Gå til innhold

Hvor lenge kan de skrike???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta mi er akkurat 2 måneder i dag, og vi prøver å skal lære henne å finne roen og sovne av seg selv...ikke lett:( Hun er blitt vant med å puppes i søvn eller bæres i søvn...Det jeg lurer på er hvor lenge man kan la henne ligge å gråte før man bør ta henne opp???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke bruke Ferber-metoden før de er 6 mnd...

Skrevet

Du burde reagere ganske fort når hun gråter, sutre går sikkert fint i noen minutter. Jeg er enig med den over om at ferbers metode ikke er noen ide på så små barn. 2 måneder er ganske lite og det er nok et mindretall som sovner av seg selv så tidlig.

Skrevet

Hun er så liten enda og trenger nærhet :o)

Ville nok ikke lat henne skrike noe særlig...

Skrevet

vi sliter med det samme...

matilde hadde kolikk smerter og skreik heila natta, gjerne til 6-7 om morgenen og vi byssa og bar på henne...og når ho endelig somna så var det i senga sammen med oss...

men no etter 4 veker så begynte vi med mme og kolikk smertene forsvann og jenta er no vand med at vi skal bere på henne og bysse på ho til ho sovnar, og så vil ho ligge sammen med oss....men det er svært slitsomt i lengda. Prøver å legge henne ned i senga og då skrik ho, merkar godt at det berre er trøtt-skriking og eg vil ha kos, for med ein gong eg er der å puttar inn smokken så er ho stille. er stille heilt til smokken dett ut igjen....

så i går kveld satt eg ved senga hennar og putta inn smokken når den datt ut, ho skreik litt også fordi ho ville ha kos, men eg tenkte eg måtte venne ho av med det og ho sovna til slutt, men tok litt tid....

Skrevet

Tuller du? Du kan ikke forvente at en så liten baby skal lære å finne roen selv....Gi henne trøst når hun gråter.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv skal innføre leggerutiner for baby så tidlig! Kan noen forklare meg det?

Her begynte vi ikke med rutiner før babyen var klar for det selv. Babyen har aldri ligget i senga og skreket. Her har babyen fått den kosen og varmen det trenger hele tiden. Nå etter 8 mnd. er babyen klar for å legge seg i senga og finne roen selv. Gikk faktisk helt av seg selv! Hva med litt tålmodighet? Man greier uansett ikke holde disse rutinene hele barndommen likevel, så hvorfor stresse sånn?

Skrevet

Hmm...nå føler jeg meg som en dårlig mor...:( men tror folk har missforstått meg litt her...for det første så får babyen min MASSE kos og kjærlighet hele dagen!! Vi tuller og leker og koser med henne når hun er våken:) Det som er problemet er at hun må bæres eller puppes for å sovne, og dersom vi legger henne i senga etterpå så våkner hun med en gang og gråter...tar henne opp og hun sovner i armene med en gang...legger henne ned og hun våkner...dere kan da ikke mene at jeg skal gå å bære henne hver gang hun skal sove???Vi har vært nødt til å gjøre det til nå, men snuppa begynner å bli tung og samtidig får man jo aldri litt tid for seg selv da...om kveldene sovner hun på puppen og da går det som regel greit å legge henne i senga og hun sover 5-6 timer i strekk, men det er dagduppene som er problemet...ser ikke for meg at vi skal gå å bære henne gjennom alle dagduppene i 4 måneder til!!

Skrevet

Jeg er den anonyme rett over her. Det var absolutt ikke meningen å fremstille deg som en dårlig mor. Beklager det!!! Har hatt det samme problemet her, men jeg tror det rett og slett er en periode dere bare må igjennom. Det tar nok en god stund før det går seg til, selv om det ikke er noe særlig til trøst. Brukte bæreselen myyyye!

Håper det ordner seg snart!

God klem til en godt mor:)

Skrevet

En så liten baby trenger nærhet selv om natten. Noen babyer sovner av seg selv fra tidlig av, min gjorde det ikke, og vi måtte bare gjennom den tiden du er midt inni nå. Bruk den!! Det er slitsomt, men du får en trygg baby av det. Gutten min er nå 7 mnd og har en trygg baby. Først nå begynner vi skikkelig med innsovingsrutiner. Men det har gått bedre etterhvert, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke bare la babyen din på 2 mnd ligge å skrike selv om du aldri så mye koser og sånn på dagtid. Hva med å la babyen ligge å sove på sofaen, evt. i en kurv, bagvogna si eller no? Da er babyen i nærheten av deg hvertfall.

Gjest MammaTil3
Skrevet

Hun kan sikkert skrike ganske lenge uten at hun sovner noe mer av den grunn ;) Forsøkt å trille henne litt i vogna når hun skal sove på dagen? Kan være en fin overgang til å få henne til å sovne av segselv etterhvert. Har en på samme alder som din, hun sovner best til bevegelse, oftest i babybjørn eller i vogna.

Skrevet

Her fikk vi beskjed fra HS om at det var greit å la de grine en liten stund fra ca 2 mnd. Sa at noen babyer trenger å gråte litt før de sovner.

Skrevet

Når de er 2 mnd, gråter de jo ikke "på trass"...!!

Skrevet

Datteren min er lik til tider! Det som har fungert her er å vugge henne i søvn på fanget mitt mens hun ligger på ammeputen, altså med ansiktet mot mitt og beina opp mot magen min. Skjønte du det? Når hun har sovnet og har sovet i ca 20 min kan jeg forsiktig løfte henne av fanget mitt (men fremdeles liggende på ammeputen) og ned på sofaen. Legger ett pledd eller liknende under føttene hennes så de ikke dingler i løse luften. Der sover hun ganske godt altså!

Skrevet

Har et tips til deg ang det at babyen våkner du legger henne fra deg i sengen. Prøv å varme opp sengen hennes med en varmeflaske. Det funket bra her. Du kan også legge et av dine brukte klesplagg sammen med henne i sengen så hun kjenner lukten din. Lykke til

Skrevet

Jeg tror heller ikke at så små barn gråter på trass...grunnen til at hun gråter er nok at hun er trøtt men ikke får sove!!

Vi prøver å legge henne i vogna, i bagen til vogna inne, på sofaen og ellers der hvor vi er, men ingen ting nytter...bare å bli bært rundt eller å ligge på mammas pupp!!Babybjørnen funker, men fysioterapeuter sier at de ikke skal bæres lenger enn 20 minutter i den pga ryggen...hadde gledet meg til trilleturer men det blir ikke så koselig å sprade rundt med en skrikende baby oppi...:(

Jaja...får vel bare begynne å pompe jern såpass at jeg klarer å bære jenta mi til hun bestemmer seg for å sovne selv da...håper hun ikke venter til skolealder;)

Skrevet

Jeg blander meg ikke opp i resten her men vil anbefale deg annet bæretøy!

MeiTai eller ringslynge er genialt!

www.tettinntil.no

Skrevet

Hallo!

Huff, jeg skjønner at du er frustrert, og jeg er enig med deg i at det ikke skal være nødvendig å bysse og bære på gullklumpen hele tida mens ho sover! Og har en flere en 1 så er det jo faktisk umulig!

Dette gjorde vi da Hedda skulle sove: Vi la henne rolig ned i bagen/senga mens vi pratet om at nå skulle ho legge seg og sove for nå var ho trøtt og sliten. Så ga jeg henne handa mi, la den i handa hennes og opp mot kinnet hennes. Slik satt jeg til ho hadde sovnet. Etterhvert byttet vi ut handa med en koseklut. Hos oss har dette gått uten problemer, og Hedda er ei trygg og god jente på 7 måneder som legger seg uten grining dag som kveld.

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre!

Skrevet

Jeg lar jenta mi ligge å sutre, men når det går over til skriking tar jeg henne opp. Helsesøster sa at det får man igjen for seinere. Jenta mi er 10 uker nå.

Skrevet

Jenta di er jo veldig lita ennå. Som regel går det seg til etterhvert. Mi på 8 mnd sovner ennå sjeldent av seg selv. Hun hadde kolikk ca 3 mnd og da sov hun kun opreist mot vårt bryst, dvs hun sov på oss på dagtid til hun var 3 mnd. Om kvelden ammes hun i søvn og m dagen triller vi tur i 2-3 timer til sammen. Jeg har ikke ork eller hjerte til å la henne skrike seg i søvn. På den måten sover hun godt. Jeg får lite tid alene og blir sliten, men det er jo bare en periode av livet, og ettersom hun blir eldre går det seg nok til. Og hun er ellers blid og harmonisk.

Skrevet

Herregud for noe tull av mange som skriver her! Selvfølgelig kan man begynne å lære de runtiner når de er 8 uker! Mye vanskeligere når de er 7 mnd! Vi begynte med at han skulle sovne selv når han var 8 uker vi også. Da tok han smokken så det gikk av seg selv..

Lykke til! ;)

Skrevet

Vi har også det problemet at babyen må bysses i søvn i armene våre for så å våkne når han blir lagt i senga si. Vi har (desverre) løst det ved å legge ham på magen.. er bare da han vil sove. Vet det er farlig pga krybbedød, så vi sjekker ham ofte. Fra i natt av skal vi prøve å snu ham når han har sovnet godt.

Vi får høre at vi skjemmer han bort. Blir så provosert av det, for vi ser jo at han trenger omsorgen fullt ut! Man skjemmer aldri bort noen med kjærlighet =)

Skrevet

Helsesøster anbefalte jenta vår på 5 mnd å la henne skrike litt i stede for å være hos henne til hun sovnet (Ferber) vi prøvde det, og for oss fungerte det kjempebra. Kun 25 min med skriking første kveld, så fann hun roen selv etter det. Tror det blir mindre skriking når babyene ikke er så gamle jeg, for meg kan det være det samme hva Ferber anbefaler. Men tror nok likvel ikke at jeg ville begynnt allerede med en 2 mnd gammel baby. Her hos oss fikk vi en Baby Bjørn vippestol. Viss ingenting annet hjelper vugger vi henne i søvn i den. Da kan du sitte i sofaen og bruke en tå til å vugge babyen i søvn. Hos oss har det gått helt greit å så bære henne opp og legge henne i sengen sin... Har brukt dette som en grei nødløsning de kveldene vi var slitne og har strevd en stund med å roe henne.

Skrevet

TessaogMathias

du er heldig hvor det har gått så bra når babyen din var så liten. Ikke alle som er så heldige.....

Skrevet

Jeg syns ikke du skal la en baby på 2 mnd ligge å gråte for å få de til å sovne selv..tror bare det gjør barnet usikker. Jeg har selv ei lita jente på 4 mnd som begynte å få faste leggerutiner da hun var ca 2mnd. Jeg la meg ved siden av henne i senga, ga henne smokk og lå der en stund slik at hun følte seg trygg. Etter en stund kunne jeg begynne å gå fra henne i senga før hun hadde sovnet. Nå kan jeg bare legge henne i egen seng også sovner hun av seg selv etter 5-10 min...aldri noe grining lenger. Ikke så lett for alle selvfølgelig, men jeg tror ikke det er noe lurt å la så små babyer ligge og gråte for seg selv. Kanskje du kan prøve å stryke henne i ansiktet, vugge henne i ro (i senga), synge en nattasang..o.l for å gjøre henne søvnig og rolig? (men det har du sikkert forsøkt alerede..?:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...