Gå til innhold

Hypotyreose? Møter lite forståelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

blant enkelte. Klart det skyldes at folk ikke vet så mye om dette. Jeg vet ikke så mye selv. Det jeg vet er at jeg har en TSH som har gått fra 5 til 16 på noen uker (normalen er visst under 4), jeg er nedstemt og apatisk og div annet. Men når jeg snakker med enkelte får jeg bare kommentarer om at de ALDRI ville tatt medisiner for dette og at det bare er å begynne å trene.... ?? Jeg fikk nettopp blodprøvesvarene og har ikke pratet med legen enda.

Er jeg bare hypokonder og deppa eller?? Blir helt oppgitt. Så jo liksom et lys i tunnelen nå, men blir motløs når folk ikke tror meg. Er det noen som har egne erfaringer med stoffskifte, symptomer og reaksjoner?

Litt fortvilet nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det å ha problemer med stoffskifte er ingen spøk...Rart ikke folk vet mer om det, faktisk. Og, det er ingenting du kan trene av deg, så arrogant å si noe sånt...Man, blir kjempeslapp og sliten, sover mye og kan få "depresjons" lignende symptomer. Så det skal taes alvorlig. Og, du må få behandling gjennom legen din, for å prøve å stabilisere tsh nivået ditt.

Er du gravid, skal du følges nøye opp av legen din, med jevnlige kontroller osv. Legene tar dette alvorlig, så spør legen din om mest mullig, og les om tsh, hypo og hyperterose, hormonet thyroksin osv på nettet, eller gå på biblioteket/bokhandel og skaff deg info.

Da vet du lettere hva du skal svare uvitende folk når de kommer med usaklige kommentarer...

Ikke rart du er sliten og deppa, det er en ubalanse i hormonsystemet ditt, og det gjør deg syk. Ikke rart og ikke uvanlig.

Men, følg den behandlingen legen din anbefaler, så ordner det seg nok.

Lykke til, hilsen sykepleier.

Skrevet

Takk! Er selv sykepleier, og er skremt over hvor lite jeg vet selv. Men at det kan være problematisk det har jeg visst. Håper og tror jo at jeg ikke er så hardt rammet, og at levaxin kan hjelpe meg godt.

Folk er raske til å være kjepphøye når det er ting de ikke selv opplever/forstår. Vi har vel sikkert alle vist for liten forståelse for andre en eller annen gang.

Skrevet

Huff, stakkars deg. Hypothyreose virker som en skikkelig kjip sykdom! Har hatt en del undervisning om det, og du får ikke forslag om å trene det av deg fra meg, i alle fall!

Må være veldig frustrerende å leve med en sykdom der du møter så lite forståelse! Men sånn er det, folk vet hva kreft og hjerteinfarkt er, men så stopper det ofte med det...

Skrevet

Min samboer fikk akutt hypertyreose tidligere i år. hadde TSH på 75 etter en hard omgang med influensa, som sansynligvis utløste det hele. Symptomene var: total utmattethet, depresjon, rastløshetog uro, svette, høy puls og uregelmesige hjerteslag, hadde hvilepuls på nesten 130. Fikk beskjed av legen på sykehuset å ta det helt rolig, helst ligge til sengs med en god bok i over en måned.....Medisinene fikk stoffskiftet i orden igjen på et par mnd, men hun var sykemeldt i lang tid, for at kroppen skulle hente seg inn igjen og bygge seg opp på ny. Dette er ikke noe som kan trenes bort, eller fikses med riktig kosthold.

Det er viktig at du får god oppfølging av legen din, spesielt siden du er gravid. Dersom legen din ikke vet så mye om denne sykdommen, be om å bli henvist til en spesialist.

Det finnes mye info på nettet, prøv de amerikanske, eller engelske tyroidea foreningene.

Lykke til.

Skrevet

Heisann :-) Jeg har hypotyreose ( lavt stoffskifte) Har hatt det i snart 5år og går på behandling med levaxsin. Man må ha behandlig for det hvis du har fått lavt stoffskifte & trening hjelper ikke mot denne sykdommen da det er en livslang sykdom med livslang behandlig.. Det er rett det du sier at Tsh verdiene SKAL være under 4... 16 er høyt og kreves behandling. Tsh skal ligge under 4 og ft4 skal ligge mellom 12-22..Ønskede verdier er en tsh på ca 1,5 når man går på behandlig. Legen vurderer sikkert om du har fått permanent lavt stoffskifte eller om det er pga svangerskap. Noen får det nemelig i forbindelse med svangerskap for at det så forsvinner etterpå. Uansett så syns jeg legen din burde innformere deg bedre enn som så, men desverre vet jeg at så alt for få leger om akurat denne sykdommen. Jeg føler at jeg vet bedre enn legen av og til da han sitter der og leser i legehåndboken :-O Lavt stoffskifte kommer av at skjolbruskkjertelen produserer for lite av hormonet tyroksin. Når dette skjer vill du merke forskjellige symptoner som trøtthet,uopplagt, noen får deprisjoner,fryser veldig lett, går opp i vekt selv om du ikke har særlig matlys, tørt hår med håravfall & tørr hud.

Skrevet

Takk for svar fra dere. Jeg er IKKE gravid, for å ha det klart. Vi hadde tenkt å begynne å prøve, men jeg har ikke hatt overskudd til mer enn å forsøke å holde hodet over vannet. Stakkars mannen min, han tror vel at jeg bare er negativ, lat og psykisk forstyrret. Synes synd på ham. Noen dager ønsker jeg nesten at det var kreft jeg hadde (ønsker jo ikke dette på ordentlig), men det virker som folk rundt meg ser på sykdom som et svakhetstegn.

Nå er jeg alene i huset en liten stund, og så fort døra smalt igjen bak han, så trillet tårene mine. Jeg føler meg bare helt tom, helt udugelig som menneske.

Måtte bare få ut litt innestengte tårer...

:)

Skrevet

Hei!!!! Jeg forstår deg kjempe godt..... Jeg fikk nemlig høyt stoffskifte da jeg gikk med 1.mann. Men jeg trodde det var graviditeten som gjorde meg sånn. Svetta som en gris, og humør som gikk i bølgedaler. Det ble faktisk oppdaget halvt år etter fødselen, om ikke mer.

Da ble det behandling, så nå har jeg lavt stoffskifte, men det er faktisk ikke så "farlig" som med for høyt. Men tabletter må en ta på livstid. En MÅ ta tabletter når man har enten for høyt/lavt stoffskifte, ingen kosthold som kan regulere det. Så de som sier de ikke ville tatt medisiner mot det, værsågod, skal de få se hvor "bra" en blir.Jeg syns det er teit at folk uttaler seg om kosthold og trim til deg. At man får for høyt eller lavt stoffskifte har ikke noe med kosthold eller trim. Det er faktisk noe man kan arve. Å gå med det er ubehagelig, så folk som bare fnyser av det de har ikke peiling på hva de prater om. Jeg var igrunn veldig dårlig i behandlingsperioden, veldig mye vondt i hue, hjertebank, svette, humør som nesten tok knekken på både meg og andre. Så stå på, bra du har fått tatt blodprøve:) Håper det retter seg og at du blir bedre:) Ta medisinen din, så kan de andre tro de veit.........

Jeg som nå er gravid og har lavt stoffskifte må til kontroll av stoffskifte oftere, for thyroxin er faktisk veldig viktig for utviklingen av fosteret.

Lykke til videre og en stor klem til deg. Du er ingen HYPOKONDER

Skrevet

Vet akkurat hva du går igjennom.

Vi brukte 2 år på å bli gravide pga stoffskiftet mitt. Nå har jeg vært på hormonlabratoriet på Aker sykehus og der sier de at TSH min burde ligge på så nære 1 som mulig når jeg går gravid eller når du forsøker og bli gravid.

Om du går på medisiner så prøv og øk litte granne. Det er DIN kropp og du kjenner selv hvordan du har det. 4 er fremdeles VELDIG høyt om du er medisinert, Du vil får det mye bedre med deg selv når du kommer deg ned mot 1 1/2. Gå til legen/helsesøster og ta blodprøver hver 6 uke til du er fornøyd med verdiene dine. så holder du den dosa. Blir du rastløs og får hjertebank så kutter du bare litt ned på medisinene igjen. ikke mye men bare litt. Å finne den riktige dosa er veldig vanskelig, men bare vær tålmodig så kommer humøret og energien tilbake igjen.

Du må også øke medisinene med 30-40 prosent når du går gravid pga babyeb også skal ha sitt, Om stoffskitet ikke er regulert når du blir gravid så kan du få hjerneskadd barn, prematurbarn etc.

Nå som jeg går gravid så har jeg ikke hatt det så bra på mange år. Har i tillegg ME ( kronisk utmattelse) så det er ikke lett.

Du kan sjekke ut linken her også. masse bra hjelp og få.

http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php?sid=a545f5b9512a03af58b5e16c57136817

Skrevet

Trene bort hypotyreose????!!!! Det vil jeg se gitt!

Jeg har gått på levaxin i 2 år. Hypotyreosen ble oppdaget da jeg endelig gikk til legen pga meget uregelmessig mens. At jeg var trøtt og umotivert trodde jeg det var alt for mye jobbing som var årsaken til. Levaxinen hjelper veldig men det tok litt tid før systemet hadde justert seg inn. Nå er det sånn at jeg er utdannet bioingeniør og har jobbet med bare hormoner i over ett år, så akk det kan jeg. Men den første legen jeg var hos kunne ingenting om det. Til slutt skiftet jeg lege og da fikk jeg medisin. Det er viktig å få medisin mot dette når det oppdages. Det er veldig mange som har hatt hypotyreose i mange år før det oppdages og da tar det lang tid før medisinen har virkning.

Skrevet

Ja jeg er litt sjokkert over at noen kan si at det kan bare trenes bort.

Jeg har selv lavt stoffskifte og var helt i kjelleren da dem fant det ut. Jeg hadde en TSH på 55,42.T4 var på 5 og anti stoff > 1000. Noe som er helt sinnsykt. Men heldig for meg så ga alt stort utslag og det var ikke noe tvil.

Jeg fikk medisiner tidlig og etter 1 år var jeg nesten som normal igjen.

( Har hatt det i 2 år nå)

Jeg må jo gå på levaxin resten av livet, noe som jeg gladlig gjør for å være oppegående.

Min mann fikk en ny kone etter at medisinen begynte å fungere. Han hadde nesten kun opplevd meg liggende på sofaen etter jobb. Og du er IKKE lat, jeg har så SINNYKT stor forståelse for hvordan du har det.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på en side på nettet som heter sonjas stoffskifteforum.Du finner det hvis du googler. Jeg fikk tips om det nå for 1 mnd siden og har fått lest ganske mye om sykdommen der.

Masse lykke til og for all del få medisiner og ikke tenk på hva andre sier hvis dem kommer med slike teite kommentarer. Du får heller prøve å forklare dem hvordan sykdommen er.

Skrevet

Kjære skrekkblandet fryd,

jeg skjønner at du blir frustrert over at folk viser lite forståelse. Det er en sykdom som få vet noe særlig om, og som mange ikke skjønner stort av.. Jeg prøver å forklare folk rundt meg hva som skjer med meg når stoffskiftet mitt blir for lavt, men de fleste sier bare "jaha..". Det er sannsynligvis ikke så lett å skjønne uten å ha opplevd det selv!

Du er IKKE hypokonder, og hvis du føler deg deppa så kan det komme av at stoffskiftet ditt er lavt. Jeg vil anbefale deg å komme i gang med medisineringen så snart som mulig. Jeg fungerer helt som normalt når levaxin-dosen min er riktig justert (tok litt tid å finne riktig dose) og synes virkelig ikke at det er noe problem å ta en pille hver morgen for å fungere ordentlig.

Vær obs på at stoffskiftet kan bli helt på jordet av en graviditet. Mine FT4-verdier daler så fort jeg tester positivt, og det er viktig å ha OK verdier som gravid for å sikre normal vekst og utvikling hos babyen. Forrige gang jeg var gravid tok det ganske mange uker før jeg fikk justert medisineringen, og det endte med at jeg mistet i MA når jeg var 9 uker på vei. På sykehuset sa de at stoffskiftet ikke skulle ha noe med at jeg mistet å gjøre, men jeg er likevel ekstra påpasselig med å justere dosen denne gang. Jeg er i dag 9+4 og satser på at det går bra denne gangen!

Ønsker deg lykke til fremover, og håper du får orden på stoffskiftet ditt så snart som mulig! Det kan være vanskeligere å bli gravid hvis du har for lavt stoffskifte, så det er nok en grunn til å bare sette i gang med Levaxin så fort du kan! :)

Skrevet

Så snille dere er. Godt å vite at man ikke er alene. Jeg har heldigvis kollegaer med lavt stoffskifte, og det betyr at de forstår hva jeg gjennomgår. Nå har jeg ikke fått diagnosen enda, bare muntlig i tlf, legen min er borte og en annen lege ringte og ville ha nye prøver. Så får vi se da. Håper jo at det er det (selv jeg gjerne skulle vært frisk), det er så mye bedre å vite hva man sloss mot og hvilke våpen man skal bruke. :)Har fått anbefalt en endokrinolog her jeg bor, så hvis fastlegen går med på det vil jeg gjerne ha en hensvisning dit.

Igjen, takk for gode svar!

Skrevet

hei! har ikke undersøkt meg for hypotyreose selv, men mange i familien min har det på morssia, så legene skal passe godt på nå under graviditeten hvis jeg får noen symptomer. kan jo bli farlig dersom man ignorerer det, kusina mi er bare 25 og holdt på å komme i overgangsalderen pga lavt stoffskifte. det som er så ille er at ikke alle leger vet hva det er engang, eller syns det er noe alvorlig. men man må bare stå på sitt, bedre å vite det som du sier:) håper alt går bra med deg iallefall:) lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...