metteflette Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Det er ikke ofte jeg gidder å bry meg om hva enkelte skriver, men nå måtte jeg sende mail til sjefsredaktøren. Hun mener i denne ukens KK i lederen, at kontantstøtten bør avvikles. OG et av argumentene er at det er 84% innvandrerfamilier mot 30% norske familier i Oslo som mottar denne. Jeg blir så inni granskauen forbanna av det argumentet om at den må avvikles så innvandrerbarn kan gå i barnehage. JEg tror ikke de hadde gått i barnehage uansett jeg. Hvorfor må det være full barnehagedekning? MÅ alle barn i Norge gå i barnehage og alle foreldre være i jobb?? Jeg har valgt å jobbe deltid og være her for mine barn frem til nå, og kommer nok til å fortsette i mange år. Jeg får heller satse på pensjonssparing og uføreforsikring,men jeg vil ikke gå glipp av disse årene jeg. Men det er vel kanskje bare meg det... Måtte bare få det ut, takk for at du leste:)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 leste det hun skrev i kk, og reagerte akkurat slik som deg:=)
lille_me85*Fødeklar* Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Helt enig med deg Metteflette. Er selv hjemme med sønnen min som er 3 år snart og jeg får kontantstøtten. Nå om en måneds tid skal han begynne 2 dager i barnehagen. Synes det har vært kjempegodt å kunne vært hjemme meg han så lenge!
-Lane- Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 Alle har forskjellige meninger og hun må få lov å mene dette (selv om det er i et blad). Jeg er helt enig med sjefsredaktøren i KK.
vero:o) Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 ja de burde betalt mere i kontantstøtte sånt at vi hadde hatt mulighet til å vere lenger hjemme.... sånt som det er i dag er ivertfall jeg avhengig av å jobb rett etter permen..
StorkeMammaen Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 Jeg syns alle eller ingen burde få kontantstøtte!! Så kan man bruke den på den type barnepass (barnehage, dagmamma, være hjemme) man vil. Slik det er idag så er det kun di som har en full inntekt i tillegg som kan benytte seg av denne støtten, og det blir feil. Konantstøtten misbrukes av svært mange (ved å betale den hos dagmamma, med full jobb vd siden av) Så om den skal beholdes så må den gjøres om på flere måter. Det mener hvertfall jeg.
Solbollatilmamma Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Har vært inne på lovdata for å sakse litt informasjon. Lar meg lett provosere når noen mener bruk av dagmamma er å misbruke kontantstøtta - til tross for at vi ikke bruker dagmamma selv. Vi har ikke store lån eller skyhøye boutgifter, på den måten greier vi oss med en inntekt, ks og barnetrygd - handler om prioriteringer, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bli fratatt ks fordi noen andre Ikke har råd til å benytte seg av den. Utdrag fra kontantstøtteloven: § 1. Formålet med loven Formålet med denne loven er å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes. Databasen sist oppdatert 31. aug 2007
pea-in-the-pod Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 Kunne ikke vært mer enig med HI! Synes det er så forbanna urettferdig at fordi noen misbruker ordningen så skal ikke vi andre få nyte godt av den!!! Jeg har tenkt til å være hjemme 6-12 mnd ekstra... Bare for å få litt mer tid med babyen min. Synes det er VELDIG sunt for barn å være i barnehagen, men ikke nødvendigvis fra fyllte 1 år!!! Er så langt i fra rasist man kan komme, men å bruke argumentet at innvandrerfamilier holder barn hjemme fra barnehagen holder ikke altså!! Det skal vel ikke få ødelegge for at nordmenn (og andre) som har et ønske om å være hjemme noe lenger med barna skal få muligheten til det.
metteflette Skrevet 2. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2007 Takk for at dere er enige, kanskje dere også gidder å sende en mail å utrykke dette? Jeg sendte nå en jeg igår, hvor saklig den ble tilslutt vet jeg egentlig ikke. Når kontantstøtten ble innført så var jeg vel egentlig ikke enig i at dette var et reelt valg for de fleste, og det er det jo heller ikke. Det er egentlig ikke det dette dreier seg om for meg heller. Det er det at politikere og i dette tilfellet sjefsredaktøren i KK bruker innvandrerfamilier som et eksempel på at den ikke fungerer. Det er ikke heldig for noen synes jeg. Nå er det jo enda ett argument med at polske arbeidere sender kontantstøtte ut av landet osv, det har jeg ikke helt satt meg inn i, men det må da være mulighet for en klausul at barnet som mottar denne skal bo fast i Norge? Nå er kontantstøtten her og iogmed det er så "få" som tilsynelatende mottar denne så kan den vel få være ifred. Vi har lagt opp de neste tre årene etter denne støtten vi. Vi klarer oss fint om den skulle bli fjernet også, men da må det jo endel andre prioriteringer til. Jeg måtte jo le høyt også igår etter at jeg hadde blitt så provosert og lagt inn dette, så sier de på TV2 nyhetene at det er "krise" i barnehagene, fordi det er ikke NOK utdannede førskolelærere til å bemanne barnehagene ved full barnehage dekning. Hvor dumt blir ikke det!!
StorkeMammaen Skrevet 2. september 2007 #11 Skrevet 2. september 2007 Så det er lov til å motta kontantstøtte og bruke dagmamma når en jobber 100%?? Isåfall så burde en kunne bruke den på barnehage og! Ks er en velferdsordning for di som har en mann (eller kone i få tilfeller) som jobber fullt, og det er urettferdig, støtten burde være til alle, ikke bare di med mest penger. Jeg skulle veldig gjerne vært hjemme i et par år ekstra, men da må jeg finne meg en mann (og det er uaktuelt!!) Jeg sier ikke at du bør bli fratatt den, men slik ordninger er idag så er den urettferdig og bør endres, slik at den er mulig å få av alle som ønsker det.
Smellt P. Tjukka Skrevet 2. september 2007 #12 Skrevet 2. september 2007 Jeg syns det er rart at man reagerer sånn på et lederinnlegg , men så er jeg enig i at kontantstøtten burde fjernes snarest ! Kontantstøtten gir ikke meg , eller mine likesinnede et alternativ til å være hjemme , eller jobbe redusert ! Her jeg bor koster det å bo , og leve !!! Man kan si at jeg kunne flyttet til griselente strøk ,og leve billigere , men nå har det seg slik at jeg er født og oppvokst her i Oslo området , har hele mitt sosiale nettverk og jobb her ! Jeg kunne forøvrig ikke tenke meg å gå hjemme i tre fire år , men det er en annen sak ! Det er så masse annet den delen av statsbudsjettet burde brukes på , at jeg syns det er hårreisende at kontantstøtten finnes . Den delen om at innvandrere bruker kontantstøtten mest , stemmer faktisk ! Og innvandrerbarna har godt av å være sammen med noeke barn i bhg. Mange innvandrerbarn lever isolert / ikke integrert i det norske samfunnet , og har problemer med å tilpasse seg ! Til slutt vil jeg si at jeg er her 100 % for mitt barn , men ser at hun om menneske har godt av å være i bhg , og utvikle seg i samvær med andre barn !
metteflette Skrevet 2. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 2. september 2007 Jeg er helt uenig i at kontantstøtten er en velferdsordning fordi som har en partner. De som ikke har en partner får subsidiert barnehageplass hvis de ønsker å ha barnet inn der, kontantstøtte i inntil tre år hvis de velger å være hjemme. Og da kommer kontantstøtte, dobbel barnetrygd i tillegg. Så hvis en skal diskutere hva som er velferdsordninger så må jo dette og taes med. All respekt til dere som velger å ha barnet i barnehage full tid, hvis det er det dere føler er best. Men jeg føler at det å være hjemme, gå i åpen barnehage innimellom, være med ungene i gaten og ha en ganske avslappet hjemmetilværelse er det beste for meg og mine ihvertfall det første 2 1/2 leveåret. Og kontantstøtten gjør at dette er mulig for oss. Og da synes jeg at det å argumentere med at det "kun" er utlendinger som mottar denne blir for dumt. og jeg mener helt oppriktig at det er lite sannsynlig at disse barna ville kommet seg i barnehage selv om kontantstøtten ble fjernet.
metteflette Skrevet 2. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 2. september 2007 Jeg bor forøvrig heller ikke i grislendte strøk. Jeg bor i storby og har nok omtrent de samme utgiftene som deg. Vi har kanskje bare valgt å prioritere annerledes enn deg. Og så lenge du ikke kunne tenkt deg å være hjemme så er det jo litt uvesentlig med tanke på om du har et reelt valg eller ikke. Det er også mange som stiller spørsmål ved valget vårt om at jeg skal jobbe deltid. Det blir jo ikke sett på som normalt å være hjemme på dagtid lengre. Men det er nå en annen sak. Jeg tviler ikke på at du er 100% tilstede for ditt barn, men jeg har valgt både kvantitetstid og kvaltitetstid. Og jeg tror ikke mine barn vokser mindre som mennesker for det.
StorkeMammaen Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 I alle dager, det går ikke ann å leve på: Kontantstøtte - 3300 Bidrag - ca 1250 eller mindre Barnetrygd - 1940 tilsammen 6440 i mnd Derfor er Ks uaktuelt for en alenmor hvertfall, noe som vil si at en alenemor ikke har muligheten til å være hjemme med barna sine etter permisjon hvis hun ønsker det! Du kan jo godt si hva du syns er lite sannsynlig, men aller helst burde man vel forholde seg til forskning på dette temaet/eller høre hva di som har peiling mener, istede for hva du tror.
_-Nistrik&enettuG-_ Skrevet 2. september 2007 #16 Skrevet 2. september 2007 Helt enig med deg HI! Takk for at du skrev det
CB-BabyBoy Skrevet 2. september 2007 #17 Skrevet 2. september 2007 Jeg lurer på hvordan vi kan prioritere annerledes dersom min lønn på ca 20 000 kr utbetalt per måned skal falle bort jeg. Vi bor også i storby, men uansett hvordan du snur og vender på det, så vil vi aldri ha råd til å kun ha 1 inntekt. Hvor mye er kontantstøtten da? Noen tusen og så en tusenlapp i barnetrygd? Da blir man jo avhengig av en partner som tjener mye dersom man har huslån, billån etc. Og jeg regner med man måtte hatt en form for felles økonomi, jeg ville aldri i verden klart å spørre mannen etter lommepenger eller penger til å kjøpe noe til junior. For meg er det direkte nedverdigende å måtte be om penger sånn. Vi deler alle utgifter likt, men det som er igjen etter alt er betalt er mine penger. Og de vil jeg bruke som jeg vil og mannen bruker sine som han vil Ved siden av dette så kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at det å være hjemme fulltid ville gjort meg sprø. Jeg liker å jobbe, liker å møte andre mennesker, jobbe med meg selv og oppgavene mine. Jeg er ikke spesielt huslig - baker ikke, gjør rent 1 gang per uke og stryker når jeg må for å si det sånn hehe. I tillegg tror jeg også lille sprell i magen min vil ha godt av å være i barnehage. Lære sosialt samspill med andre og få venner. Så får vi se an etterhvert hvor lenge per dag og sånne ting. Man kan ikke rangere kvalitet og kvantitet her, hver en må gå etter det som er riktig for seg og sin familie. Og sånn som det er nå er ikke kontantstøtte et reelt valg for vål del hvert fall. Så et mer rettferdig system kunne gjort seg.
Gjest Skrevet 2. september 2007 #18 Skrevet 2. september 2007 TAKK FOR INNLEGGET METTEFLETTE! Jeg kunne ikke vært mere enig! Dersom kontantstøtten faller bort aner jeg ikke hvordan jeg skal få til å være hjemme etter permisjonen (da kommer jeg til å ha en 1-åring, en 3-åring og en 5-åring), men det må bare gå, for det er det viktigste i livet! Enig med alle som sier dette har med prioritering å gjøre. Mannen min har en bruttoinntekt på 290 000, så vi er vel "fattigere" enn gjennomsnittet, og for oss er kontantstøtten akkurat det som gjør at budsjettet går i null hver måned.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 2. september 2007 #19 Skrevet 2. september 2007 Slik kontantstøtten er nå,så mener jeg også at den bør avviklse,men ikke på grunn av det som ble skrevet i KK. Grunnen til at en skulle få kontantstøtte,var jo at foreldrene skulle være mer hjemme med barna,få en mulighet til det,men hva er det som har skjedd??? Jo at mange bruker disse pengen til å begå lovbrudd. De betaler dagmamma svart og dette skal staten være med å betale. Betale noen for å begå kriminalitet,nei det forstår jeg ikke. Blir det slik at de som er helt uten jobb,eller jobber deltid,og at en får kontant støtte etter det en jobber,ja,da skal jeg være for kontantstøtten. Det å si at alle burde får kontantstøtte,synes jeg blir søkt. De som benytter seg av barnehage,har allerede fått mange penger av staten i den barnehageplassen,Hadde ikke staten betalt noe for plassen,måtte en ha betalt mye mer enn det en gjør i dag,desuten var jo kontantstøte noe som skulle gjøre at barn skulle være hjemme med foreldrene,for å ta vare på barna og ikke sette dem i barnehage,før de er tre år. KRF mener at barn har fått mer tid sammen med foreldrene,selv om de bruker dagmamma,hvordan de kan få til at når barnet er hos dagmamma,får barnet mer tid sammen med foreldrene kontra barnehage,ja det forstår jeg ikke. Må bare si til slutt at jeg er blandt dem som kan motta kontant støte om tre månder,fordi jeg kommer til å være hjemme,men mener at den bør bort,til den blir slik den har tenkt å være.
