Gå til innhold

Noen med peiling på hund-vannbrokk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nydelig valp på 10 uker her nå, kjøpte henne for 2 uker siden. Midt i kontraktskrivinga hos oppdretter sier selgeren plutselig i en bisetning: ja, også har hun en vannbrokk,men det er nok ikke farlig!! Som den beskjedne og sikkert feige kjøper jeg er, godtar jeg dette uten å stille spørsmål...Men nå har jeg begynt å angre på at jeg ikke ba om å få vente et par dager betenkning ang kjøpet. Valpen er jo bare helt søt, og vi er kjempeglad i henne, men tenker jo litt på om jeg egentlig burde bedt om ihvertfall et prisavslag hvis dette er noe hun vil plages med. Har søkt en del på nett om dette, men finner ingenting om vannbrokk på hund, kun på mennesker. Så er det noen av dere som har peiling på dette, er jeg takknemlig for svar/hjelp. Valpen det dreier seg om er ei lita tibetansk spaniel frøken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hvor stort brokket er. Noen ganger lukker det seg selv, mens andre ganger trenger valpen operasjon. Stesønnen min kjøpte hund med brokk, og fikk avslag i kjøpsprisen! Kennelen han kjøpte den fra er seriøs og han som driver kennelen har lang erfaring innen oppdrett og hundehold.

Synes du skal ta kontakt med oppdretter om evt avslag i prisen.

Det du skal passe på er at brokket ikke blir hardt. Blir det hardt kan det oppstå komplikasjoner ved at tarmen kommer i klem. Så lenge den er myk går det som regel greit. Følt med på størelsen, blir det større bør du oppsøke vetrinær. Kjenner du brokkporten? (Hull i vevet der tarmen kommer ut) i så fall kan du følge med om dette hullet blir mindre. I mange tilfeller gror brokkporten igjen og tarmen legger seg greit på plass.

Skrevet

som regel så ordner oppdretter med operasjon av brokket før valpen blir solgt. om de ikke har gjort det så har man rett på litt avslag.

som regel gror brokken fint igjen av seg selv. bare pass på at det alltid er mykt, og at du lett kan dytte det inn. sjekk det minst en gang om dagen..

Og om hun begynner å hyle, så er brokket det første du må sjekke.

jeg hadde tatt henne til veterinær og operert det - for sikkerthets skyld.

Skrevet

Tusen takk for svar. Skal kontakte veterinær i morgen og høre hva jeg skal gjøre. Er litt harm på oppdretter som ikke sa noe om dette før i det øyeblikk kontrakten var skrevet under på!

Skrevet

Et lite tips selv om det er litt sent nå.. Ikke kjøp valp med mindre det foreligger vetrinæratest.

De fleste oppdrettere får hele kullet sjekket i fohold til hjerte/lunger/brokk/ledd/benstamme osv før kulle selges.

Kontrakten er vel egentlig ikke gyldig dersom dette kom opp etter den var underskrevet. Slike "mangler" skal selger gjøre oppmerksom på FØR kontrakten underskrive siden de visste at den hadde brokk.

Her har de jo unlatt og fortelle dette selv om de visste det. Hadde det vært en "skjult" defekt, greit nok, men de visste jo så godt om dette!

Skrevet

jeg hadde et kull med valper her for et par år siden. den ene hannhunden hadde da brokk. vi ga beskjed til dem som kom å så på at denne hunden hadde brokk, fortalte at det ville mest sansynlig gå inn av seg selv, men i verste fall kunne det bety en operasjon. vi ga 3000,- i prisavslag på valpen. i tilfelle det ikke skulle rette seg. de blir jo helt fine etter operasjonen, men man må jo holde øye med dem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...