Gå til innhold

Enda et feriedilemma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre skal feire 40-års bryllupsdag neste år med å ta med barn og barnebarn på ferietur til Hellas neste sommer.

I utgangspunktet kjempehyggelig, men hvem skal bli med? Vi har til neste sommer 2 små; baby + 3-åring i tillegg har min mann 2 barn fra tidligere ekteskap. En som blir 13 til sommeren som bor hos oss og som vi alle sammen har lyst til å ha med og som kan kose seg sammen med ste-søskenbarna sine på samme alder på turen.

I tillegg er det søstra hans som blir 18 år til sommeren. Hun har valgt å bo hos sin mor, da hun ikke aksepterer at pappa har fått ny kone og nye barn. Hun har ADD, psykiske problemer og har ikke hatt en lett oppvekst da ekskona, hennes mor, har psykiske problemer.

Hun har meldt seg ut av vår familie, synes det er for mye mas hos oss og hater sin stemor (meg). (hun har vært hos oss 3-4 netter denne sommeren, og huset vårt står åpent for henne alltid)

Mine foreldre vil helst slippe å ha henne med, da hun er for stor til å være med på ferie og de ser at vi ikke går spesielt godt overens. Men de sier at det er opp til oss å avgjøre.

Min mann vil ikke gjøre forskjell på sine unger og mener at om hun ikke får tilbud om å være med, kan ikke han og 12-åringen være med heller.

Jeg og mine foreldre synes det er værre å gjøre forskjell på våre 2 små og 12-åringen som også bor hjemme hos oss 50%.

Dermed har den koslige familieferien endt med dårlige følelser og diskusjoner allerede før bilettene er bestilt. Og jeg er så lei meg ovenfor mine foreldre som ikke trodde det var noen big deal å ikke ta med en 18-åring som har 'meldt seg ut' fra vår familie. Min mor er lei seg over å ha skapt dilemmaet så hun vurderer å kutte ut hele greia, som hun gledet seg så stort over å fortelle oss barna..

Kommer sannsynligvis til å ende med at jeg må spørre 17-åringen om hun har lyst til å være med. Har hun det kan hun ødelegge turen for hele gjengen, eller hun kan vokse så mye på dette året at det går bra (noe jeg har ventet på i 5 år, ennå ingen framgang).

Hva hadde dere gjort? Hva med foreldre til 18-åringer som fortsatt bor sammen, er det en selvfølge at 18-åringer skal bli med foreldrene på ferie??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min erfaring sier at en 18 åring har sjeldent lyst til å være m på ferie... Jeg dro på egen ferie når jeg 18 :-)

Skrevet

Ja. Det gjorde jeg også fra jeg var 16. :o)

Men jeg var en tryggere og mer voksen tenåring...

Hun her sloss fortsatt med lillebroren sin..

Skrevet

tenker før man tar av m uoverenstemmelse å finne ut om det er reelt at hun faktisk vil være m? skjønner forsåvidt begge sidene, så ser at d er vanskelig... men hvis far ikke vil være m hvis hun vil og ikke får være m, så få han gjøre som han vil tenker jeg :-) synd å få ødelagt ferie enten den ene veien eller den andre... lykke til!!

Skrevet

Takk for det.

Det var også min første beslutning. At jeg skulle dra alene med de to små, men det syntes familien min ble bare leit..

Skrevet

Jeg kjenner igjen litt av denne sitasjonen. Inviter henne med, det koster dere ikke allverdens, men det kan bli et helvetes drama i laaaang tid hvis dere ikke gjør det. Det vil bli trukket frem ved enhver anledning i all fremtid, som eksempel på at dere ikke bryr dere om henne. Husk at selv om hun har "valgt dere bort", så kan ikke dere gjøre det samme. Det kan godt hende hennes psykiske problemer stammer fra nettopp dette.

KAnskje sier hun nei, men da har hun i alle fall fått sjansen. Mitt råd er soleklart: inviter henne med dere. (Men dere kan jo selvsagt si at hun må bidra litt ekstra nå som hun er blitt 18. Dere kan si at dere tenker dere henne som barnevakt underveis for eksempel. La henne forstå at dette er oppgaver bare hun, ikke 12-åringen kan tiltros. Finn måter å verdsette henne på. Ta henne med, for Guds skyld. Dere skal leve med henne resten av livet, på en eller annen måte.

Skrevet

Det er nok et fornuftig råd. Akkurat det samme pappan vektlegger.

Ok å høre det fra andre :o)

Skrevet

Ta med de som bor hos dere. Mest naturlig det. I tillegg så er en voksen når en er 18 år. Da er det på tide å stå for feriene sine selv.

Skrevet

Da jeg var fyllt 18 år, fikk jeg absolutt være med på ferie med resten av familien om jeg ville, men da måtte jeg betale selv, ettersom jeg var myndig.

Dere kan jo spørre om hun har lyst til å være med, men at hun må betale selv siden hun nå er som voksen å regne?

Mest sannsynlig finner hun ut at det er andre ting hun vil bruke de pengene på...

Skrevet

jeg synes dere skal invitere henne med, så kan hun avgjøre selv. selv om hun er 18 år, har ADD (eller andre sykdommer) og ikke liker deg (stemor) er hun alikevel et barn din mann har skapt og dere bør inkludere henne inn i familien. og det er jo slettes ikke sikkert hun ønsker å dra på ferie med dere heller, men dere kan spørre henne først.

