Gå til innhold

Smøre med stellekrem e.l - hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa vår er ikke plaga med bleieutslett, vi prøver å la henne få "lufte seg" en stund hver gang vi skifter bleie. Tror det hjelper. Fikk her om dagen kommentar på at jeg ikke smører henne med stellekrem/zinksalve etter bleieskift. Smører bare det iblant, hvis hun er rød. Skal man smøre dette når abbyen ikke er rød? Synes det virker unødvendig jeg. Men min besøkende mente at man burde gjøre dette "forebyggende".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi smører kun når hun er rød - synes det er unødvendig å dælje ned den fine huden med kremer unødig.

Skrevet

Bare når h*n er rød. Kan evt bruke litt olivenolje, sa helsesøster.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at stellekrem er en forebyggende krem, mens zinksalve er en krem man bruker når huden har blitt rød og irritert...

Så stellekremen kan jo brukes når man måtte ønske, før huden blir irritert. Mens zinksalven bør vel bare brukes når huden er irritert.

Personlig syns jeg det er best å la være å smøre på noe, hvis det ikke er nødvendig. Tror at barnets hud har best av å ikke få for mye kremer og lignende, unødvendig :-)

Skrevet

vi smører bare ved behov, gutten vår er 10 mnd og kan telle på en hånd hvor mange ganger vi har smurt. tror ikke det er bra å smøre med stellekrem heller, hvis ungen har god hud så ser jeg ikke helt poenget:)

Skrevet

Det anbefales å ikke bruke noe som helst så lenge huden er fin og tørr. Evt. kan man bruke litt pudder eller potetmel i hudfolder for å trekke til seg fuktighet.

Bruker man salve eller krem når det egentlig ikke er noe behov for det, skaper huden seg behov for å få tilført fuktighet utenfra og blir dermed mer sensitiv.

Skrevet

Vi bruker kun potetmel når huden er fin - syns det funker kjempebra, huden er jo alltid tørr :) Ellers vil jeg ikke anbefale å smøre på sinksalve ved hvert, skift, det skaper et behov for fuktighet som ikke er der, og man kan faktisk gjøre huden verre pga at man "sliter" mer på huden ved hvert skift da man skal fjerne gammel salve og ha på ny. Dessuten kan slike kremer stenge fuktigheten inne om man ikke er oppmerksom, og vips så har man en sår stump...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...