Gå til innhold

Hvordan sjekker de om hodet har festet seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Venter nr 2 nå, har termin om 3 uker men aner ikke hva som skjer de siste ukene for 1 man kom nesten 6 uker for tidlig og ble tatt med keiser snitt..

Men hvordan sjekker man om hodet er festet og når pleier dette å skje?

Lurer også på hva som skjer på kontrollene de siste ukene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de "knar" deg nederst på magen mot underlivet:-) ellers skjer det samme på de siste kontrollene som ellers. Hos jm er det kanskje litt mer snakk om fødsel enn tidligere.

Skrevet

de siste 4 ukene er det kontroll hver uke. enten hos legen din eller jordmoren.alt etter som hvem du går til, eller velger å gå til. de tar rett og slett et tak utenpå magen og klemmer og trykker for å kjenne åssen bebisen ligger, og ligger h*n riktig vei klarer de ved et fast grep nederst på magen å kjenne om det er bevegelighet i hodet eller ikke. legen min kjente med én gang når hodet var festa. jeg går hos legen min hver uke, og da er jeg først på behandlingsrommet hvor jeg veier meg, tar blodprøve (ikke hver gang de siste ukene) og leverer urinprøve. hos legen blir symfysemålet tatt, han lytter til hjertelyd, sjekker stillingen på babyen, ser etter hevelser i kroppen min, og spør om jeg kjenner liv. så setter vi opp ny time til uka etter.... alt dette tar ca 15min for min del. kjapt og effektivt:)

Skrevet

Her i Bodø er det ikke kontroll hver uke de siste 4 ukene. Standard kontrollprogram sier kontroll i uke 36, 38 og 40. Dersom du blir gående så lenge, skal du også inn i uke 41.... Jeg synes det er litt rart at det ikke er hver uke her også....Jordmora hadde ikke tid til å ha time for meg i uke 38 heller, så det blir i uke 39. 3 uker mellom kontrollen i uke 36 og 39 altså!! Jeg liker det ikke, men så lenge jeg kjenner liv så kan jeg ikke akkurat ringe lege eller jormor heller, for det må jeg nesten ha en grunn til........

Hvordan er det andre steder da??? Altså, hvor hyppige kontroller???

Skrevet

før var det hver uke siste mnd.. men nå er det i uke 36,38,40.. iallefall det jeg har fått beskjed om.. de har vist mindre midler nå enn før:/

Skrevet

her også hver 2 uke. Men de er veldig kjapp sette opp ekstrakontroller om det er noen uregelmessigheter

Skrevet

Vil bare tilføre at de kan ikke si 100 % at hodet er festa uten å kjenne oppi der!! Dette var det jm som sa til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...