Gå til innhold

GODE fødehistorier med Stjernekikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor mistenkte at barnet i magen min KAN være en stjernekikker. Hun var ikke helt sikker, men mente at hun kjente mye armer og bein utover på magen min. Hodet er fortsatt bevegelig, derfor mente hun at det kunne forandre seg.

Jeg tok det ikke innover meg da jeg var inne hos henne. Vi hadde brukt mye tid på å snakke om fødselsangst og sist fødsel... Kanskje det var derfor hun ikke sa noe mer om det.

Vel, jeg tenker jo masse nå i ettertid. Har det noe for seg å skjekke dette på forhånd? Tar føden imot meg og undersøker om jeg ringer dem? Noen som har erfaringer?

Evnt gode fødselshistoreier med stjernekikkere (det er nok av de vonde, lange!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte en stjernekikker for snart 5 år siden.

Var vondt,ja, men fødselen tok nesten 5 timer fra 3cm åpning og det er jo ikke lang tid.

Måtte ha litt hjelp av jordmor til å presse han ut, men det gikk bra.

Fikk mye petidin pga de ikke hadde lege til å sette epidural og da trenger man gjerne hjelp og drypp for å få sterkere rier. Så hadde jeg fått epidural hadde det nok gått mye lettere :-)

Skrevet

Ansiktet ligger opp istedenfor ned når barnet blir født.

Skrevet

Mor til en snart 2:

Visste dere dette på forhånd? Når/hvordan fant dere ut det?

Hadde en ganske rask fødsel sist. Alt forløp seg "normalt". Men jeg hadde mye angst på forhånd, og samtale med jordmor og fødselslege... Er veldig redd for den smerten som oppstår under pressriene. Svien og sprekkefølelsen når barnet står fast! Jeg taklet det grusomt dårlig sist. Og det er virkelig den biten som bekymrer meg mest. Og nå får jeg vite at vi kan få en stjernekikker - som kan bruke lengre tid i pressfasen, og som sannsynligvis er "bredere" å få ut. PUH!

Fælt!

Skrevet

Nei, vi visste ikke det på forhånd.

Jeg tror selv at han har snudd seg slik pga hodet ikke var festet da vannet mitt gikk.

Be om å få klyster. Bare det at tarmene er tømte vil jeg tro gir bedre plass for barnet å bevege seg nedover.

Man får nok mere ryggvondt når babyen ligger slik, har jeg lest. men be om epidural om du kvier deg for smertene.

Jeg presset i 1 time og da truet de med å ta han med sugekopp. Det kom masse avføring også fordi jeg ikke hadde fått tømt tarmen.

Også var jeg ganske nedsløvet pga to doser petidin og måtte settes på drypp, så jeg tror dette innvirket mye på utdrivningsfasen.

Men han kom uten "hjelp" og jeg sydde kun 2 sting siden de klippet meg. Var oppe og gikk etter 2 timer og i kjempeform.

Tror dette vil gå kjempebra for deg.

Skjønner du er bekymret, det ville nok også jeg vært om jeg hadde fått vite det på forhånd

Ta det som det kommer. Be om den smertelindringen du føler du vil ha, så tror jeg ikke dette blir så ille som du forestiller deg. Andre fødsel er jo gjerne greiere enne første også pga bekkenet er videre denne gangen.

Lykke til :-)

Skrevet

jeg hadde en stjernekikker i magen, men har har nå snudd deg og ligger på siden og hodet er festet.

hadde vært bedre om han hadde snudd seg helt, men bare det at han har snudd seg litt hjelper.

har man født før så var det bra, for da hadde førstemann banet vei.

hvertfall det jordmor sa til meg

Skrevet

hvordan finner de ut om det er en stjernekikker? her kjenner jeg armene til min hele tiden framme på magen... 19 dager til termin og hodet er ikke festet (er andregangs)... kan dette bety at jeg har en stjernekikker inni meg? =/

Skrevet

Heisann! Jeg kom hjem i dag med min "lille" stjernekikker på 4325g og 54 cm lang... Han ble født 30.08.. Sist gang fikk jeg ei snuppe på 3630g og 51 cm lang som kom riktig vei. Hun ble riktignok tatt med vakuum til slutt, så jeg ble klippet en god del og revnet en god del i tillegg. Hadde da Petidin.. denne gangen fikk jeg et ørlite klipp og ble sydd noen få sting. Pressetiden var litt lenger enn normalt, men det hadde litt med størrelsen å gjøre (ca 45 min istenden for 20 min) Men mot all sunn fornuft og logikk for meg, var dette en mange ganger lettere fødsel enn sist.. Jordmor visste ikke at det var en stjernekikker før hodet var ute...

Så det går nok bra. Lykke til!

Skrevet

Tuuusen takk for fine innlegg, gode forklaringer og trøstende ord.

Jeg har hatt følelsen av at han ligger på siden, med ryggen "følbar" på min høyre side, til nå. Men når jordmor kjente og klemte, påpekte hun en del ting som jeg har kjent. Og hun mente dermed at det var sjanser for at i det minste kroppen lå i "stjernekikkerposisjon. Kunne hende ansiktet var vridd til siden. Huff, det må være ubehagelig å ligge sånn... (?) :)

Vil så gjerne få avklart dette. Slik at vi og sykehuset i det minste er forberedt... Med tanke på sist fødsel var det beroligende å vite mest mulig.

Tror jeg ringer føden på mandag og undersøker om dette er noe de vil hjelpe meg med!

Jeg mener mitt sykehus ikke benytter seg av Petidin... Hvordan anvendes denne? Sprøyter, ryggkanyle, drypp?

Skrevet

Hei! Har en gutt fra før som var stjernekikker. Det endte til slutt i akutt keisersnitt, men det gikk bra. Var selv en stjernekikker og skal inn til UL 11.9 for å sjekke om nestemann også er en stjernekikker. Så han på UL 20.8 og da lå han i stjernekikkerposisjon. For meg som ikke kom lenger enn til 4 cm åpning sist så vil det være vanskeligere å føde en stjernekikker den vanlige veien, men du har jo født før, og som en annen her sa så har jo det forrige barnet ditt banet veien.

Dessuten kan barnet snu seg helt frem til fødselen. Tror nok at dette vil gå helt bra for deg!

Be om å få UL i forhold til barnets posisjon du ettersom jordmor sa det hun sa. Det gjør ikke noe om føden er forberedt når du kommer i tilfelle du har en stjernekikker, for da kan de sjekke det med en gang og ikke slik som i mitt tilfelle hvor jeg måtte vente i rier i 19 timer først!

Skrevet

JEG visste ikek at jeg fikk en stjernekikker før han var ute..har aldri født før og har ikke no å sammenlikne med.. var innmari vondt..men det kan hende det ikke hadde vært noe forskjell..jeg vet ikke...

utad fikk jeg bare to pyntesting.. litt mer innvendig men det var av andre årsaker..

brukte bare 3 timer fra jeg kom på sykehuset til han var ute..2 uker siden kl 00.53 inatt :) weeee!

jeg kjente han masse i magen..på siden..oppe ved ribbeina og sånn helt frem til han ble født...

dette går bra uansett!!! LYKKE TIL!!!

Skrevet

Vel, her hos meg har jeg mye kraftige spark foran på magen. Har hele tiden vært heftig mye liv, bevegelsene er ganske synlige, det er stadig godt definerte kuler og buler ut i mageskinnet... Armene er også merkbare.

Jeg har 17 dager til termin og hodet er bevegelig, men sunket ned i bekkenet.

Det var jordmors mistanker som har satt igang mine tanker rundt dette. Jeg har ikke fått noe bekreftet på UL, men tenker å be om/spørre om at de gjør dette!

Mht angst så føler jeg også på dette. Hver dag. Og enda mer nå, etter siste jordmortime.

Puh!

Skrevet

er ikke peditin lokalbedøvelse i mellomkjøttet da? for såfall fikk jeg dette med storemann da hodet sto i åpninga og han skulle ut..

Skrevet

Jeg hadde også en rask fødsel sist. Dvs, det var timer med rier og oppkast hjemme, men da jeg kom inn gikk det bare fire timer, og ganske heftig åpningsforløp:

Fra 4 til 10 cm på ca 1 time og 30 minutter, og en pressfase på 40 minutter.

HATET pressfasen max. Følte det var revning fra tak til gulv og at verdens største hode sto fast inni der, over et par tre rier hvor jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å hyle om hvor utrolig vondt det var.

Hadde ruptur av grad 2, noen innvendige og 2-3 utvendig.

Vil Ikke ha tilbake revninga og pressfasen!

Skrevet

Ringte Føden med en bønn om sjekk/UL for å evnt konstatere om han er eller ikke er stjernekikker. Hun spurte om hodet er festet - noe det ikke er. Dermed ville de ikke sjekke det. Sa at han fortsatt kunne snu seg med bakhodet lengst ned, og at det var vanlig at de skrudde seg under fødsel, bare litt ekstra... PUH!

Hun bekreftet at pressfasen kunne ta lengre tid, men mente at den likevel ville bli kortere enn sist siden jeg er 2. gangs.

Ble litt lei meg nå. Selv om jordmor var fin og forklarte bra.

Kan jo ikke akkurat tvinge meg inn der heller. Men jeg har prøvd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...