metteflette Skrevet 2. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 2. september 2007 Men hva er ett rettferdig system? Uansett hva vi innfører så vil det alltid være noen som "lurer" litt ekstra til seg og gjør at det vil bli mørketall og svinn. Til deg som mente jeg burde holde meg til fakta, så må du gjerne gi meg noen. Minn viten om "utlendingers" familieliv tilsier at barna her vil ikke bli sendt i barnehage av sine hjemmeværende mødre om kontantstøtten faller bort. Hvorfor i alle dager skal de gjøre det? En barnehageplass koster penger og med kun en inntekt uten stønader er det ikke mange som har råd til det. Og det er trist for disse barna kunne hatt godt av ihvertfall en halv plas i barnehagen. Til deg kjære storkeplanlegger, du glemte å ta med overgangsstønaden som beløper seg på 10 300 før skatt pr måned. Dette er et beløp du kan få inntil barnet ditt er tre år, da mister du også kontantstøtten. Så etter tre år så må en ut i jobb i Norge uansett (i teorien) Så mitt regnestykke blir: 8000 overgangstønad etter skatt 1940 dobbel barnetrygd 1250 minstebidrag 3300 kontantstøtte tilsammen 14 490 kroner utbetalt i måneden. Hvis du i tillegg da bor i en kommunal leilighet så kan du faktisk leve av dette, det er ikke luksus men det går. Og ja, jeg har prøvd, jeg var alenemor selv i 5 år før jeg traff min samboer. Jeg sier ikke at denne støtten er rettferdig heller, jeg sier bare at den bør ikke taes vekk når den først er innført. Og hvis man starter et regnestykke på klimautgifter og skolesystemet osv, hvis alle husholdninger skal ha to jobber, to biler full barnehagedekning og skolefritidsordning så tror jeg regninga for samfunnet totalt sett blir større enn kontantstøtte ordningen. (og ja dette TROR jeg, fordi jeg har aldri innhentet fakta på dette) Og jeg får inntrykk av at enkelte tror jeg er en husvaskende, bollebakende og en som får lommepenger av min mann. Jeg har bachelor i lomma, en utfordrende deltidsjobb, vaskehjelp og lite bollebaking. Men er mye sammen med barna mine og er glad jeg har muligheten. Det er jammen bra vi bor i et land hvor vi ihvertfall kan velge om vi vil være hjemme eller ikke. Takk for støtten av mange og takk for innspill som satte de små grå igang:)
Nye sprell Skrevet 2. september 2007 #21 Skrevet 2. september 2007 Hei. Jeg er på mange måter enig med HI! Spesielt så lenge det er stor mangel på barnehageplasser, er det helt feil å fjerne kontantstøtten. I vårt tilfelle er det faktisk den som gjør at det går akkurat rundt hver måned. Bor i Oslo, får ikke barnehageplass, jeg jobber 100 %, faren er hjemme på ulønnet permisjon (bl.a. siden vi ikke har bhg). Hadde kontantstøtten falt bort, måtte vi ha funnet en dagmamma og pappaen også jobbet. Vi har jo heller ikke mulighet til å vele barnehage - det er nok endel år til det blir full barnehagedekning i vår bydel. Jeg har også høy utdannelse (6 år på universitetet), har jobbet mye og hardt i mange år, og ønsker å være i arbeid. Samtidig ser jeg at i småbarnsperioden ønsker jeg å prioritere barna mine. Det betyr ikke å være hjemme hele tiden, men å ikke jobbe 10-12 timer for dagen (som er det vanlige i mitt yrke), og at vi som familie kan ha mer tid sammen. Selv om kontantstøtten ikke dekker inntektsbortfallet (lang i fra), gjør den det mer mulig enn om den ikke fantes! Hadde jeg kjent en dagmamma jeg hadde stolt på, ville jeg ønsket å ha valget mellom henne og barnehage. Jeg var selv hos dagmamma fra jeg var 3 mnd, og trivdes bedre hos henne en jeg senere gjorde i barnehagen - barn er også forskjellige! Det å bruke kontantstøtten til dagmamma er også helt i tråd med kontantstøttens formål - nemlig å øke foreldrenes valgfrihet. Jeg klarer ikke å se at det er urettferdig heller. Så er jeg likevel enig i at barn med et annet morsmål hos foreldrene burde få gratis kjernetid i barnehagen fra 2-3-års alder. Men - det ene utelukker IKKE det andre. Jeg blir også litt overrasket over at kjente som vanligvis har instinktene på plass i forhold til å støtte de (økonomisk) svakeste gruppene i samfunnet, som jeg mener innvandrermødrene/-barna er blant, ønsker å frata disse et gode. Det er langt fra sikkert at bortfall av kontantstøtten innebærer yrkesdeltagelse for de svakeste i denne gruppen! På det området tror jeg det må andre og mer målrettede virkemidler til. Oi, nå har jeg visst skrevet ganske langt - dette er noe som engasjerer. Uansett: Jeg oppfordrer alle til å bruke stemmeretten sin neste mandag!
yvve73 Skrevet 2. september 2007 #22 Skrevet 2. september 2007 Unnskyld min uvitenhet, men hva er overgangsstønad? Hvis man kan få over 14.000 utbetalt pr. mnd, så skjønner jo ikke jeg at de som jobber i helsevesenet( som dessverre kan ha mindre utbet. enn dette beløpet pr. mnd) jobber i det hele tatt hvis de har så små barn. Er det kun de som er enslige som får dette???????
tjorven 1 Skrevet 2. september 2007 #23 Skrevet 2. september 2007 jeg er for den valgfriehten og kontant støtten har gjort det mulig for meg å ha henne hjemme til hun var 2 år og 9 mnd. Da begynte hun i barnehage og er veldig fornøyd med det JEG kunne ikke lengre tilby henne nok hjemme og er veldig positivt overrasket hvor bra hun har det i barne hagen. Hun fikk korte dager det første året, og nå når hun er 4 er hun der i ca 6-7 timer. Er hjemme med nr to og håper å kunne være hjemme med han til han er to da kan han få begynne i barnehagen! Nei la oss velge selv og sett heller andre krav til invandrere da for å sørge for integrering i samfunnet VALGFRIHET!!!! I disse valg dag er he he, blir irritert over å Tvinge mannen til mere permisjon også jeg.. i dag kan man dele den opp, det holder det. Min mann vil ikke tråkke hjemme med barn og klesvask, men det vil JEG ikke tving oss til å bytte!
tjorven 1 Skrevet 2. september 2007 #24 Skrevet 2. september 2007 Kult !! HE HE Enig, jeg er heller inge SUPERmamma , men baker da litt innimellom men har vaskehjelp og VIL HA BARNÀ i barnehage fra 2-3 årsalder. MEN kontant støtten har gjort det mulig for meg å være hjemme lengre. Jeg har hatt deltid som nattevakt og timer som instruktør på treningsenter. Jeg har passet barnet/A selv men har hatt eldte mann i park (4 timer pr dag) fra 2-3 år. JEG kunne ikke vært hjemme hadde det ikke vært for kontatstøtten. For å sitte igjen med 3300 som er kontantstøtten, måtte jeg ha tjent det pluss 2300 so barnhagen koster pluss det som ville forsvunnet i skatt. Da måtte jeg tjent næreme 8000 kr for å sitte igjen med det samme som kontat støtten. Så med støttem og deltid jobb kan jeg faktisk VELGE å tilbringe tid med barna mine på dagtid.... Jeg har også høyere utdannelse så det er sagt, men for MEG er det riktig å være hjemme i helst de to første årene, men som sagt jeg er helt for barnehage fra 2-3 årsalderen.
StorkeMammaen Skrevet 2. september 2007 #25 Skrevet 2. september 2007 Overgangsstønad?? Det visste jeg faktisk ikke om, får alenemødre som ikke er i jobb det? Isåfall: "you saved my day"!! Det ville isåfall være helt fantastisk i mitt tilfelle... -Min mening er: ja til kontantstøtte hvis di som vil kan benytte seg av den, slik at alle har valgfriheten -Innvandrer barn bør gå i barnehage før di begynner på skolen, og det bør settes igang tiltak for å få til dette. Forresten... hvis Ks er fra barnet er 1-3 år, hva med di 2/3 årene som er igjen da til skolen begynner?? Kan ikke barna gå i barnehage da, da? Jeg ser heller ikke noe negativt med å være bollebakende, vaskende, hjemmeværende mor. En av di hardeste og beste jobbene i verden, i mine øyne hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå