare var en tanke.....tror kanskje jeg har visse større krav til meg selv og ønsker å oppnå litt mer enn å sitte hjemme å amme og leke m babyen. Man er ikke noe dårlig mor fordi. Jeg har faktisk en unge fra før av og vet da hvor mye jobb det er , men ikke så mye at man ikke ønsker å ha mer å gjøre....
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Det var tydelig at du hadde en "soveunge" sist. Ikke vits i å ta sorgene på forskudd, får du en urolig kolikkunge + får problemer med amminga så får du mer enn nok å henge fingrene i med under permisjonen. Men, om du misliker å gå hjemme, hvorfor tar ikke far en større del av permisjonen?
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 Kanskje vente å se til etter at babyen er født. Noen er mer krevende enn andre, og ingen er like..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #10 Skrevet 2. september 2007 Faren til ungen er døde for 7 måneder siden og forrige unge VAR en kolikkunge, men sov mest på dag og svært lite på natt. Da levde barnefaren så jeg fikk jo litt avlastning om natta, men tror ikke neste unge blir enda mer kolikkunge. Det blir mye mer på meg nå som faren er borte men så er jeg jo mer ensom og...
Smellt P. Tjukka Skrevet 2. september 2007 #11 Skrevet 2. september 2007 Jeg kommer nok til å bruke tid til husvask , og andre hussyssler , blir gal av å ha det rotete og halvskittent hele tiden ! Blir nok litt hånarbeid i ledige stunder . Trilleturer og barselgruppe ... Har flere "halv"venninner som nekommer samidig , så jeg tror nok jeg får dekket det sosiale behovet ! Skjønner deg godt at du syns det er litt trist tilværelse å gå hjemme hvis du er en person som liker å være utenfor husets fire vegger ! Du får bare prøve å finne noe som gir deg mening som person og ikke bare som mamma ! Lykke til ;-)
betty74 Skrevet 2. september 2007 #12 Skrevet 2. september 2007 Jeg føler overholdet ikke at jeg vi er helt i samme båt. Jeg har nok en helt annen kapasitet enn deg + er nok litt mer bedagelig. Men jeg skjønner jo at det kan være greit å ha ting å drive med utenom trilleturer og amming. Jeg vet ikke hvor i landet du bor og hvilke tilbud som finnes der. Selv bor jeg i Oslo og kommer nok til å begynne å trene igjen på treningssenter noen mnd etter fødselen. Dessuten finnes det jo babykino o.l. ting man kan gå på. I en barselgruppe kan man jo fine likesinnende som kanskje ønsker å starte prosjekter? Når det er sagt er iallefall jeg åpen for at hverdagen i permisjon blir noe mindre avslappende denne gangen siden jeg har et barn fra før. Så ingen grunn til panikk; kanskje tiden flyr likevel når alt kommer til alt? Lykke til!
Bdancer Skrevet 2. september 2007 #13 Skrevet 2. september 2007 Joda det er mye jobb å være mamma. Men vi er heldige vi som bor i Norge og har fri til å ta oss til til barnet. I andre land må de knyte ungen i sjal på ryggen og jobbe... Sånn var det jo her i landet før i tiden også. Det går faktisk ann å gjøre andre ting også enn å amme og trille turer! Jeg orker ikke BARE være mamma 24 timer i døgnet i 10 måneder. Jeg må få lov å være meg selv litt også. Nå har jeg heldigvis en engasjert blivende pappa da:)
Bdancer Skrevet 2. september 2007 #14 Skrevet 2. september 2007 Skjønner hva du mener. Jeg orker ikke å sitte å dulle og dille i 10 måneder... Man har jo egne interesser selv om man er mamma. Det er tyngre å være alenemamma, men om barnefaren tar del, så er det mulighet for litt "alene-tid". Jeg har tenkt til å trene! I tillegg blir det en god del hagearbeid som må gjøres til våren. Tror neppe jeg kommer til å være med i noe barsel-gruppe. Tror faktisk heller jeg får behov for å holde kontakten med venninner uten barn også for å få en avveksling fra babygulp og bleie-fokus:) Vet ikke hva dine interresser er - men du får få deg en hobby hverfall en gang i uken:)
buzzybie Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 Har to barn fra før som er født på vår/tidlig sommer.Jeg priser meg lykkelig over at jeg nå får et barn på høsten og været kanskje ikke er det beste. Da slipper jeg å tenke på at jeg må komme meg ut i det fine været. Nå kan jeg ta det med ro uten å stresse med at jeg må gjøre alt mulig ute. Det er travelt de første månedene. Babyen vil ha mat annen hver time og bæsjer nesten etter hvert måltid i begynnelsen. Man har kanskje såre brystvorter og er redd for å få brystbetennelse.Man lekker og det tar enormt tid i det hele tatt å komme seg ut av huset. Jeg skal nyte de første månedene inne og ta livet helt med ro:) Så får jeg se etter hvert hva jeg gjør.
Tussa og Sofie Skrevet 2. september 2007 #16 Skrevet 2. september 2007 Jeg har ingen store planer for permisjonstiden, dette er første gang for meg så jeg tar det som det kommer og ser hvordan det går og hva slags bebis vi får ) Er normalt veldig aktiv og vant til å være på farten hele tiden, og blir fort rastløs nå, men kan jo hende jeg opplever noe helt annet når bebin er født. Skal ihvertfall kose meg masse!!
