___ Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Mannen min er tysk. Vi har derfor besøk av mange tyskere i løpet av et år. Det som slår meg er at selv om de er veldig hyggelige så er de i mine øyne så ekstrent gjerrige. En ting er at de forventer gratis mat og overnatting her. Det går ganske mye ekstra penger når en fammilie på 6 blir i 5 dager eller et ektepar kommer for tre uker, men det er greit. Det jeg reagerer mest på er at de bruker så utrolig mye tid på å forsøke å finne de billigste tingene å gjøre. De kan sitte i timesvis og sammenlikne fergepriser. Skal de besøke en atraksjon er det første de sjekker prisen. Å gå ut og spise eller ta taxi er selvfølgelig utelukket når de er på ferie. De legger vekt på å finne en badestrand der det ikke er parkeringsavgift fremfor at det er fint og kort vei osv. Det rare er at dette gjentar seg for alle de tyskerene vi får besøk av, og bare i sommer har det vært 26 personer med smått og stort. Er alle som kommer på ferie til Noege sån eller er det min manns bekjentskapskrets og fammilie som er sære?
Nit@™ Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Vet ikke jeg om de er gjerrige, men det som slo meg når jeg kjørte lastebil i Tyskland er at de er forferdelig stae! Om jeg spurte om f.eks vei på engelsk svarte de konsekvent på tysk. Selv om de etter mye mas faktisk kunne engelsk godt! Jeg skjønte jo ikke så mye tysk! Men de brukte heller tysk + vifte og peke i stede for å forklare ting på engelsk med en gang! Stahet og gjerrighet går kanskje hånd i hånd? ;o)
Gjest Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Har hørt mange historier om tyskere på color line i hvert fall. At de sitter med medbragt komfyr (storm etellerannet) og steker mat på lugaren. På båten er det jo også gratis poser i kassa, og der har jeg hørt mange historier om at de nesten tar med seg hele pappesken med poser når de går. En venninne av meg jobbet på gatekjøkken i sine yngre dager, og da satt det tyskere inne på gatekjøkkenet med en sånn storm-komfyr og stekte medbragt mat.....hehe. Så, ja. Inntrykket mitt er at de er gjerrige : )
SaftSuse *Overtid* Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Har også fått inntrykk av det ja... De har jo bobilene sine fulle av mat til hele ferien, så de slipper å kjøpe så masse i Norge ) tror de synes alt er fryktelig dyrt i Norge, hehe..
Gjest Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 D har jeg også hørt, men d finnes sikkert tyskere som ik er d og.. Hørt at de alltid tar med seg mat hjemmefra på ferie i Norge etc
Gjest -<<- Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 Det relevante er vel helst "er alle tyskere like?" Det er de neppe. Dermed kan man vanskelig hevde at alle tyskere er gjerrige. Noen er det sikkert, andre synes sikkert prisnivået i Norge er vanvittig, mens andre igjen synes det er helt kurant.
___ Skrevet 1. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2007 Det med maten er helt riktig. De fyller opp bilen, men tro ikke at de bruker av lageret når de er her, da kunne de jo gå tomme før de var vell hjemme igjen ;-). Å lage egen mat på lugaren eller på garekjøkken tror jeg heller ikke de ser på som noe rart. Helt naturlig og normal oppførsel for dem.
___ Skrevet 1. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2007 Selvfølgelig er ikke alle tyskere like. Jeg burde vel heller spurt "Er gjennomsnittstyskeren gjerrigere enn gjennomsnittsnordmannen? Bedre nå :-)
Gjest Skrevet 1. september 2007 #9 Skrevet 1. september 2007 Det er sant at di tar med seg medbrakt mat ifra tyskland. Jeg vasket hytter en periode, når jeg var litt yngre og det var bare tyske produkter som sto igjen i kjøleskapet og søppla, Ellers så handler di vel bare på Lidl:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå