Gå til innhold

Lite søvn om dagen/natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har ei lita pia på 14dager som gjør oss litt fortvilet.

Får ikke henne til og sove lengre perioder om dagen. Sover hun 2-4timer fra 08-22 er det maks. Ser ut til at ho er trøtt, men ligger og styrer og vrir på seg hele tiden. Når hun sovner går det en time så er det påan igjen.

Om natta går det bedre, men tar en 30-1tim for hun sovner etter hun har fått mat. Får flaske og får ut rap etter hvert måltid.

Alle tips mottas med takk :)

Hilsen

Pappa 1.gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2-4 timer om dagen er vel bra det! Husk at de helst ikke skal sove mer enn 4 timer i strekk på dagen, før de skal ha mat igjenn. Da må de vekkes fikk vi beskjed om. Men om natta så kunne de sove så lenge de ville. Husk at de skal ha mye mat de små, mye som skjer på kort tid og trenger energi.

Når hun er våken på dagen trenger hun masse kroppskontakt, og i og med at hun får flaske også er det ekstremt viktig, for da får hun ikke den samme kontakten som en som ammes.

Skrevet

Hei.

2-4 timer er totalt på hele dagen. Ikke det ho sover i strekk.

Da snakker vi om max en time på dagen.

Når hun er våken får hun masse kroppskontakt og vi koser med

henne så godt vi kan, men med en gang vi legger henne fra oss

blir hun urolig.

Skrevet

Slitsomt ja..vi også har en baby med dårlig sovehjerte.. mest pga kollik/mageknip her i gården. Vi får høre at vi skjemmer bort poden, for vi bysser ham i søvn i armene våre før vi legger ham ned. Han har aldri lært seg å legge seg til å sove bare ved å legge ham ned. Men viktigst at de sover i det hele tatt synes nå jeg, så vi gjør det fortsatt.

Det jeg gjør er å holde ham godt inntil meg og går rundt omkring i stua. TV må stå på og gi litt bakgrunnslyd. Gjør noen jevne byssebevegelser, og han sutter på smokken. Når han slipper smokken er han klar for å legges ned i senga si. Pga luftproblene lykkes vi desverre ikke i å legge ham på ryggen, da våkner han fort. Her får han ligge på magen og så følger vi godt med.

Dette er straks han har fått mat og rapet. Bleien bytter jeg før måltidet, hvis han ikke bæsjer rett etter måltidet da..

Noen dager lykkes vi bedre enn andre dager selvfølgelig. Ikke uvanlig at han hopper over en søvn, noen ganger har han sovet bare 1-2 timer tilsammen på hele dagen. Slitsomt både for baby og foreldre..

Skrevet

Hos oss har det gjort underverker aa begynne med "swaddling", dvs pakke godt inn i teppe slik at ikke armer flyr i ansiktet og vekker henne. Swaddler henne, og tusler litt rundt eller synger eller annet som gjoer henne sovnig, legger deretter ned i vognen. Dette gaar ofte (men ikke alltid) bra. Husk maa vaere swaddlet ganske tett. Snuppa her har vaert mye mer fornoyd og uthvilet.

Har du provd aa legge paa vaskemaskin, eller ha paa kjoekkenviften eller stovsuger osv? Mye rart som kan faa baby til aa sove..

Skrevet

Vår tulle har heller aldri sovet mer om dagen enn 2-4 timer til sammen, hun hadde en periode som hun sov 2 timer istrekk, men det varte kanskje fra hun var 2-3 mndr så var det tilbake til korte lurer...

Jeg har hatt litt nytte av boka til Elisabeth Pantley (the No-Cry Sleep Solution), og har brukt noen av hennes råd, og om det er dèt eller om det hadde endret seg uansett vet jeg ikke, men nå når hun er større sover hun mye bedre og lengre på dagen (men kun 2 lurer nå da pga hun er 9 mndr gammel). Så nå sover hun 11-12 timer per natt, og 2-3 timer om dagen fordelt på en lang og en kort lur. Ting pleier å gå seg til etterhvert! Når en baby er 14 dager gammel bare så er jo ingen søvnvaner etablerte enda, så det kommer nok til å bli mer stabilt etterhvert!

Ps - det jeg gjorde var å la henne sove i bæresjalet mitt, så fikk jeg gjort litt i huset. Jeg la meg også ofte ned sammen med henne og ammet og sov en blund selv når hun sovnet, viktig å hente seg inn litt selv også!

Lykke til!

Skrevet

Takk for alle svar.

Har en nabo med en syvsover så det er greit og vite

at vi er flere i samme båt og at det kansje ikke er så unormalt. Fikk et tips idag om og legge henne på en matte naken og la henne jobbe og slite seg litt ut med og "mosjonere". Bæsja eller tissa ho skulle vi bare

la henne gjøre det. Vet ikke om det fungere, men i morra går vi til innkjøp av treningsmatte :)

Pappa Kent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...