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 2. september 2007 #17 Skrevet 2. september 2007 I permisjonstiden skal jeg bare være mamma og ingenting annet, og det gleder jeg meg enormt til!! Ser frem til dager med kos og stell, trilleturer og være sammen med venninner som også har permisjon. :-) Har vert mer eller mindre sykemeldt gjennom hele svangerskapet og nyter hver dag. Har til vanlig en veldig hektisk hverdag som heltidsstudent og med jobb i tilegg, og syns det er deilig og endelig kunne gjøre noe helt annet! Har ikke planer om noe annet enn å få mest mulig ut av det første året sammen med barnet vårt. :-)
Fabelaktiv Skrevet 2. september 2007 #18 Skrevet 2. september 2007 Kunne du ikke delt permisjonen med pappan da?
SuperGlad Skrevet 2. september 2007 #19 Skrevet 2. september 2007 skal være mamma og husmor på heltid! Blir 16 mnd mellom mine to små, å har søkt inn jenta vår på 16 mnd i barnehage 2-3 dager i uka, men det er egentlig ikke ledig der så vi får se om hun kanskje blir hjemme på heltid. Eneste jeg VET jeg skal bruke tid på alene er å begynne å trene. Må ned noen kilo+ at jeg må trene opp ryggen og bekkenet. Noen har mer krevende barn enn andre, å noen har mer behov for å gjøre ting alene enn andre. Vi er heldigvis forskjellige :-)
Tpop Skrevet 2. september 2007 #20 Skrevet 2. september 2007 Nja tja har jo ikke akkurat planlagt alt, men skal nå begynne å ri igjen så fort jeg klarer. Være med min andre sønn på aktiviteter som jeg ikke har fått gjort på flere mnd. Jeg husker at når jeg skulle begynne på skolen igjen som student så tok det litt tid å komme inn igjen i ting, f.eks bafre det å klare å skrive riktig igjen,hehe, men syntes det var herlig å gå hjemme allikevel. Nå har jeg jobb jeg skal tilbake til og jeg har allerede ikke lyst til det så jeg gruer eg alt nå,sukk. Skal nyte å være hjemme, og kunne finne på akkurat det jeg har lyst til å dyrke barn, mann, hjem, hobbyer og meg selv:) Er ganske nyutdannet,men jeg ble liksom drittlei det siste året på skolen og har slettes ikke lyst til å jobbe, ikke for andre på den måten pr.d.d, så passer bra og ha permisjon nå
@nemone Skrevet 2. september 2007 #21 Skrevet 2. september 2007 Hm, du må ha mer energi enn meg tydeligvis... Hva med å koble deg opp til jobben hjemmefra hvis du har mulighet til det og ha kontakt med den når babyen sover? Jeg har en deal med min arbeidsgiver om å jobbe og føre timer slik at jeg kan avspassere etter endt permisjon. Eller ta et nettkurs eller noe sånt? Jeg rakk "ingenting" forrige permisjon, men jeg prioriterte å trille tur, leke/aktivisere baby, mate baby og jobbe når baby sov. Huset så ut som en slagmark og jeg tror jeg hadde middagen klar når pappa'n kom hjem fra jobb bare et par ganger... Vaske golv osv gjorde jeg svæææært sjelden (men jeg hater husarbeid mer enn noe annet og har vaskehjelp...) Jeg besøkte også masse folk, venner og kjente, var heldig og hadde flere som gikk hjemme på samme tid. Ble også kjent med flere av pensjonistene (!) i nabolaget - og var sosial med de også. Faktisk veldig hyggelig. Jeg ser også at jeg får det mer travelt nå med nr 2 selvom nr 1 er i barnehagen, blir jo litt tid med bringing og/eller henting også. Må faktisk forholde meg til klokka, det gjorde jeg overhodet ikke forrige permisjon. Ellers så er det jo et spørsmål om du må være hjemme i 10 mndr? Kan pappa ta mer av permisjonen? Lykke til, det kan jo også være lurt å vente med å bestemme seg for hva man skal bruke tida til til man ser hva slags barn man får. Jeg hadde ei sovedukke forrige gang, men aner jo ikke om nestemann blir lik. Kanskje hun blir en sånn som nesten ikke sover på dagen, og da blir jo tida gående til aktivisering/lek/kos/mating av baby.
@nemone Skrevet 2. september 2007 #22 Skrevet 2. september 2007 Oi, beklager, jeg leste ikke alle innleggene, så ikke at pappa'n ikke er der lenger. Beklager så mye!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #23 Skrevet 2. september 2007 Til: Fabel_Aktiv: Om du hadde lest innleggene lengre oppe hadde du fått med deg at pappaen er død.....
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #24 Skrevet 2. september 2007 Det går bra @nemone, men takk for svar!!
Pimienta Skrevet 2. september 2007 #25 Skrevet 2. september 2007 Kanksje du bør se det litt an før du legger store planer, kan jo hende barn nr 2 blir en mer krevende unge en førstemann. Hvis du føler du får mye dødtid, hva med å studere noe? Kanskje litt sent å tenke på det nå da, men det kan vel hende det finnes noe interessant du kan melde deg opp i og ta på si. Jeg var student med første barnet og fikk gjort en god del selv om jeg hadde en baby. Denne gangen skal jeg nyte å ikke ha noe annet å gjøre enn å være mamma, blir godt å fokusere på noe annet og roe ned litt i noen få måneder etter å ha jobbet i flere år. Har jo dessuten en skolegutt som krever sitt, så tror ikke det blir for lite travelt for meg. Kanskje du også kan la eldste barnet ha fri/kortere dager i barnehagen av og til og gjøre ting sammen med han/henne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå