Gå til innhold

Skoleuniform og annet høyretøys

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Merkepress" er jo så utbredt på skolene i dag, og hvis man trør på ungene en uniform, vil det helt sikkert bli borte. Poff! Tryll, tryll!

Men på en eller annen måte har jeg vanskelig for å tro at ungene har kommet på dette rangeringssystemet av mennesker helt av seg selv. Det virker, for min del, tillært. Hvor de har plukket det opp, kan sikkert diskuteres i det vide og det brede. Poenget er at det da sikkert er mulig å "avlære" det igjen.

Men så er det tidspresset i henhold til pensum og alt annet skolen skal være ansvarlige for. I den forstand ville det sikkert være enklere å koste problemet under teppet, trø på ungene en uniform og fortsette undervisningen. Så kan foreldre og samfunnet forøvrig ta seg av den biten. Det må man jo, for uniformen skal jo av igjen etter skoletid. Skolen kan vel ikke gjøre alt heller?

Problemet oppstår jo igjen når skolen har påtatt seg ansvaret å være delaktige i å hjelpe elevene å utvikle en identitet. For en hver organisasjon som ønksker å stå frem som en helhet (militæret, politiet, Ikea og nazistene), er uniformbruk et første bud. Nettopp fordi det fjerner gruppens fokus på individet, og individet mister sin identitetsfølelse.

Er det rett mot barn og unge at vi som er voksne bare skal gjøre det som er enklest og minst tidkrevende for oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm... du sier mye bra egentlig...

men jeg er nå litt for skoleuniformer jeg da........ har alltid vært det..

men så er jeg selv vokst opp i en ganske "fattig" familie, og har blitt mye mobbet for klærne mine... har sikkert en sammenheng..

jeg for min del tror heller ikke problemet blir borte ved å putte på ungene skoleuniform, men det kan være en faktor i den jobben vi som jobber i skolevesenet har for å bedre livene til disse barna som ikke opplever å bli godtatt, eller de som velger å ikke godta dem for den saks skyld...

Skrevet

Nå har jeg gått på en skole hvor både mobbing og merkepress var nesten ikke-eksisterende. Hva slags klær folk hadde på seg var det ingen som heftet seg med. Det er fullt mulig å snu om på denne trenden uten uniform.

Skrevet

Synes det er et paradoks at det er de samme som kritiserer "helhetsskolen" for at den er for opptatt av at menneskene skal være like, som forslår skoleuniformer. Individualiteten kommer jo mye mer til syne når alle skal gå kledd likt?

Skrevet

På hvilken måte da?

Skrevet

Nå har jeg ikke fulgt med i uniformsdebattering, da det neppe ville påvirket mine politiske valg uansett, men kommer dette virkelig fra høyresiden? Jeg ville sett på det som naturlig at liberalister generelt nettopp var forkjempere også for barn og unges rett til å iføre seg det tøyet de måtte lyste. Jeje, dem om det.

Det er kurant for min del at man i normale klasserom stiller krav til hva elevene IKKE kan ha på seg, det være seg lue, niqab, synlig stringtruse osv., da jeg mener dette handler om respekt for undervisningsinstitusjonen og den som underviser.

Men en uniform vil bryte med barn og unges rett til å gå i noe de føler seg noenlunde komfortable i. Ja, jeg vet dette ikke er en menneskerettighet, men det kan da godt være en rett likevel. Å stappe unger inn i gufne klær akkurat i den alderen de gjerne sliter mest med seg selv uansett gjør neppe saken bedre. Ikke har jeg sett noe som tyder på at unger i land der uniform benyttes sliter noe mer med å rangere hverandre etter status enn de gjør her til lands heller.

Skrevet

ja det tror jeg også. og jeg er ikke enig med høyre i nesten noen ting.. men akkurat skoleuniform har jeg alltid tenkt på som helt greit. siden jeg var liten selv..

men jeg synes det er sååååå greit å slippe å lure på hva man skal ha på seg, eller hva man skal kle på ungene.. og slippe å krangle med de om påkleding...

Skrevet

Mulig min ironi var dårlig men altså mener jeg at individualiteten kommer mindre til syne ved skoleuniformer. Og at det er motstridende i forhold til debatten om flere privatskoler fordi det skal favne forskjellige typer pedagogikk og gjøre elevene mer individualiserte.

