Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Det burde vært gjort for lenge siden, da skadevirkningene ble kjent. Få se saklige argumenter for/ i mot.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Folk må få velge selv om de vil ødelegge seg selv på tobakk eller ikke...Nå er det nå kommet så strenge regler mot røyk at det sjenerer ikke meg lengre...La de bare røyke...
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Det argumentet kunne vi brukt om heroin også (-frihet til å ødelegge seg selv). Få noen GODE argumenter, da!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Heroin har kanskje litt andre konsekvenser enn tobakk.....
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 At man bor i Norge, å her skal man ikke være avhengi av noe! Ikke spilleautomater en gang....nå snakk om flakslodd.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 Jeg er for legalisering av alt. Så lenge folk ikke skader andre enn seg selv, bør man la dem beholde sin autonomitet. Folk bør ta egne beslutninger ang sin egen kropp. Argumenteringen er den samme som man bruker i sammenheng med retten til å avstå fra medisinsk behandling.
børdi Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 ingen saklige argumenter, men hahahahahhahaha....
Gjest Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Innfør forbud mot tobakk! HELT ENIG!!! For da blir det enklere for meg å SLUTTE !!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 Men folk skader da andre enn seg selv med røyking. Det er faktisk mange som får kreft av passiv røyking, og det ser ikke spesielt bra ut med sneiper overalt. At de kun skader seg selv er det teiteste jeg hører.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. september 2007 #10 Skrevet 2. september 2007 "Men folk skader da andre enn seg selv med røyking." Hvem er folk? Jeg kan ikke se at det er noen automatikk i at man utsetter andre for passiv røyking for det om man røyker. Hvis det fremdeles er sånn etter den nye røykeloven, bør man heller utbedre loven. Jeg har ikke tro på forbud.
Gjest Skrevet 2. september 2007 #11 Skrevet 2. september 2007 Hvis ingen hadde røyka og røyk ikke lenger ble laget ville ingen hatt noe problem med å slutte. En måneds tid så ville det vært glemt. Men så er det jo fullstendig på tryne å skulle bestemme over voksne folk og deres helse. Røykerene kunne godt vist litt mer hensyn, men mer lovregulering ville nok ikke gjort det noe bedre. (for eksempel står de tettitett rett utenfor sentre så man mååå kline seg oppi røyk for å komme inn på sentere, og nekter å flytte seg fordi det er askebegre der, i oppgangen der jeg bor stinker det røyk hver gang en bestemt nabo har gått inn eller ut og ved den ellers så idylliske vannkanten i skauen her er det så mye sneiper at man ikke kan la barn under 4 år være på bakken...)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. september 2007 #12 Skrevet 2. september 2007 Hehe...hvis ingen røykte, hadde det ikke vært behov for at noen skulle slutte. Men jeg er enig i at det er for slapt at folk ikke skal plukke søpla si, men dette er ikke røykere alene om. Gatene flyter over av all slags søppel.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #13 Skrevet 2. september 2007 Nei da har ikke du oppholdt deg mye ut. Selv om det ikke er lov å røyke inne på offentlige steder så står de overalt ute fremdeles. Og å gå inn og ut på sentere og restauranter er mange ganger umulig uten å bli utsatt for passiv røyking. For å ikke snakke om buss skjul og lignende.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. september 2007 #14 Skrevet 2. september 2007 Jeg har fått med meg det, men jeg kan ikke forstå hvordan dette plager folk mer enn eksos. Da er det heller viljen det gjør vondt i, tror jeg :-)
Mäuschen. Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 Synes de som röyker og faar helseproblemer pga det, burde betale alt av regninger selv.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. september 2007 #16 Skrevet 2. september 2007 Da syns jeg jammen bilførere og idrettsutøvere burde gjøre det samme. De vet forbanna godt hvor risikofylt det er.
Gjest Skrevet 2. september 2007 #17 Skrevet 2. september 2007 Jeg røyka før og for meg er det store problemet at jeg blir noe så utrolig røyksjuk av å lukte på det.. De ødelegger for de som har slutta og ikke trodde de trengte å ha viljestyrke såååå lenge;)
Gjest Skrevet 2. september 2007 #19 Skrevet 2. september 2007 Og fett og sukkerspisere og folk som ikke trener!
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. september 2007 #20 Skrevet 2. september 2007 It's all in your mind :-) Tenk heller hvor synd det er på dem som står der, og hvor heldig du er som slipper det. Tipper mesteparten av dem er misunnlige på deg som har klart å slutte.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #21 Skrevet 2. september 2007 Tenk også på de personlig økonomiske kostnadene. Røyken er ei hellig ku for røykeren, som går på bekostning av alt annet. Eks: En barnefamilie med anstrengt økonomi. En forelder røyker. Røyken skal denne personen ha, koste hva det koste vil. Så blir det krangel og spetakkel når de andre, nødvendige innkjøpene skal gjøres. Den som ikke røyker kan nesten aldri unne seg noe "unødvendig", for da står man uten penger til mat. Ang heroin: Prinsippet er det samme, man ødelegger helsa med begge deler. Går bare fortere med heroinen. Tror majoriteten av røykere ville være glad for et forbud - i alle fall når det verste røyksuget har gitt seg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2007 #22 Skrevet 2. september 2007 Jeg er helt enig med deg HI... Av den enkle grunnen av at det er bevist at røyking dreper. Hvorfor betale for å påføre seg selv frivillig kreft,kols,tette blodårer,dårlig blodsirkulasjon,dårlig ånde,stinke helt jævlig,ødelegge tennene og bruke over 1 million penger på det totalt i livet. Hilsen eks røyker med kondisen på topp =)
Gjest Skrevet 2. september 2007 #23 Skrevet 2. september 2007 Jeg er forsåvidt enig med Lillejonas, bortsett fra at jeg mener at skadevirkningene omfatter så langt mer enn personen som velger å røyke. Både økonomisk og helsemessig. Men øk gjerne avgiftene på tobakk, selv om de allerede er høye pr. i dag. Større del av helseregningen bør gå til den enkelte røyker.
Brava Skrevet 2. september 2007 #24 Skrevet 2. september 2007 Tja, hvorfor ikke? Tobakk hadde aldri blitt legalisert idag dersom det hadde blitt lansert som et nytt produkt. Samfunnsøkonomisk hadde man spart penger også. De som ønsker å slutte å røyke, men ikke klarer det, vil det være veldig heldig for. Motargumentet går på om det er riktig å forby alt som er skadelig for den enkelte. Mennsker som ønsker å røyke på tross av skadevirkningene- skal ikke disse få lov til dette? Det finnes også mennesker som bruker tobakk som selvmedisinering (enkelte mennesker med psykisk sykdom feks.) , man må tenke på om noen av disse vil bruke ulovlige midler i stedenfor. Hva med å heller gjøre tobakk mindre tilgjengelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå