Gå til innhold

Litt utenfor tema, men synse litt om denne 8 åringens penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 8 år, og skal være med sine foreldre og eldre bror til spania i påsken.

Jenta har nettopp hatt bursdag, Og hun fikk 1950 kroner til sammen, fra slekt og venner, og i det heile tatt.

Nå har det blitt bestemt at hun skal bruke litt av pengene til å kjøpe seg nye chevrox, og ei utenpåjakke, og litt sokker og truser.

Resten skal hun spare for å ha som lommepenger i syden.

Og jeg vet sandelig ikke hva jeg synes om dette.

Er det ikke foreldrene som skal kjøpe sokker, tryser og chevrox til barna sine da?

Eller er det rett at de skal bruke pengene de får fra klassevennene til slikt?

Joda, greit å lære at hun kan spare løitt til hun skal til syden. Men mora sitter og er sååå glad for da holder iallefall ene ungen seg selv med lommepeng...da sparer vi oss en dryg tusenlapp der.....sier mor.

Jeg synes dette er vanskelig, men når jenta får 300 kr med meg, og jeg vet de går til truser, eller til at mora må ut med mindre openg til jenta når de reiser på tur, og dermed kan mora bruke mer peng på seg selv, ja da får det en bismak å være gavmild synes jeg.........

Vurderer å gi pakke neste år........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal synse litt med deg ;)

Here we go... Pengene jeg gir i gave, kan godt gå til ting ungen trenger - men jeg tenker, for ungens del, at pengene kunne vært satt på konto. Familien skal jo til syden, så da har de vel råd til å kjøpe cherox også :)

Dersom du ikke liker det, kan du be om kontonr. og sette pengene rett inn på konto nestegang?

Skrevet

Jeg synes barnets penger er akkurat det, barnets, når de er blitt så store.

Det skal selvfølgelig være foreldrene som forvalter, når jenta fikk så mye penger synes jeg det skulle vært satt noe av til sparing og at jenta kunne få noe til forlystelse eller kjøpe noe hun ønsker seg.

Lommepenger og truser, det er foreldrenes utlegg.

Skrevet

Jeg er delvis uenige med dere.

Jeg syns at penger ungene får i gave skal brukes til noe fornuftig. Truser og sokker syns jeg foreldrene kan kjøpe til ungene selv men større ting må man spare til, og jeg syns ikke at de som gir pengene har noe med hva foreldrene velger å bruke de til på ungen sin sine vegne. Om du ikke liker hva de kjøper får du som du sier heller kjøpe en gave.

Du som mente man kan be om ungens konto.nr og sette pengene rett inn der.

Om ungen i det hele tatt har en konto i sitt navn er det foreldrene som har råderett over den til de blir 18 år. Og de fleste opplyste foreldre har ikke konto i ungens navn om de sparer kontinuerli på den.

Vi har f.eks ikke konto til ungen vår.

Skrevet

enig med anonyme over her. Jeg ønsker meg nyttige ting til min gutts bursdager. Eks sist fikk han vinterdress av besteforeldrene. Slike gaver burde vel heller ikke blitt gitt da, hvis det er min oppgave som mor å kjøpe alt av klær og utstyr. Hvertfall større ting synes jeg godt de kan bruke noe av det de får i gave, men enig i at hun burde slippe å kjøpe trusene sine selv:-)

Skrevet

....et veldig enkelt råd, hvis man kommer til å gi penger til denne ungen ikke bare en gang;

Opprett en egen konto for ungen og sperr den for uttak til ungen er 18 år...

Dermed slipper du slike tåpeligheter som at ungen må kjøpe sine egne truser.....

Hva blir det neste? Kjøpe sin egen mat.......

Kunnet vært bittelitt enig hvis det hadde dreid seg om kravstor tenåring som krevde jeans til over tusenlappen.....

Skrevet

Greit at ungen bruker pengene til å kjøpe seg nen de ønsker seg, babyborn, sykkel, gameboy, slalomski, ja altså slike ting, men ting som alle barn trenger, mat, nødvendige kløær som støvler og undertøy bør pokker meg foreldrene kjøpe.

Dårlig når mor inviterer 30 stk i bursdagselskap til ungen i håp om at hun får så mye penger at hun kan "betale for seg selv" i syden..........

Hva blir det neste????+

Sorry min kjære datter, du får ingen konfirmasjonsgave med mor og far du, For du FÅR tross alt selskapet, det er dyrt med koldtbord og greier vettu.

HALLLOOOOO....

Skrevet

Barna våre har egne kontoer, sperret for uttak til de fyller 18, hvor folk kan sette inn penger dersom de ønsker det til jul og bursdager. Skulle vi komme over 70 000 må overformynderiet gjerne gripe inn og stille verge - for vergen kommer uansett ikke til å røre pengene, eller kjøpe truser, sokker og cherrox for dem ;)

Er mye å huske på dersom man sparer store beløp til ungen i sitt eget navn også :)

Skrevet

Hm...litt enig, og litt uenig.

Hvis 8-åringene f.eks. har sett et par sko som hun strengt tatt ikke trenger, men som hun har sååååå lyst på, så synes jeg hun kan bruke egne penger til det. Samme gjelder bukse, genser eller andre klesplagg hun bare har lyst på fordi det er kult.

Klær som hun MÅ ha (varme sko, truser og sokker) mener jeg kanskje at foreldrene bør holde henne med.

Men hvis husholdningen generelt har dårlig økonomi, så forstår jeg at de tenker som de gjør, men da burde de kanskje ikke reist til syden i utgangspunktet....eller?

Skrevet

Jeg synser også litt med deg:

Jeg synes egentlig det er urimelig at jenta skal bruke bursdagspengene til å kjøpe seg støvler, truser og sokker, hva hadde de gjort om jenta hadde fått fult av gaver da?

Greit nok at hun kan ta med noen kroner av disse til Spania, alltid kjekt å ha sine egne penger, men ikke for at hun ikke skal få noe av foeldrene.

Og du, neste år tar du med jenta på handel, lar henne få kjøpe det hun vil! Da får dere tatt en kosetur sammen og hun får det hun vil ha:)

Skrevet

Det er forsåvidt greit nok med litt større ting, sykkel, ski, kjeledress, men ikke truser og sokker...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...