Gå til innhold

Helgene er et mareritt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si jeg gruer meg til helgene. Vi syns det er godt å slappe av etter ei masete og hektisk uke og har ikke lyst til å måtte gjøre noe hele tiden for å aktivisere ungene. Likevel blir ungene helt rabiat og klikker fullstendig virker det som. De klarer ikke å leke alene, så i stedet bare slåss de med hverandre. Virker som om de går på veggen her hjemme. Vi som foreldre, er mer sliten etter at helga er over, enn når fredagen kommer. Vi pleier å leke en del ute i hagen og kanskje gå og sykle turer. Ellers drar vi på turer og finner på ting med ungene hvis det er noe spesielt vi har lyst til å gjøre. Likevel virker det som om de blir fryktelig rastløse hjemme og da finner de på det utroligste bare for å få oppmerksomhet og for å få oss sinte. Jeg føler jeg sliter meg helt ut på å holde styr på ungene og holde de fra hverandre. Storebror elsker å erte lillesøster og hun hyler derfor for den minste ting.

Hva kan vi gjøre for å endre på dette? Føler vi sliter oss helt ut bare for å komme oss igjennom en helg. Dessverre er ofte besteforeldrene opptatt med sitt, så da kan vi heller ikke dra og besøke dem. Jeg trodde virkelig unger hadde godt av å slappe av litt og kanskje tåle og kjede seg litt etter en hektisk uke i barnehagen. Men for meg virker det som om de flipper helt ut når det ikke skjer noe spesielt hjemme og gjør i stedet bare masse rampestreker. Hjelp oss med gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor gammle de er, men kanskje de rett og slett savner litt voksenkontakt med dere i helgene, at det er derfor de blir "torpedoer" og erter hverandre? Gå til innkjøp av brettspill, puslespill, bake litt, fingermaling etc? Slike ting kan dere gjøre sammen som er rolige. En ting som er en hitt her er å finne gammle aviser/blader og tegne på fotografiene ,o) Hvem klarer å lage det kuleste håre, den største barten osv... ;o)Kanskje lage litt godt ved siden av? Fruktsalat, en kopp kakao eller noe?

Skrevet

Tenker litt som Nita over her:0)

Bare pass på at dere er MYE sammen med ungene, ikke så nøye hva dere gjør, egentlig, bare dere er sammen. Her blir det endel boklesing, lego-bygging, samt å bare ligge på gulvet å ikke gjøre noenting, ehgentlig! Kjempekoselig!

Sikkert greit med besøk og kanskje avlastning innimellom, men det er jo ikke DET som er problemet, her. Men du ser jo selv at det ikke blir noe trivelig samvær slik det er nå, og det er en fin start.

Hvor gamle er ungene?

Hjelper ofte å være dønn ærlige, si at det ikke er spesielt trivelig å tilbringe helga med krangling og dermed sikkert kjefting fra voksne. Si at også DEM har et ansvar for at alle skal ha det fint, ufin oppførsel skal ikke aksepteres hverken fra liten eller stor.

oppsummer gjerne dagen når kvelden kommer, da sammen med barna. Om dagen har vært fin med lite krangling, så skryt MASSE! Lykke til.

Det krever nok endel jobb, men er verdt det når helgefreden kan senke seg ;0)

Skrevet

Jeg tror du har helt rett i at barn trenger å slappe av litt og kansje kjede seg litt, men barn slapper ofte av med å være i full aktivitet, ikke ved å holde seg i ro.

Når barn går i barnehagen får de også hverdagen sin veldig organisert. De er derfor ikke vant til å finne på noe å gjøre selv eller å leke uten at voksne er til stede og rettleder og setter i gang aktiviteter. Dermed blir det faktisk vanskelig for ungene å starte lek på egenhånd.

Kan dere ikke alliere dere med noen andre småbarnsfammilier, gjerne med barn i samme barnehage. La barna dra på besøk til hverandre, ikke for at dere skal finne på noe spessielt gøy, bare så de har noen å være sammen med og sån at et foreldrepar har helt fri innimellom.

Ellers er i hvertfal vår eldste jente helt avhengi av å komme seg ut. Hvis hun går inne hele dagen blir hun rabiat. Det e jo ikke sikkert dere trenger å være ute sammen med dem. Det kommer jo an på hvor gammle de er og hvor dere bor.

Vi prøver også å gjennomføre at en av oss får sove lenge lørdag og den andre søndag. Desuten er det viktig å komme seg i seng selv om det er helg. Det gjelder både for store og små. Hvis ikke blir dagen derpå gjerne slitsom.

Skrevet

Du skriv sjølv "...etter en hektisk uke i barnehagen."

Det er nettopp det, at små unger skiller ikkje på lørdag og mandag. Dei er vant til hektisk liv i vekene ergo så forventer/er de instilt på det i helgene også.

I ein barnehage vert ting tilrettelagt av voksne,det er mange å leike med og ting skjer heile tida, da kan overgangen til å berre vere heime med foreldrene bli brå. De er rett og slett ikkje vant til å finne på ting sjølve.

Det er ganske typisk for barn nå i dag, kvardagen deirans er så voksen styrt, at dei greier ikkje finne på ting sjølve.

Skrevet

har det likedan her,,,

vi foreldre er totalt utslitte etter helgen,sukk........

Ikke kan vi ta de bort på besøk heller, for det er mer mas enn hyggelig...

Men sånn er det vel bare...

Skrevet

takk for svarene jenter! Det er jo faktisk sant slik flere av dere skriver. I barnehagen er de vant til å ha voksne rundt seg hele tiden som setter dem i gang med aktiviteter og hjelper dem med å starte med nye leker osv. Overgangen hjemme blir for brå og de klarer rett og slett ikke å finne på noe selv. Det er egentlig i grunn litt synd at det blir sånn. Da jeg var liten, gikk jeg ikke i barnehage og derfor ble jeg på en måte overlatt til å bruke min egen fantasi og bli vant til å finne på leker selv. Jeg hadde mange lekekamerater i den grenda jeg vokste opp i og følte meg sjelden alene og ensom. Likevel tror jeg at vi var flinkere til å finne på ting selv uten å måtte ha voksne rundt oss hele tiden. Kanskje ikke så sunt bestandig at alt må være så organisert og planlagt. En ser jo hvor lett ungene blir styrt av det og avhengig av det.

Syns vi er flinke til å sette oss ned med barna også. De er bare 1 1/2 år og snart 4 år, så de er jo ikke så store ennå. Eldstemann syns det er koselig å se i gamle album og på bilder av besteforeldre, når vi var små osv. Begge liker også å se på filmer, lese i bøker, bake osv. Det er nok helst vi som foreldre, som går tom for idèer til slutt. Vi har jo ikke akkurat laget en plan for hva som skal skje i helga, slik de har i barnehagen for hver eneste dag.

Skrevet

syns det blir feil å "skylde" på barnehagen jeg... at der har de voksne rundt seg heletiden som setter dem i gang.. i barnehagen er det 3 voksne på 9 (små barn)/18 (store barn)... sier seg jo selv at de ikke har voskene rundt seg heletiden.... jeg jobber selv i barnehagen og må si at jeg går ikke rundt å aktiviserer dem heletiden.. selvfølgelig om det er noen som kjeder seg..men barna må leke selv også.. jeg har ikke tid til å leke med dem alle heletiden.

snuppa her er 16 mnd. hun klarer helt fint å finne på ting selv. no sitter hun f.eks på gulvet og leker med dukken sin. steller på den, gir den mat osv.

kanskje dere må være flinkere til å gå ut.. la barna leke med andre barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...