Samtidig tenker jeg at presset som oppstår ikke bare gjelder klær men også kropp, status osv. Skoleuniformen vil bare ta bort en variabel men muligens gjøre de andre variablene mer synlige.

Skrevet

Enig at høyre kommer med mye tøys, men dette er jo et strålende forslag! Har vært for skoleuniform i lang tid. Tror ikke dette blir noe problem, unger tilpasser seg lett. Dessuten vil ungene slippe å streve for å være lik de andre. For de er det allerede.

Klærne trenger jo ikke være gufne og ukomfortable, hvorfor skal liksom det være et must???

JA til skoleuniform! Heia Høyre (-trodde aldri jeg skulle skrive noe sånt)!

Skrevet

En uniform vil vel alltid være guffen og ukomfortabel for noen. I og med at folk har ulik klessmak, liksom.

Personlig hadde jeg nok heller skulket hele ungdomsskolen enn å gå i f.eks knestrømper og foldeskjørt som de må noen steder, selv om det sikkert finnes dem som stortrives i det antrekket.

Jeg skjønner ikke poenget med skoleuniform, bare. Den har ingen funksjon. Unger som er oppdratt til å bedrive denslags sorterer hverandre uansett, samme om de er likt kledd.

Skrevet

Til lags åt alle kan ingen gjera! Tror du de ungene som higer etter merkebuksa( type rådyr) som venninna har er komfortable i sin uriktige bukse? Og om et par måneder er det noe nytt som teller...

Knestrømper og foldeskjørt er vel uansett ikke aktuelt, går vel an å finne på noe annet!

Jo, den har en funksjon! Den fjerner noe av fokuset på merkeklær, letter foreldre for enorme økonomiske byrder og mas, elevene føler seg mer likestilt.

Skrevet

Jeg for min del mener det hadde vert et interessant prøveprosjekt om f.eks. fem skoler i ulike kommuner startet med å innføre skoleuniformer for en periode, for så å evaluere elevenes trivselsfaktor i forhold til fem andre tilfeldige skoler.

Idéen er vel den at identitet ikke skal komme fra hva man har på seg, og ikke hvor tykk lommeboken til mor og far er, men hvordan man utvikler seg som menneske ellers. Man kan jo eventuelt slenge på en tredje prøvegruppe på fem skoler som utfører de tiltak som Lillejonas foreslår for å få bukt med merkepress.

Skoleuniformen kan forøvrig være designet i ulike modeller og farger som barna selv kan velge mellom. De kan for eksempel få velge om de vil ha bukse eller skjørt, polo eller litt utringet osv. På den måten får de beholde litt individualitet uten at merker kommer inn i bildet.

Absolutt verd en test.

Skrevet

Klart det går an å finne på noe annet, men noen vil sikkert føle seg ukomfortable i det uansett.

Jeg tror ikke det vil fjerne merkepresset i det hele tatt. Det er plenty annet enn klær som signaliserer økonomisk velstand i et hjem.

Foreldre bør selvsagt, som lillejonas indikerer i hovedinnlegget, ta ansvar for å lære ungene hva som er greit og ikke greit, også når det kommer til "er det greit å rangere noen ut fra hva slags bukse de har."

Skrevet

Ja til skoleuniformer!!!! synes det er flott forslag.. men stemmer ikke høyre bare for denne ene saken........

Skrevet

Jeg har selv gått på skoler som har krevd skoleuniform, og mener at det ikke er noe bra. Selv om man går i de samme klærne, ser man ikke like ut i dem. De er ofte svært ubehagelige og. Jeg er for valgfrihet, og jeg mener at det er feil å tvinge noen inn i uniformer de ikke ønsker å gå i.

Gjest illt på kukeluren
Skrevet

Paradokset med skoleuniform er at det faktisk ikke gjør alle like - forskjellene synes bare enda bedre.

Skrevet

På hvilken måte da?

Skrevet

Men så ble jo spørsmålet: Er det rett av oss å bare gjøre det som er det enkleste for oss selv?

Skrevet

Forslag til skoleuniform:

Alle går med snekkerbukser i stretch - behagelig uansett form og størrelse, og ingen bare mager og rørleggersprekker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...