Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnehagen sier at snuppa har for sen språkutvikling men grunnen er at hun har masse væske bak begge ørene og skal operere inn dren. så hva sier deres "normale" 2-åringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på helsestasjonen på 2 års kontroll forleden dag. Fikk et ark på forhånd i postkassen der vi skulle krysse av for hvilket ord han sa. Han sa omtrent alt som stod der, setter sammn setninger. S

Skrevet

Fikk beskjed på hs at to-åringer skal kunne klare to stavelsesord. D.v.s at dem skal kunne sette to ord sammen i en setning. Og sønnen min klarte flere. Så han er kjempe tidlig ute med språket sitt. Men det går utrolig sakte med bleieavenningen.

Skrevet

Samme er det her. Tidlig ute med språket og sen med bleie avvenning. Vel, de er da bare 2 år gamle enda.

Skrevet

Ikke sant? Jeg har ikke noe hastverk med bleieavenning. og grunnen til at han er tidlig ute med språket, er fordi jeg prater veldig mye med han, og han er kjempe flink til å herme. Så han lærer veldig fort på den måten.

Skrevet

Min toaaring "snakker" i hele setninger, baade paa norsk og ensgelsk.

Han er naa 2 aar og 5 mnd, men frem til han ble ca 2 saa han ikke saa mye, men naa er det mer slik at jeg ikke kommer paa noe han ikke sier.

Men naar hun har hatt mye vaeske saa er det noe helt annet og du skal ikke sammenligne formye. soeskenbarnet til ungene hadde det og laerte ikke aa snakke foer 6 mnd etter han fikk dren. Da var han 3 aar.

Den foerste uken kom ordene og etter et par uker til kom setningene og foer man ante ordet av det hadde han tatt igjen de andre 3 aaringene.

Det visste seg at hoerselen han var meget begrenset foer han fikk dren.

Skrevet

Min snupp (som blir 2 år i morgen) sier lange setninger på opptil 6-7 ord. Hun kan f.eks si ord som telefon helt rent, og vanskelig, hermer etter det meste vi sier. Gjør seg veldig godt forstått.

Lykke til med operasjonen da. Du skal se språket "eksploderer" snart. :o)

• 3 uker senere...
Skrevet

MÅ bare svare på dette fordi jeg er så letta over at datteren vår er så flink å prate!

Hun ble to år i begynnelsen av denne mnd. Vi har allerede vært på 2 årskontrollen fordi vi er med i ei forskningsgruppe. (Egentlig har de språktesten ved 2 år og 3 mnd alder. )

Helsesøsteren ble helt overgitt fordi hun var så flink. Hun sier alt, å jeg kommer ikke på noe hun ikke kan si. Kunne alle fargene, "teller" til 19+ synger 9 sanger.

Grunnen til at jeg er så lettet er at hun har vært så sinnsykt dårlig det første leveåret. Hun var veldig sen med å snu seg ( kunne ikke ligge på rygg eller mage de første 6 mnd pga reflux) sen med å krabbe.

For meg var det en enorm lettelse å se at vi ikke lengre er "sist" på alt

;-(

Det har vært 2 strevsomme år, det meste går nå bedre, men enda er det nok en stund til vi finner helt ut av frøknas plager...

Skrevet

Sønnen min snakket ikke så fryktelig mye forståelig før han var omtrent 2 år og 5mndr. Men da plutselig løsnet det, og nå forstår vi det meste av hva han sier. Vi var to ganger på hos HS med ham, hørselen og alt var fint.

Verbalt virker det som om sønnen min er utrolig langt etter, vel, alle her inne. Men han har alltid vært tidlig ute motorisk.

Man må nesten bare ta tingene som de kommer har jeg funnet ut.

Skrevet

Jenta mi synger "bæ bæ lille lam" rent.

Sier setninger med opp til 5 ord. Men da enkle ting som "mamma, jeg er sulten!" og i butikken "mammaaaa! Kan jeg få sjokladeee?" ;-)

Hun teller til ti.

Synger "gutter og jenter sitter og venter" sangen nesten utenat og nesten rent.

Tja... Hvis hun er trørr og sliten blir det mye tjommelom da og da er det som regel bare jeg som kan tyde henne. Hun sier litt på engelsk også.

Men, språket kommer før eller siden til de som bekymrer seg for det. Det er vel bare å snakke til barnet. Ofte forstår de alt som blir sagt til de og da ligger språket der, de må bare formulere det. Og det kommer :-)

Skrevet

Jeg har også en gutt på 2 år og 2 måneder, er ikke så mye forståelig, men vi skjønner han godt allikevel. Han var vedlig tidlig ute motorisk og har meget bra balanse og fin motorikk idag, da er det ofte de ikke er like kjappe med å snakke...håper jeg:)

Skrevet

Da min fylte 2 år sa hun ikke mye, mamma, pappa, baby, pus, der og en sel ord til, men ikke antydning til settninger eller lange ord. Nå er hun 2 1/2 og prater som en foss. Det er fortsatt en fordel å kjenne henne for å forstå, men det har skjedd en utrolig utvikkling disse måntene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...