Gå til innhold

Noen her som har et like tregt barn som meg? (10 mnd).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kan sitte (sitter kjempebra da!!) og i går så klarte hun å sette seg opp i vogna ved å dra seg opp med kanten, men det er vel det eneste hun klarer foreløpig.

Men, hun krabber ikke, klarer ikke stå på kne eller trekke bena opp under seg når hun ligger på magen. Hun klarer helle ikke å stå på bena sine og hvis jeg holder henne og prøver å få henne til å sette bena under seg i fanget mitt så trekker hun de bare opp og ler..

Hun vil bare ligge på ryggen eller sitte. Hun kan snu seg begge veier uten problemer, det har hun gjordt lenge, men hun gjør det sjeldent. Ikke kryper hun heller..

Trollet nekter å drikke av tutkopp og hvis jeg gir henne noe å spise i hånda så skjønner hun sjeldent at det skal i munn. Må likosm dytte armen hennes oppover, for at hun skal skjønne det.

Ikke fått en eneste tann heller.

Er det bare min som er så treg?

Men hun er veldig kjapp på andre ting da, bare ikke sånne fysiske-røre-på-meg saker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke det, men ei på barselgruppa er ca like treg. Hun er 9,5 mnd, og det eneste hun gjør er å rulle.. Men moren hennes sier at hun ikke har noen interesse for å gjøre noe mer heller.. Det er vel mye der det ligger.. Gutten min er tidlig ute, men har aldri klart å sitte rolig et sekund heller. Så det har hendt jeg har misunt de som har hatt rolige babyer...

Skrevet

Sånn er det men min også, det er liksom ingen interesse!! Hun er akkurat som oksen Ferdinand, vil bare ligge og lukte på blommorna ;)

Er jo deilig at hun er så bedagelig da, men føler liksom at jeg har hatt "baby" så innmari lenge, og du forstår hav jeg mener. Hadde jo vært moromt med bittelitt utvikling liksom.. men vil heller ha rolig enn en som er høyt og lavt da :P

Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener. Det er jo artig når de lærer noe nytt da! :-) Selv om det blir mer og mer slitsomt. Daniel begynte å krabbe og reiste seg opp da han var 7 mnd. Men eneste gangen han har kunnet sitte stille på fanget i 5 min, var da han var syk... Så når jeg har vært på barseltreff/dib-treff, har de andre hatt babyer som har ligget stille på gulvet eller sittet stille på fanget, mens daniel vel egentlig aldri har sittet stille. Selv før han kunne snu seg, så lå han da og sparket og veivet med armene hele tiden.. Daniel har funnet ut at klatring er artig nå, så han skal klatre opp på alt. Så man kan ikke gå fra han et sekund nå!

Så du får kose deg med din rolige baby! Den kommer tidsnok dagen da du må løpe etter henne overalt.. :-) hehe

Skrevet

Jepp.. Her sitter hun som en gud, snur seg til begge veier, ruller og koser seg, men gidde å krabbe eller krype, eller sette seg opp selv? Nei, DET har hun ingen interesse for.. Virker som hun har det bra der hun sitter og betrakter alt rundt seg.. Skjønner at mat skal inn i munnen, men jeg må likevel putte den inn, så kan hun ta den siste dytten liksom.. Holde kopp med vann, ja, men drikke av den?? Nei, absolutt ikke.... Men hun kan stå oppreist veldig lenge, så hun er sterk i bena, men hun løfter seg ikke opp selv eller tar noen steg når hun står og holder seg fast i noe..

MEN hun har fått 7 tenner... og hun er helt etter gjennomsnittet når det gjelder andre ting.. Fysikken er det altså så som så med...

(9 mnd 19 dager..)

Skrevet

Har selv vært litt småbekymret siden vår lille datter heller ikke har vist interesse for å finne på noe nytt...hehe... hun krabber på en måte, men magen er konstant i bakken.. men hun har det med å åle seg til lekene, ofte skikkelig kjapt, for å finne noe gøy, så snu seg på ryggen for å leke med det...

Nå er hun 10mnd og 18 dager, å i går satt hun seg opp selv for første gang:) å nå er det plutselig kjempekjekt, så hun gjør det hele tiden! Har for kort tid siden begynt å trekke seg opp etter ting, og av og til har hun klart å sitte på kne, men ellers står hun ikke i det hele tatt... samme her egentlig...prøver vi å stimulere henne til å stå på bena sine, bare ler hun å hopper i vei...til tider er det akkurat som om hun er redd for gulvet:P når bena nærmer seg bare skyter hun dem ut slik at hun "sitter" i luften...

men det er bare slik motorisk at hun er litt sen...hehe...Drikker selv fra både tutekopp og flaske (men d er ikke så lenge siden hun fant det ut)... skivebiter og slikt har hun spist selv siden hun var 8mnd...Prøv å legg noen biter på bordet foran henne, la henne prøve og feile litt, så får hun det nok til etterhvert! Når hun først forstår det, så kommer hun nok til å nekte at du gir henne:P hehe...å da tar det sin tid med frokost ja;)

Tuppa har fått ei tann, ikke så mye det heller når de er 10mnd...men det tror jeg er helt normalt!

Plutselig så skyter de fart våre små også:) Det kommer når det kommer!

Skrevet

Ikke akkurat så mange som har svart her da, så er visst ikke så vanlig med så bedagelige barn;)

Men godt det er noen fler da i hvertfall. Det plager meg absolutt ikke, men jeg stusser jo litt når hun er sååå tydelig treg!! For på barselgruppa så var hun i begynnelsen veeeldig tidlig ute med ting. Hun festet jo blikket fra dag en, og hun begynt å smile og le veldig tidlig. Fra før hun var 3 måneder hoiet og skravlet hun og kauket så høyt i vill glede, så man nesten måtte ha øreklokker :)

Men så stoppet det liksom med det også dro alle på gruppa forbi henne da.. ;)

Men som jeg sier, hun bruker jo så mye energi på å ligge/sitte der å se nydelig ut, så er jo ikke så rart i om hun orker så mye annet :P

Og jeg er heeeeeeelt objektiv altså!! Hihi

Skrevet

Huff....reagerer på at du kaller barnet ditt tregt!!!

Alle barn utivkler seg forskjellig......ikke stress det. Ting skjer når barnet ditt er modent til det. Tror vi blir stresset av hs'ere som følger sine skjema o.l....

Skrevet

Stresser da ikke jeg, men må da være lov å spørre!! Hun er jo litt treg, er bare å kalle en spade en spade det da!!

Min hs stresser heller ikke med hverken skjema eller noe som helst og både jeg og hs er enige om at hun er innenfor normalen og alt det der, Men hun er jo ikke kjapp, så da må hun vel være treg...

Skjønner ikke at det skal være negativt, er jo bare sannheten! Mange andre legger jo inn innlegg om hvor tidlig ute dere barn er i forhold til amnge ting, og da er det ingen som sier at det negativt å kalle barnet sitt f. eks kjapp, rask og andre ord i den duren. Dessuten så er det sånne som deg anonym som gjør ordet tregt negativt...

Skrevet

mini er 9.5 mnd, å har nå først, for noen uker siden lært seg å rulle rundt fra mage-rygg-mage. klarer ikke å sette seg opp, klarer ikke å krype, har ikke funnet ut av beina sine. ikke klarer han å stå på beina, å ikke har han den gå-refleksen i beina sine.

dette har en slags medisinst grunn da, da han ble født skjeiv. så derfor har vi trent han opp, å nå begynner han å bli bra. men henger laaaangt på etterskudd i forhold til de andre på hans alder..

men eneste han kan er å rulle rundt i tull her, men ser da ut til å klare å komme seg fram da..

men han sitter ikke selv enda, å sitter med hjelp, men klarer ikke å sitte i tripp trapp stol. f.eks. han faller bare over til sidene, er skikkelig rund i rompa enda..

Skrevet

Har hørt at de som er treige motoriske er raskere på det språklige. Så du har nok en bedagelig liten Einstein Cat;)

Skrevet

Hei!

litt glad for å høre at det er flere med veldig rolige barn! Ho har vært sånn helt fra starten av. Mens andre vifte ivrig med hender og føtter, kunne ho ligge rolig å studere en leke. Har viftet med armer og bein ho og, men ikke på samme måte som de aktive barna.

Ho begynte å åle seg da ho var 9mnd, rulle rundt 5 -6mnd. Når begynte jenta di? ho setter seg ikke opp enda, men dersom jeg hjelper henne litt, så kan ho sette seg opp med hendene. no i det siste har ho fått det for seg at det er kjempekjekt å stå ved salongbordet og slå ned med hendene. dersom det er noen spennende ting som ligger der er det ekstra kjekt. Du kan jo lokke og lure litt? ho reiser seg ikke opp enda heller, jeg bare støtter henne når ho står ved bordet.

jenta mi fikk sin første tann da ho var 9mnd, deretter kom 3 stk til på rad og rekke. mye skjedde da ho var 9 mnd.

drikker av tutekopp, men har ikke skjønt at ho må helle koppen enda. Av og til legger jeg henne ned på gulvet på en pute, slik at ho får øve seg på å drikke selv.

mens vi er misunnelig på de som har aktive barn me stor fremgang i utviklingen - så tror jeg det er noen som er misunnelig på oss som har rolige barn.vel, vel, sånn er det bare..... de utvikler seg ulikt..

Skrevet

det høres akkurat ut som lillegutt.. :o) da han var 10 mnd viste han ingen interesse for å bevege seg på egenhånd og utforske verden. Han har alltid vært rolig og av den observerende typen. Han gjorde ikke forsøk på å bevege seg ol, før plutselig en dag han krabbet fremover, helt perfekt :o) to dager etter reiste han seg opp, og bare noen dager etter satte han seg og begynte å krabbe igjen. fra å ikke kunne noe annet enn å sitte støtt, hadde jeg en svært aktiv gutt som gjør alt.. Nå går han rundt og støtter seg til vegger ol.. Han er snart et år.. Jeg tror at han bare ladet opp i disse mnd før, og nå har satt igang utforskningen. Moro, men litt uvant og slitsomt.. :o)

det som er moro å se er at han nå er like "langt fremme" som de som var aktive tidlig.. så han har kommet like langt, bare brukt kortere tid..

Skrevet

Jeg blir så letta når jeg leser disse innleggene. Har vært så bekymra for jenta mi ei stund nå etter at fysio sa at hun var sen i utviklinga. Hun er 6 og en halv måned og superrolig. Hun har rullet rundt noen ganger, men det ser ikke ut som om hun syntes det var noe særlig for nå skjer det aldri. Men hun er sterk i beina og sto allerede 3 mnd gammel når jeg holdt henne selvsagt. Sitter ikke helt selv enda, men det er ikke lenge før tror jeg. Hun legger seg godt over til begge sidene, men ikke helt rundt.

Hun har vært rolig hele tida. Sov seg gjennom de 3 første månedene og gråter sjelden.

Har fått høre at det ikke er noe å bekymre seg for og at det kommer etterhvert. Etter å ha lest her inne slapper jeg mer av.

Skrevet

Jenta mi er snart 1 år, hun kryper ikke ennå. Hun setter seg opp åler seg rundt og slike ting, men har ikke helt skjønt det med og krype, hun vil heller ikk edrikke av tutekopp, bare av glass (noe hun ikke greier selv)

Men hun er veldig våken og oppvakt, følger med på ALT og er veldig bestemt og har egne meninger!! Og har masse humor:D Og verdens skjønneste!!

Blir ikke så veldig bekymret, det kommer når det kommer, og hun var født dysmatur, så mulig hun må sammenlignes litt med et prematurt barn.

Men skulle ønske for hennes egen skyld at hun kom seg litt mere rundt!!

Skrevet

Sånne anonyme svar er så unødvendige!! Det er jo ikke noe negativt med å kalle barnet for tregt da!! Uansett, så er hun jo innenfor normalen hun da, min helsesøster har et barn som var myye tregere enn det, og han lærte seg plutselig å gå - da var han 18 mnd! Så i forhold til det er hun jo absolutt ikke treg igjen! :o) Det er jo kjempegøy når de lærer noe nytt, spennende å følge med på utviklingen, så skjønner at du venter, men det kommer når det kommer, og da går ting FORT!! Det skal jeg love deg :o) Så nyt bedageligheten hennes mens du kan du, hihi, syns det hørtes så søtt ut når du kalte henne bedagelig, ser for meg en skikkelig kosejente som virkelig har all tid i verden, hehe :o) Nei, nyt det nå mens du kan, plutselig løper hu og skal dra ned alt som er ;o)

Skrevet

Umoden i forhold til hvor lenge barnet har ligget i livmoren. Jeg ble satt igang i uke 38 men jente mi var likevell bare 1860g så hun var ikke utviklet i forhold til hvor lenge hun hadde ligget der, og oppførte seg som et prematurt barn, ikke sterk nok til og suge osv....

Skrevet

Spaaade:))) Ja for tenk hu er treg. Betyr da ikke at man ikke liker a eller hu er dum. Treg..hmm...kanskje man skulle si senere i utviklingen..pffft! Har du noen gang sett vakre prinsesser gjøre noe som helst?? De får alle andre til å gjøre ting for seg. Hu er egentlig litt for smart den jenta der. Hu skukke vært dum, akkurat som mor og far sin;)

Des. synes jeg hu har "kommet seg" veldig i det siste jeg. Hjalp å kunne sitte. Leker mer med ting og.

Og anonym du kan bare hoppe og drite på deg! Ser du det var andre som pustet litt ut?? Altså at innlegget hjalp noen andre?? Djiii da driter man i om det ikke er helt dib å faktisk kalle en spade for en spade!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...