Skrevet

Men jeg kan godt skjønne at dere vurderer å ikke ta henne med hvis det er et barn som virkelig ikke liker stemor og som kommer til å lage dårlig steming i hele ferien. Tenk så vondt for foreldrene til stemor også da, å se at datteren deres lever med en stedatter som har lagt henne for hat. Det er ikke sikkert foreldrene til stemoren ville kost seg så mye i den ferien som skal være en helt spesiell feriring for hele familien. Man kan ikke bare ta hensyn til stebarn, man må faktisk ta hensyn til andre også. Akkurat dette er foreldrene til stemor sin ferie, det er deres 40-års bryllupsdag og kanskje den eneste turen de kommer til å gjøre med hele familien på denne måten.

Jeg er enig med de over som skriver at stedatteren burde tas med fordi det vil kunne skape vonde følelser og bli brukt mot far og stemor i lang tid framover hvis hun ikke får tilbudet. Men jeg ville satt meg ned og snakket ordentlig med henne, fortalt hva slags ferie det var og at det viktigste var at alle skulle ha det hyggelig sammen. Det virker også som en god ide som foreslått overfor, å gi henne oppgaver som barnevakt for barna sånn at hun føler at hun er viktig. Kanskje kan denne turen bli bra teambuilding for familien og være det dere trenger for å få bedre kontakt med jenta (veldig optimistisk her altså, men man vet jo aldri :)

Men hvis jenta gjennom en sånn samtale gir uttrykk for at hun er veldig negativ og misliker stemor kraftig, så ville jeg sagt at da var det best hun ikke ble med på tur, nettopp fordi det vil såre stemors familie veldig. Det er greit å stille krav til barn (og ungdom og nesten voksne) om at de må oppføre seg hvis de skal være med syns jeg. Og denne jenta er mer enn stor nok til å forstå hva det handler om.

Skrevet

Hun er 18 år, hun er voksen! Her må faren våkne litt!

Skrevet

Jeg forstår GODT uviljen mot å ha henne med, men jeg er altså noen år lenger ned i løypa med en lignende historie og jeg har erfart at slike ting blir hengende ved, kanskje for alltid.

Mange her sier at 18-åringer er voksne og ikke behøver å være med på familieferie. Det er jeg i grunn også enig i. Selv kunne det ikke ramle meg inn å være med mine foreldre og steforeldre på tur da jeg var 18. Men igjen, noen 18-åringer i dag virker kanskje litt mindre modne enn 18-åringer på min tid? Og her handler det ikke egentlig om hvor gammel man er, men om man faktisk hører til eller ikke.

Storesøsken har jo en tendens til å henge med på familiemoro til de blir eldre også. Slik var det i alle fall hos oss. Kanskje mest for å markere seg. Da er det selvsagt viktig å gjøre det helt klart hvem denne ferien er for: den er for de to gamle som har levd sammen i 40 år først og fremst, som ønsker å hygge seg med sine aller nærmeste. Alle må ha det i minne, også svigersønner og stedøtre...

Kanskje kunne en slik ferie bli et vendepunkt i forholdet mellom far og stedatter? Kanskje er det håp om forsoning på et tidspunkt? Selve ferien skal selvsagt ikke brukes på dette, men å invitere og å snakke om hvordan det skal være kan sette i gang noen prosesser.

Faren bør kanskje ta seg noen kvelder helt alene sammen med datteren sin i løpet av året som kommer. Prøve å få satt ord på ting sammen. Her er det sikkert mye gruff, og stemor har blitt en skyteskive, mens det er far hun faktisk føler seg sviktet av.

Ja, ja. Uansett hva dere velger for akkurat denne ferien, håper jeg at det er mulig for far og datter å åpne slusene sånn at dere (og særlig hun) ikke skal behøve å trekke på dette et helt liv.

Skrevet

Jeg er stemor, og det er JEG som har valgt å bo med en mann som har barn fra før av. Det må mamma og pappa respektere. MEN, både jeg og min samboer må også respektere mine foreldres ønsker på sin egen bursdag. Hadde det vært en ferietur uten feiring.

Hadde det vært meg, så hadde jeg sagt til mamma at " Hei! Det er DIN bursdag, du skal få be hvem du vil, for det gjør jeg i min bursdag!"

Og så hadde jeg sagt til mannen min at "Hei! Mamma respekterer dine barn, og oss, da må du respektere hennes ønsker rundt sin egen bursdag!"

Vi har satt som regel her, at får å få med seg goder (altså reiser, gaver ol), så må det opprettsholde en viss kontakt. For å få oppmerksomhet, kjærlighet og å få komme til oss, det vil alltid være helt ok. Men en tenåring som aldri er hos far ellers, skal ikke komme hit å kreve eks. moped fordi de barna som er her ofte får det.

Det blir jo å utnytte bare en side. Det syns vi faktisk er frekt. Vi vil ikke ha slike barn som kun ser fordelene, tar de og så ikke tar noe mer ansvar. Det er noe annet når barna er 4-5 år. Men ¨når de er 14-15, da er det andre boller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...