Mammaen til Tuva:) Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Min samboer mener at vi skal dele alt på 2.. Jeg har jobbet som ekstrahjelp frem til nå,og har betalt halvparten av alle utgiftene våre på den lønningen,så langt det har gått. nå har jeg nettopp startet i ny jobb,og kommer bare til å ha halvparten av hans lønn.. jeg sliter med å få endene til å møtes, og spiser ikke god mat mens han har masse penger som han sløser vekk.. han mener "alle" har det slik,men jeg synes dette høres helt tåpelig ut,jeg mener at man skal ha samlet økonomi,vertfall når man har barn. Når vi en gang kjøper hus så kommer jo det til å være "hans" siden han kommer til å klare å betale mer enn meg,og kommer til å kreve å få huset om vi en gang går fra hverandre. Hvordan har dere det?
It's all about me Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Her går alt inn i felles pott selv om mannen tjener 3 - 4 ganhger så mye. Og når alt er betalt deler vi det som er igjen ut ifra hva som trengs kjøpes.
lille je Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Vi setter inn penger på en felles konto, har regnet ut hva vi i gjennomsnitt har i utgifter pr mnd. Vi betaler prosentvis etter inntekt, han tjener mer enn meg og betaler derfor myye mer enn meg inn på den kontoen. Hans forslag det da:)
Mille** Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Det er jo helt tullete å ikke ha felles økonomi når man lever sammen og har barn!! Vi er gift, har to barn og felles økonomi, felles konto. Han tjener over dobbelt så mye som meg, men de pengene er like mye mine som hans. )
3b@rnsmor-30* Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 her bruker vi de pengene som er.. den som har penger på kontoen betaler i butikken o.l.. han betaler mest på lånet, mens jeg betaler hele barnehagen.. han tjener en god del mer enn meg.
børdi Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 vi har alt felles.. Han har bedre betalt enn meg, og skulle vi delt hadde ikke jeg sittet igjen med noen ting.. Forstår ikke den delingen når man bor sammen og har felles barn altså............ Alt i en pott
Gjest Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 Vi ser ikke på hvor pengene kommer fra, men han tjener mest og det er av "hans" penger vi betaler mest regninger, jeg betaler bare på et lite husbanklån og mitt eget studielån. "Mine" penger går ellers til klær til meg selv og gullet,litt mat,bøker, ting og tang, men egentlig ser vi ikke på hvem sine penger vi bruker. Kan si vi har temmelig felles økonomi. :-)
Alba44 Skrevet 1. september 2007 #8 Skrevet 1. september 2007 Vi er gift, eier leilighet sammen og har felles økonomi.
meg & to små vampyrer Skrevet 1. september 2007 #9 Skrevet 1. september 2007 så lenge vi tjente like mye delte vi alt på to. Men i vanskelige økonomiske tider (slik som nå) så deler vi de pengene vi har. Så i bunn og grunn har vi vel ganske felles økonomi ja:) Må jo det og i det lange løp lønner det seg ikke å tviholde på noen kroner mens den andre sliter.
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 Vi har alt felles-fungerer best for oss:-))
Gjest Skrevet 1. september 2007 #11 Skrevet 1. september 2007 Jo, og så betaler jeg dagmammaen, da, eller egentlig så er det jo staten som betaler dagmamma, da, via kontantstøtten. :-)
IBO<3 Skrevet 1. september 2007 #12 Skrevet 1. september 2007 Deler alt.. han betaler alle regningene,.men det spiller ingen rolle, har jeg penger, har han penger- og omvendt! deler alt... selv om han tjener dobbelt så mye som meg. men jeg går heller ikke å kjøper meg klær til flere tusen uten å høre med han, det samme gjelder han.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 Her har vi alltid delt pengene våre på ting vi trenger, på huset og regninger også videre. Pengene jeg tjener på en bitteliten jobb hver morgen (er fremdeles hjemme med baby) brukes til husholdning og til baby. Det er nok han som tjener pengene her i huset og han som betaler inn på lånet, men det betyr ikke at ikke huset er like mye mitt. Klart dere må spise samme type mat!! Jeg forstår ikke hvordan du kan si at du sliter med å få endene til å møtes mens han sløser vekk masse penger. Det høres galt ut og ikke som en sammensveiset liten familie. Snakk sammen og finn ut av dette her! Du bør ha det bedre enn det høres ut som at du har det.
Mamma2OO5 Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 Nei, men jøss synes det var litt slemt jeg! Her kjøper vi oss det vi vil og får lønna inn på hver vår konto. Han betaler de store regningene, men jeg betaler mine egne selv. Har jeg ikke penger på kortet så låner jeg hans, men ikke for å shoppe klær og sånt. Kun mat:o) Han kunne lånt kortet mitt om han ikke hadde hatt penger på konto, men det skjer ikke he he
Gjest Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 Nå tjener vi noen lunde likt, vi har 2 felles kontoer, 1 regnignskonto og 1 sparekonto, så har vi 1 konto hver. Har nå innført faste trekk fra hver av oss til de to kontoene, og vi sitter igjen med like mye til eget forbruk:) Da har vi trukket fra til mat, bensin og faste og uforutsette regninger:)
Eve Dallas Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 Jeg kjenner ingen som har hatt en økonomisk deling som du beskriver som fremdeles er sammen i dag. Bor man sammen, om man har barn eller ikke så bør det være helt felles økonomi. Et annet godt råd er å få en samboerkontrakt og et gjensidig testamente!!!!!!!!!!
Diva Muffin Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 Utrolig egoistisk samboer... Og alle har det ikke slik! Hvis dere kjøper hus burde du i allefall få satt opp en kontrakt som sikrer deg verdier hvis det blir slutt. Jeg betaler ingenting på huset her, men jeg holder samboer med mat og rene klær. Hvis det en gang blir slutt kommer jeg til å kreve mitt på grunn av de pengene jeg har lagt i forbruksvarer, oppussing og holde huset i stand.
elinmamma Skrevet 1. september 2007 #18 Skrevet 1. september 2007 Han tjener og jeg bruker... Neeida... Litt dårlig humor på kveldingen... Vi er gift og har felles økonomi. Han tjener mer og betaler dermed mer.
Brenda med 2 ute Skrevet 1. september 2007 #19 Skrevet 1. september 2007 Som samboern min sa etter han lest inlegget ditt "det er felles interesse at begge har det bra" Han kan jo ikke mene på fullt alvor at det skal være sånn??? Vi har felles økonomi, betaler regninger alt ettersom pengene kommer in. Kjøper ting sammen. Ser an hvem som trenger hva når det gjelder klær, byturer etc. Vi har jo valgt og leve med hverandre i tykkt og tynnt da skal jo begge ha det fint! Og når man har barn sammen så er vel det en selvfølge!
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 1. september 2007 #20 Skrevet 1. september 2007 for å si det sånn så veit jeg hvor jeg skal gå når jeg blir blakk:0)
Sivalur Skrevet 1. september 2007 #21 Skrevet 1. september 2007 Her er det jeg som tjener mest, og frem til vi fikk barn betalte vi halvparten hver, men det var fordi samboeren min insisterte på det. Nå har vi mer eller mindre felles økonomi - han får penger fra meg når han er tom. Eier huset helt likt, og begge bidrar til fellesskapet med det de kan. Selvsagt spiser vi lik mat osv. Høres ut som dere leier hus/leilighet idag. Så vet ikke helt hvordan fordelingen av boutgifter blir da. Men, jeg vil ihvertfall opplyse deg om at dersom dere en gang kjøper hus, og det f.eks. blir slik at du eier 1/4 og han eier 3/4 deler, fordi han kanskje har mer penger å putte inn når dere kjøper det, så skal han også betale 3/4 deler av alle felles utgifter! Dette har jeg brent meg på i et tidligere forhold, og har undersøkt med advokat i etterkant. Kom veldig dårlig økonomisk ut av det bruddet. Forøvrig vet jeg ikke om du er tjent med å være sammen med en som er så gjerrig, i det lange løp.... du ville jo faktisk få mer å rutte med hvis du ble alenemor.... kanskje du skulle nevne det for han? Sørg for å skrive samboerkontrakt og gjensidig testamentet... (sier jeg som ikke har somlet meg til det selv....)
imsdal med julesmak Skrevet 1. september 2007 #22 Skrevet 1. september 2007 Han tjener ca. dobbelt så mye som meg, så på huslånet betaler han 2/3 og jeg 1/3. Ellers betaler jeg barnehage, litt mat og klær/sko og presanger og studielånet mitt. Så betaler han resten, dvs. bil, strøm etc. etc. Selv om jeg bare betaler 1/3 av huslånet er huset like mye mitt! Jeg har i mange år tjent veldig lite og da har han betalt stortsett alt og så har jeg hatt lommepenger og kjøpt klær etc. Men da har vi også hatt økonomi til å gjøre det på den måten.
M&M is my babies Skrevet 1. september 2007 #23 Skrevet 1. september 2007 Her tjener gubben mest, han betaler mer inn på felleskonto. Vi sitter igjen med like mye til eget forbruk. Ser på dette som en selvfølge at begge skal ha like mye å rutte med. Jeg jobber 4 dager i uken for å være hjemme med barna våre slik at de kan få en fridag i uken. Dette er det beste for oss som familie.
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 1. september 2007 #24 Skrevet 1. september 2007 Vi har felles økonomi. Felles konto hvor all lønn kommer inn på. Hver måned trekkes huslån, billån og forsikringer fra denne kontoen. Vi trekker også over 5000 fra vår felles konto og over på en regningskonto hver mnd., hvor alle de andre regningene blir trukket fra. Han tjener ca. 100 000 tusen mer enn meg i året, men vi har ingenting som heter mine og dine penger. Vi er ganske økonomiske begge to, og bruker ikke penger på "store" ting til oss selv før vi har diskutert det sammen.
Tibra Skrevet 1. september 2007 #25 Skrevet 1. september 2007 Her betaler vi like mye penger inn på en felleskonto som går til mat og regninger. Jeg tjener (litt) mer, derfor deler vi "overskuddet" slik at begge har like mye igjen til eget forbruk. Noe annet hadde ikke gått, rettferdighetssansen er stor hjemme hos oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå