har fått lita pia Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 er det grøt du gir babyen din da?? når begynte du med fast føde??siden babyen allerede får to faste måltider per dag og bare er 3,5 mnd, det står jo fra 4 mnd på all babymat...har ei på 2,5 mnd og hadde tenkt å vente til de anbefalte 4 mnd før jeg bebynte med fast føde.. hva gjør dere andre med flaskebarn i den alderen..?? fordeler /ulemper
Gjest Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Det skal være veldig spesielle grunner til å begynne med fast føde før 4 måneder. Selv om de gjorde det i "gamle dager" har nyere forskning vist at det ikke er bra for førdøyelsessystemet, men klart om ungen ikke går nok opp i vekt eller er konstant sulten må man jo tenke litt nytt:) Det er ingen grunn annet enn at det er enkelt til at man anbefales å starte med grøt. Frukt fungerer sikkert like bra.Min er flaskegutt og fikk grøt till før 4 måneder fordi han var konstant sulten og vi ville prøve å drøye litt lenger mellom måltidene. Gikk veldig greit det. Får flaskematinfo ellers kan du se www.flaskeposten.no forresten. Svar på mange ting man kan komme til å lure på
har fått lita pia Skrevet 2. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2007 skal sjekke ut den siden da;)kor ofte spiste gutten din da?? jenta mi spiser hver 2-3-eller4 time..kommer ann på ...kan spise fra 160 til 200ml..er ikke tynn akkurat, men gulper en del..kanskje det blir mindre gulping når hun begynner med fast føde??får se om jeg begynner om en mnd tid:)
Gjest Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Det var når han ville ha annenhver time at vi starta med grøt. Dette var mot helsesøsters anbefaling, hun ville at vi skulle vanne ut melka, så ikke forvent noen støtte fra hs om du ikke har en av de få helsesøstre som har egne barn og kan noe mer enn det som står på nanpakka... Gulpinga endra seg ikke så mye. Han gulper endel ennå så ungen min følger nok ikke noen vanlig norm der..
Mamma&LilleKrølle Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Hei! Svarte deg på det andre innlegget;) Men hun får velling til frokost og grøt til middag. Som jeg sa der, at jeg begynte fordi hun drakk så mye mme i løpet av et døgn, over 1000ml, og da følte jeg selv (og de sier også) at når hun får i seg så mye mme så er det bedre å begynne å gi annen føde i tillegg. Slik at hun får en annen metthetsfølelse i kroppen. I hvert måltid gikk det med 220ml mme. Starta jo ikke rett på grøt da,men tynn velling. Men gikk fort over til grøt da vi så at dette gikk fint. Og hun elsker det!! Begynte for 3 uker siden. Men nei, ikke noe vits i å spørr hs om råd. Mange på helsestasjonene går jo veldig etter boka. Den hs som følger oss, hun er veldig slik at "det er bare å prøve seg frem og se, for ingen unger er lik", men den andre hs igjen, hun er ble nesten litt sint da hun fikk høre at jenta spiser grøt. "Det måtte jeg ikke finne på!" Men, hun var også slik da jenta måtte begynne med mme, for hun sverger til kun mm. Men da jenta mi ikke hadde gått opp i vekt på 2 uker (da var hun 5 uker gammel) så sverga hun fortsatt til mm. Men av og til må man nesten bare stole på seg selv og prøve seg fram. En annen unge på barselgruppa mi er 2 mnd, og han har allerede fått litt grøt i noen uker. En stor unge som har behov for mer enn mme. Som mora sa, han hang i puppen hele tiden og ble tydelig ikke mett. Nå får han grøt i tillegg til pupp. Fungerer fint:)
har fått lita pia Skrevet 2. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2007 hm..ja får noe å tenk på da...syns hun til tider drikker mye mme..vi prøver liksom hele tiden å drøye mellom måltiden sånn at det er ca 3 timer mellom..hun kan omså spise igjen 1 time etter at hun har spist..vurdere sterkt å begynne med grøt om en mnd tid hvertfall..da er hun 3,5 mnd..hvertfall visst det fortsetter sånn som nå..at hun vil ha mere og oftere... takk for svar, nyttig med råd og erfaringer fra andre;)
Mamma&LilleKrølle Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 Men du kan jo f.eks begynne å gi litt velling nå da. Ordne mme men ha litt grøt-pulver i melka, da blir den litt tykkere og litt mer mettende, og se hvordan det blir da. Jenta mi var også slik. Gikk nesten ikke mer enn 2 timer mellom måltidene, og da hun spise gikk det ned en hel flaske liksom. Men da jeg begynte med velling så ble hun roligere. Hun har bestandig vært rolig da, men maste mindre etter mat:) Så det fungerte fint altså Ordna bare tykkere hull i flaskesmokken og ga velling fra flaska.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå