Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Snuppa er nå 2 måneder og sover godt om natta. Hun legger seg ca 23 og sover gjerne i strekk til kl 05.30-06.00 (jeg ammer henne mange ganger fra klokka 20 og ut kvelden). En venninnne kommenterte at jeg burde innøve sengetid tidligere på kvelden....Dva bade-pupp-seng i 19-20 tiden og så gi henne mat rett før jeg legger meg igjen. Hun er jo ikke trøtt i den tiden! (Kan være litt urolig på kvelden). Hva mener dere om dette?
Gjest Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Hahaha, etter 2 måneder?? venninda di er morsom... Nei, jeg tror ikke det blir noe greie på det så tidlig, men dere kan jo prøve hvis dere vil..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Venninna di vet tydeligvis ikke så mye om babyer?? Først ved 6 mnd alder er de gamle nok til å lære å finne søvnen selv. Det dere vil sannsynligvis oppleve er at det blir hyl og skrik hvis dere legger henne før, i tillegg skape en utrygg baby og kan ødelegge de allerede gode rutiner som dere har med henne. Følg slik dere gjør nå, det er mitt råd. Så lenge det fungerer for dere. Så ber du venninna di, hvis hun har egne barn, lese litt babylitteratur før hun uttaler seg. PS. Jeg har ei venninne, uten mann og barn, som vet "alt" om babyer, babyers utvikling m.v.....(tror hun, ja). Kanskje det er en slik venninne du har? He he Lykke til.
Gulan, gullet og gullklumpen Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 jeg vet ikke hva som er riktig, men når min lille var rundt to mnd begynte jeg å legge han tidligere og tidligere. jeg merket at han var mer urolig på kvelden og mer surkete...når jeg da la han tidligere så unngikk vi den delen iallefall. nå er han straks 3 mnd og legger seg kl 21. da sover vi til kl 10 på morran. (spiser selvfølgelig på natta) vil ikke legge han noe før det heller, for jeg liker å slumre på morran:) Vi har kveldsrutiner, og jeg synes de fungerer fint. litt over åtte på kvelden er det på med radioen på badet og bading. så ligger han litt på magen mens han er naken og jeg bruker god tid på å tørke og kose. Så er det av med de fleste lysene i stua, dempe tv`n og tid for kveldsmat. ca 21 rett i seng. det har skjedd en gang at jeg har tatt han opp etter at han var lagt, men da hadde han sovnet før han var mett av kveldsmat
junigutt 78=) Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Tror dette er veldig individuelt. Min sønn er nå 2 1/2 mnd. Han har hele veien blitt tidligere og tidligere trøtt på kveldene. Vi starter kveldsstellet når vi merker at han er klar for natta, nå som regel ved 20-20.30 tiden. Da legger vi han mens han fremdeles er våken og han sovner nesten alltid av seg selv uten skriking. Sover da til ca 06.00, får da mat og sover igjen til ca kl 09.00. Vet vi er veldig heldig med nattesøvnen. Blir litt oppgitt når så mange skriver at det er altfor tidlig for de å finne søvnen selv. Hos oss fungerer det helt av seg selv, og han er en veldig tygg og harmonisk gutt.
Gjest Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 hvis hun ikke er trøtt på den tiden ville jg ventet litt. her la vi han på den tiden, fordi d gikk smertefritt og uten gråt, han bare koste seg og laget koselyder i senga til han sovnet etter 5-30 min. hadde vi han oppe med oss på den tiden gråt han, sovnet han og spiste pupp uten å åpne øynene neste gang han våknet.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 Da minste gutten vår var rundt 2 mnd begynte han med fast leggetid.Begynte med ca 21.30.Så ble det tidligere og tidligere av seg selv.....Nå er han 6 1/2 mnd, men har siden han var 4 mnd lagt seg mellom 19 og 20.............. Det er aldri for tidlig å begynne med å prøve å skape gode rutiner, men det er for tidlig å forvente at babyen skal klare å forholde seg til disse rutinene hele tiden ennå.....Begge våre gutter har klart å finne søvnen seklv omtrent fra de var nyfødt så det er mer individuelt enn aldersbetinget......
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Enig med junigutt 78=), det er individuelt med disse små så man må bare prøve seg frem og finne ut hva som passer best. Jenta mi har lagt seg mellom kl. 19 og 20 fra hun var 2 måneder, da var hun rett og slett trøtt på den tida og jeg så ingen runn til å drøye kveldsstellet. Hun er nå 6 måneder, og har riktignok aldri sovet igjennom en hel natt, men for henne er det kvelden fra kl 19. Da er det pupp, så litt synging mens hun ligger i senga, så sier jeg god natt og går ut av rommet. Så er det litt skravling og sutring om hverandre før hun sovner av seg selv. Deilig for både mor, far og barn. Lykke til med legginga
plutseligbolle Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 Min la seg klokka tolv-ett helt til hun var ca 3,5 mnd. Da begynte hun å bli tidligere trøtt og på ett eller annet vis begynte vi å legge henne klokka 20. Nå sover hun hver dag klokka 20. Men jeg kan ikke helt forklare hvordan det skjedde. Nå er hun 4,5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #10 Skrevet 2. september 2007 Vi begynte med leggerutiner da jeg merket at han begynte å bli grinete på kveldstid som du sier, da begynte vi å stelle og legge ham før denne grineperioden kom. Han fant søvnen selv (ved hjelp av smokk og koseteppe) ved 2,5-3mnd alder, og vi har bare lagt ham tidligere og tidligere. Når de er så små har de jo imidlertid ofte ulik ettermiddagshvil og blunder på dagen, så vi la ham ikke like tidlig hvis han hadde sovet fra 18-19.. Det vi merker er i allefall at om vi ikke får ham i seng i "rett tid" (19-20) nå (4,5mnd) ender det med at han blir overtrøtt, og ikke greier å sovne på egenhånd, men bare til pupp eller byssing.. Du finner vel best ut av det selv som kjenner din egen unge! Men vi begynte med leggerutiner nettopp fordi en venninne hadde gjort det med sine enda de var så små og ikke virket trøtte.. Men de skal jo ikke skrike seg i søvn når de er så små, så finner de absolutt ikke roen er det jo bare til å ta de opp igjen og prøve på nytt etter en halvtime-time...
LoveInMyTummy Skrevet 2. september 2007 #11 Skrevet 2. september 2007 Vi begynte med leggetid når hun var ca 2mnd, og samtidig la henne på eget rom. Leggetiden var ca 23 i begynnelsen, men nå er vi nede i kl 21.30 bare i løpet av 3 uker. Hun har ikke grini en eneste gang etter at vi innførte leggerutine. Hun sover til ca kl 04, noen ganger til kl 06, før hun trenger påfyll. Den første mnd sov hun i samme seng som oss, og hun sovnet ikke før 02-03 på natten. Enten så måtte hun sovne ved puppen eller oppå brystet på enten meg eller pappaen. Vi har aldri latt henne skrike/grine lenge før vi har tatt henne opp. Plutselig så var hun klar for å sove på "egenhånd".
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 2. september 2007 #12 Skrevet 2. september 2007 Vi begynte å legge henne tidligere rundt den tiden der nettopp fordi hun var veldig sutrete på kvelden. Fra hun var ca 2,5 mnd har hun vært i seng før klokka 20.00 hver kveld og hun har blitt en drømmejente, blid og morsom nesten hele dagen:) Ved hjelp av smokken fant hun søvnen selv forholdsvis tidlig, men frem til det puppet jeg henne i søvn i mørket i senga vår. Dette har funket kjempebra for oss ihverfall, så jeg synes virkelig du skal gi det en sjanse. Her har alle tre fått mye mer overskudd etter at vi begynte å legge henne tidlig for vi slipper hele den slitsomme sutreperioden på kveldene som ikke var særlig hyggelige for noen.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #13 Skrevet 2. september 2007 Herregud ! Skjønner ikke helt dere første 2 anonyme som svarer hovedinnlegger... Med "ha ha ha" og "be venninda de lese barnelitteratur" ALLE barn er forskjellige og her har faktisk lillegutt blitt lagt mellom 19-20.30 siden han var rundt 4-5 uker. Han gikk kjemperaskt fra å legge seg kl 23-24 til å være nede i rundt 20, fordi jeg merket at han ble trøttere tidligere på kvelden. Han var urolig, litt grinete osv... Prøvde derfor å legge han inn på soverommet, og selv om han noen ganger kaver litt fordi han f.eks mister sutten, så sovner han stort sett veldig fint. Hver kveld. Det er slett ikke dumt å begynne med rutiner tidlig. Vi har ikke tid til å bade hver kveld, men jeg steller barna på badet, så får han pupp mens storesøster spiser kvelds. Er han grinete får han siste puppen mens hun leser litt i senga si. Er han "blid" og ikke virker trøtt helt enda, så leser jeg og synger for henne mens han koser seg litt under babygymen. Så får han siste puppen når jeg er ferdig med å legge jentungen. Går så fint atte ! Hovedinnlegger: Det kan hende at han er urolig fordi han er trøtt... jeg skjønte ikke helt hvorfor gutten vår var urolig de første kveldene han var "annerledes", men da jeg la han i senga sovnet han raskt, så han var sikkert rett og slett trøtt... :-)
Gjest Skrevet 2. september 2007 #14 Skrevet 2. september 2007 Hei! Jeg er også velsignet med en baby som sover om natten;) Hun er to mnd, i begynnelsen sovnet hun også i 23-tiden, men denne uka har hun selv begynt å regulere tiden tidligere og tidligere. I går la hun seg halv 10:) Det er jo bare å prøve tenker jeg, litt rart dere som svarer så bastant over her at det ikke går for alle babyer er jo forskjellige(er jo ikke noe bedre dere enn venninnen dere kommenterer tenker jeg;)). Vil hun ikke legge seg da så vil hun ikke, så greit er det. Lykke til:)
Turid Laila Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 Gutten min er to mnd i dag, han har lagt seg klokken ni i et per uker nå. Han har vært veldig sutrete på kvelden så nå legger han seg klokken 20 ca. Da får han en pupp, så på med pysj, evt. bade og så pysj, så får han en pupp til og så legger vi han. Han sovner uten problemer, men må ha smokken et par ganger før han sovner. Da sover han til 02.30 eller sånn som i natt til 05.30(!!). Kan ikke ha han oppe noe senere for da bare sutrer han. Så ikke alle barn er for små til å gi rutiner så tidlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå