stinky-monkey Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Leste innlegget om hun som har en ex som omskjærte sønnen sin. Ja, det var VELDIG mange svar, og jeg gadd ikke lese alle, men jeg leste nok. Først må jeg bare få si at jeg er enig i at dette var galt av ex'en hennes. Jeg trodde faktisk ikke man fikk gjort slikt med barna uten samtykke fra BEGGE foreldre.. men, men. Han hadde INGEN rett til å gjøre dette uten moren's samtykke. Men, det jeg ikke skjønner, er hvorfor alle er så vanvittig mye imot omskjæring? Vet dere egentlig hva det går ut på? Mannen min er fra Nord Amerika, og der er det helt vanlig at alle gutter blir omskjært når de blir født. Dette har ikke noe med religion og gjøre der borte, men det er rett og slett rensligere å være omskjært. (kan hende det er andre grunner for at de gjør det også, det skal jeg ikke si sikkert.) Men mannen min er omskjært, og han har ikke lidd av den grunn, tvert imot :-) Jeg har vært sammen med 3-4 forskjellige menn når jeg bodde i USA, og alle var fra forskjellige stater, og ALLE var omskjært. Dette er, som sagt, en helt vanlig ting å gjøre der borte, på gutter når de blir født. Etter å ha lest mange av svarene hun fikk på innlegget sitt, så får jeg forståelsen av at mange av dere tror at dette med omskjæring er barnemishanndling? Men det er det jo ikke...
Gjest Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Det jeg tror folk reagere mest på var at han gjorde det uten samtykket fra mor. Han skulle bare ta sønnen på ferie. tror ikke de fleste reagerte fordi dem ikke har peiling på hva omskjæring var. Hvertfall det inntrykket jeg fikk.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Det er faen meg barnemishandling! En kutter ikke i barn uten at det finnes noen medisinsk grunn til det!!!
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 Renslighet i andre land med omskjæring er en annen sak, her i norge har vi så rent vann at slikt ikke er nødvendig!
Monajenten Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 Dessuten var jo denne gutten 4 år og ikke en nyfødt baby.....
snuppetupp 07.02.07+09.02.08 Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 scubidoo Enig med deg jeg... jeg er for omkjæring av gutter... ikke mishandling i det hele tatt...
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 1. september 2007 #8 Skrevet 1. september 2007 jeg får også et inntrykk av at folk tror dette er bare muslimer som driver med dette og at det er skikkelig fy-fy. Man får ikke glemme, som du sier, at i feks USA er det mer utbredt å være omskjært enn omvendt..
Maisie Skrevet 1. september 2007 #9 Skrevet 1. september 2007 En av grunnene til at mange reagerte, var at han gjorde dette uten samtykke fra moren. Her i huset får ikke far klippe håret på ungen uten samtykke fra meg, og en omskjæring er jo mye mer drastisk, så jeg skjønner godt at hun ble forbanna. Det var rett og slett respektløst, synes jeg! Både overfor henne og gutten, som antakelig ikke hadde noe han skulle ha sagt om sin egen kropp. Omskjæring er ikke så veldig vanlig blant etniske nordmenn, og vi synes det er helt unødvendig å skjære og kutte i mennesker (og særlig små barn) uten at det er en medisinsk grunn (som skrevet i svaret over her). Man klarer da å være både hygienisk og renslig uten å være omskjært, skulle jeg tro. Gutten er 4 år, og da får de med seg masse av det som skjer. Et slikt inngrep vil jo både medføre smerter og sikkert forvirring ( om hvorfor det er nødvendig). Håper det går bra med gutten!
så var vi 4 Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 nå bor vel ikke vi (de fleste da) i USA, og i Norge er det ikke utbredt å omskjære gutter 'for the hell of it'.
stinky-monkey Skrevet 1. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2007 Kan si en ting til også.. Da vi var på sykehuset med eldstegutten vår (når han var 3 år) for å gjøre et lite snitt, pga trang forhud, så sa legen til meg at det er VELDIG mange i Norge som er plaget med dette, og som må opereres som sønnen min måtte. Dette skjer IKKE på de som er omskjært.. De slipper unna med mange sånne underlivsplager som menn som ikke er omskjært må slite med.. Det er helt greit å være uenig med meg.. jeg forventer ikke at alle skal ha samme mening om alt :-) Men etter å ha lest hva mange har skrevet så virket det som om mange ikke helt visste hva det dreide seg om, og derfor ville jeg bare informere litt :-)
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 1. september 2007 #12 Skrevet 1. september 2007 Jeg er ikke FOR omskjæring, men det går an å se utenfor sin egen stuedør noen ganger og kanskje innse at det ikke nødvendigvis er noe rett eller galt..... men når det gjøres uten samtykke og på en 4 år gammel gutt, er det IKKE OK! synes jeg da....
Gjest Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 Er omskjæring av guttebarn så bra? Nei! Og ja, det kan faktisk i norge sees på som barnemishandling: "I FNs barnekonvensjon artikkel 19 forutsettes det at barnet skal "beskyttes mot alle former for fysisk eller psykisk vold eller overgrep"". Les dette: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=472266
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 Hærregud da! Selvfølgelig har ikke menn som er omskjært dette problemet for de har jo fått all forhud kutta av, trang forhud eller ei på forhånd! Den største medisinske grunnen til omskjæring er jo nettopp pga trang forhud, og det er selvsagt bra at gutter og menn for tilbud om å få fiksa dette hvis de er plaga. Sliter menn med underlivsplager så er det vel å la seg operere frivillig når de er store nok til å bestemme selv!!! Eller hva mener du...skal vi omskjære ALLE babygutter slik at de slipper evt. plager? Hva med plager som oppstår pga inngrepet da? Og du skal komme hit og informere oss liksom, og da er du er så objektiv at du presterer å si at det ikke er barnemishandling! Makan til møkk har jeg ikke hørt på lenge!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå