Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 "Amerikanske myndigheter mener regjeringens forslag til ny terrorlov ikke er strengt nok, og har sendt brev til justisminister Knut Storberget (Ap). Det uvanlige brevet er undertegnet den amerikanske ambassadøren i Norge, Benson K. Whitney. Han viser til et møte med justisministeren tidligere i sommer, og takker for muligheten til å komme med synspunkter på den foreslåtte norske terrorloven. Amerikanske eksperter har gått grundig til verks i det fem sider lange vedlegget. Brevet har ifølge Aftenposten tatt utgangspunkt i en engelsk oversettelse av det 138 sider lange høringsutkastet. Terrororganisasjon Ett av punktene amerikanerne har merket seg, er at regjeringen ikke vil gjøre det straffbart å være medlem av en terrororganisasjon. Ifølge forslaget skal man bare kunne straffes dersom man kan knyttes til planleggingen av en konkret aksjon. - Å kreve bevis for at gjerningsmannens hensikt var å begå en terrorhandling kan bli et svært utfordrende juridisk hinder, skriver amerikanerne og foreslår at man i det minste gjør det straffbart å støtte en terrororganisasjon «materielt». Dette er et begrep som skal favne videre enn det ordinære forbudet mot å finansiere terror. USAs initiativ Ifølge justisminister Knut Storberget var det amerikanerne som tok initiativ til å sende brevet. - Jeg er tilhenger av å leve i et så åpent samfunn som mulig. Jeg sa at hvis de har innspill, så er det bare å komme med det. Men det er den norske regjeringen som har forslagsrett overfor Stortinget, sier Storberget til Aftenposten. Justisministeren gjør det klart at de ikke planlegger store endringer i lovforslaget som følge av amerikanernes brev." http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/01/510682.html Brysomt med sånn bevisføring. Det hadde vært mye enklere uten. Lurer på hva slags reaksjon man hadde skapt om Stoltenberg skulle valset inn i Det hvite hus uttalt sin misnøye med amerikansk lovgivning. Jeg tror han ville fått passet sitt påskrevet da.
Himmelblå Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Uffff, Irak er et godt eksempel på mislykket innblanding. At de aldri lærer
Brava Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Ja, USA er jo verdenspoliti så man kan jo ikke forvente annet..
Gjest -<<- Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Det er synd på Benson Whitney. Han er en intelligent mann som forsøker å gjøre karriere under en administrasjon preget av vanvidd. Men man bør selvsagt ikke høre på ham av den grunn. At USAs syn på terror preger mange nasjoner, vår inkludert, er dog temmelig åpenbart når man ser på hvor lite internasjonal oppmerksomhet det ulovlige torturfengslet på Guantanamobasen og Patriot Act egentlig får. Som en fullstendig digresjon ble jeg litt glad av deg i dag, lillejonas - opptil flere sakfokuserte debatter som ikke verken handler om utro ektemann med dinglende gullbrød eller slankekurer med fjonge navn. Takk.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 1. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2007 Jeg vet ikke, jeg. Jeg syns bare det er skremmende at div politikere rundt om i verden ikke ser ut til å skjønne at om de gir lillefingeren, så blir det ikke stopp der. Det var ikke så lenge siden USA fikk full frihet til å overvåke all kommunikasjon som gikk via amerikanske kommunikasjonssentraler. Hvilke måter tror man da at folk med terrorvirksomhet på plakaten velger å kommunisere på? Der de vet de vil bli overvåket? Hvem er det evt man har tenkt til å overvåke egentlig?
Gjest -<<- Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 De skjønner det nok, men de ser også fordelen av å holde seg på USAs godside, vil jeg tro. Either you are with us or you are against us, vettu. =)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 USA er i sin fulle rett til å komme med innspill til Norge. Fatter ikke oppstyret rundt denne saken...
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 1. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2007 Problemet er at slike innspill fra USAs side har en tendens til å inneholde en underliggende tone av tvang. Hva slags rett er det du refererer til?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #9 Skrevet 1. september 2007 Jeg synes USA-hatet i Norge og Europa har gått altfor langt og er altfor ensidig. Norge er et naivt land som er fullstendig avhengige av USAs militærmakt. Hadde det ikke vært for USA, ville Norge kanskje vært tysk i dag...og verden vært styrt av muslimer.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 Takke meg til USA som supermakt fremfor alternativene: Kina, Russland eller en eller annen muslimsk konstellasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå