Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Hei! Har ei datter på 14mnd, og venter en baby til i mai 08 Det jeg tenker og lurer litt på er hvordan det blir å gå fra ett til to barn. Hvordan var det for dere flergangsmødre? Ble det lite voksentid, mye mere stress og planlegging osv? Blir jo knapt 2 år mellom mine. Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå, men gleder meg masse
Hjertefamilien Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Jeg har to år mellom mine, og husker den tiden med en på 2 år og en nyfødt som en flott tid :-) Jeg er en ganske rolig person, så selv med kolikk på baby og hyppige migreneanfall på meg syns jeg det gikk veldig fint! Ta en dag av gangen, ikke stress, kos deg når du kan, besøk og vær aktiv, trill turer ++. Jeg hadde eldstemann i park når babyen kom, så de 4 timene på dagen han var der fikk jeg slappet en del av også. Samt at jeg har en meget flott pappa til barna som tok sin del av alt. Gled deg, :-)
Mamma til verdens beste barn Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 For ett herlig og positivt innlegg!! Så bra! Jeg får også 2 år mellom mine og må innrømme at jeg er litt spent... Men venter på barnehageplass, håper den er i boks før nr 2 kommer:)
the_fat_lady_sang Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 har 27 mnd mellom mine, i begynnelsen syntes jeg det var vanskelig å planere ting å være tilstrekkelig for begge 2. Men etter noen uker kom vi in i rutine å alt blev bra. Idag er de 3 år og 10 mnd, leker kjempefint sammen å jeg er så glad før at vi har 2 barn! gratulerer og lkke til.
the_fat_lady_sang Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 skulle stå lykke til, ikke lkke til.
SOMMER :) Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Hei, det er sikkert forskjellig hvordan folk opplever dette. Men for meg har det vært en stor overgang. Har en som nå er 8 uker og en på 2 år og 8 uker. :-) Men for oss har situasjonen vært litt spesiell siden mannen min ble syk akkurat i tiden rundt fødselen. Og jeg var endel syk og innlang på sykehuset i svangerskapet. Uansett krever det nok endel mer planlegging og samarbeid mellom foreldrene. Den eldste er i bhg og uten den muligheten hadde jeg nok ikke overlevd. I tiden etter jeg kom hjem fra sykehuset angret jeg på at jeg ikke hadde lagd mange ferdige middager i fryseren. Det viktigset vil nok uansett være at du og pappa'n samarbeider og kommuniserer bra, særlig den første tiden... :-) Lykke til! :-)
Gjest supersnupp Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 Ja jeg synes det var en stor overgang, men de "problemene jeg hadde sett for meg uteble egentlig ,men det dukket jo opp noen nye:) Kom fort inn i rutinen igjen da å da lilletuppa var 2 mnd la hun seg kl 20 så det ble plenti voksentid. Storebror er utrolig stolt men er nok litt sjalu som utspiller seg i 3 årstrassen, synes det går greit jeg så lenge han er snill med lillesøstra si:) Blir litt lite søvn da, lillesnuppa skal jo ha mat om natta å storebror er ofte oppe en lite tur i løpet av natta(smokke,tørst,mareritt osv) åsså er det lillesnuppa som skal ha smokken..........sånn går natta.....bra det er for en liten periode ikke sant:) koser meg masse med begge to, å selv om det er ei slitsom tid så er det mest gøy, det er jo det største i livet da disse små. Lykke til:)
Gjest Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Synes overgangen fra 1 til 2 gikk ganske bra jeg, da var det nesten tøffere å gå fra 2 til 3 faktisk. Klart det kreves mer planlegging osv og blir mindre voksentid en periode, men det går seg til :-)
Fire småtroll Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 2,5år mellom mine to eldste. Jeg hadde den største noen timer i en familiebarnehage hver dag, så jeg fikk litt alenetid med babyen og fikk slappet av litt selv, og synes det gikk kjempegreit! Jeg koste meg masse det året.. Syntes slitet begynte da jeg begynte jobbe igjen jeg, og to barn måtte ha hjelp til stell, mat, påkledning osv før vi kom oss ut døra.. Men det ble forbausende fort rutine på det også! Har aldri angret på at jeg fikk de så tett, de har så masse glede av hverandre! Nå lurer jeg av og til på hvordan de med bare ett barn har det som må aktivisere barna selv hele tiden, jeg kan jo ligge på solsenga og lese avisen mens de leker med hverandre i sandkassa :-)
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 31. august 2007 Takk for mange svar og lykkeønskninger Artig og lese hvordan dere opplevde det. Tenkte å gå hjemme med begge 2 det første året etter babyen kommer. Blir det for mye så kan jo barnehage for hun eldste være en mulighet. Får ta det som det kommer
Kakeåndsen Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Jeg har to jenter som er det er 18 mnd i mellom. Lille er nå 15 uker, og jeg storkoser meg. Nyter babytiden mye mer denne gangen fordi jeg er mye mindre sliten!! Storesøster er ei herlig jenter som elsker søsteren sin, og hun har blitt utrolig flink til å leke litt selv. Det er klart jeg har grått noen tårer fordi jeg har hatt dårlig samvittighet ovenfor storesøster. Synes logistikken er det værste, men det henger sammen med at lillesøster frem til nå har hatet både å kjøre bil og å trille vogn. Jeg har enda ikke vært på butikken med begge jentene..... Storesøster har full barnehageplass, og så tilpasser vi det litt etter hvordan nettene har vært. Jeg har i tillegg en veldig flink samboer, og ettermiddagene er barna sine. Da prioriteres lek og morro. De siste kveldene har lille lagt seg senest 21, så noen timer med voksentid blir det jo. Alt i alt, mye lettere enn det jeg fryktet.
Gjest Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 Hehe.... Det har jeg også tenkt ofte ;-) På mange måter er det jo mye enklere med to barn tett (er 23 mnd mellom mine to eldste) for de har selskap i hverandre. Er ikke ofte de kjeder seg. Blir jo litt kranlging og småslossing innimellom da (er gutter), men sånt hører med, det meste av tiden er de perlevenner :-)
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 31. august 2007 Godt å høre at de fleste har positive erfaringer Er nåkk viktig med godt samarbeid mellom mor og far ja. Har frem til nå fartet mye med lillemor, hun elsker å kjøre bil! Blir vell litt mindre av det når det kommer en til. Men sånn er det, må jo bare tilpasse seg etter livsituasjonen med 2 små barn. Hadde tenkt å vente litt lenger med nr 2, men da spiren allerede er i magen, er det bare å hoppe i det ;o)
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 31. august 2007 Glemte å si at samboer har ei datter på 4 fra før også, som vi har annenhver helg. Så blir jo egentlig 3 barnsmamma jeg da Nåkk å gjøre.
IBO<3 Skrevet 31. august 2007 #15 Skrevet 31. august 2007 hei:) jeg har 2 gutter, er 16 mnd mellom de! og JA, det er stor forskjell... sparket ball og ammet samtidlig jeg.. men så hadde pappan heller ikke permisjon, og størstemann ikke barnehage plass til å starte med.. det var hektisk til tider...JA! synes det var strevsomme tider jeg..gikk ned 15kg, hehe... MEN, etter en liten stund fikk jeg litt mer rutiner, de sov en dupp samtidlig på dagen , da jeg også sov:) så alt gikk jo seg til, og ting ble myyye bedre:) nå er de 2 og 3 år, og skikkelige brødre både på godt og på vondt:) men i alt, så er jeg glad for at de er så tett.. og har aldri angret nei!! det meste er jo positivt... håper jeg ikke skremte deg nå da..
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 31. august 2007 He he, nei du skremte meg ikke MissMariah. Eller kanskje litt da.. Neida Må jo tåle å høre både det positive og negative
IBO<3 Skrevet 31. august 2007 #17 Skrevet 31. august 2007 hehe, men jeg looover deg at det er verdt ALT:) selv var jeg 21 år og 2 barnsmor, så d ordner seg:) og det meste er heldigvis positivt:) men så er jeg kanskje den som skal gjøre alt selv, slike unødvendige ting..dagen etter jeg var hjemme fra sykehuset så måtte storebror til frisøren, og jeg med begge barna i vei..ting som jeg kanskje har burda droppet...
Odd Molly Skrevet 31. august 2007 #18 Skrevet 31. august 2007 Først, gratulerer med baby i magen. Jeg har to gutter med 22 mnd forskjell. Synes det er stor forskjell på 1 og 2. Det første året gikk alt som en drøm. Lillebror sov veldig mye og var en kjempe fredelig liten kar. Storebror var ikke sjalu og elsket den lille babyen. Ble tøft når jeg begynnte å jobbe. Var et styr å få begge i bhg om morgenen. De kranglet ganske mye og det var utrolig mye grining og konflikter. Nå er de 2 og 4, de er utrolig knyttet til hverandre og leker sammen hele tiden. Vi har valgt å la de sove på rom sammen og det førte til at begge faktisk sov mye bedre. De krangler selvfølgelig litt fortsatt, men det går lettere. Det å få to tette barn er det beste jeg har gjort for disse to små gutta. De har hverandre og er beste venner.Hvis storebror får noe deler han alltid med broren. Å ha to tette gir uendelig mye glede, tøft til tider, men du får hundre ganger igjen av kjærlighet! Jeg drømmer litt om en ny baby, men samboeren mener vi har mer en nok med de to skjønne gutta vi har.
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #19 Skrevet 31. august 2007 MissMariah : Du var såpass ung ja. Føler meg fortsatt ganske ung til tider, men vet jeg klarer det. Ja, blir jo ofte veldig slitsomt til tider hvis man er typen som er litt "egen" å liker å gjøre ting selv. Får prøve og fordele oppgavene så godt som mulig, selv om jeg tror jeg er litt lik deg der Gleder meg.
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 31. august 2007 Takk phillipa. Det var et ærlig og fint innlegg Gleder meg enda mere nå. Håper det blir en baby til på deg etterhvert og da, samboern din venner seg sikkert til tanken med tiden =o)
IBO<3 Skrevet 31. august 2007 #21 Skrevet 31. august 2007 JA, du KLARER det...helt klart!!! du får bare fordele oppgavene ja,,, og gjerne avtale på forhånd, hva som skal gjøre sav samboer og deg... skal han ha permisjon? jeg råder deg til det..tror det betyr mye og ha samboer hjemme en uke eller to... vet ikke hvordan mannen din er, men han hjemme her skjønte ikke helt hvordan det var å ha to så små hjemme... men NÅ, skjønner han:) juhu:P men dette går bra:) og du må glede deg, virkelig:) de kommer til å få et spesielt forhold:) herlig:)
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #22 Skrevet 31. august 2007 Vi har ikke snakket så mye om det enda, men regner med det blir et par ukers permisjon for han ja. Han har ei fra et tidligere forhold, så tror han vet hvilket ansvar det er med små barn ja. Ble jo blandede følelser fra hans side desverre, siden dette ikke var planlagt, og at vi da plutselig har 3barn tilsammens.Ble vell mest skremt kanskje. Men har snakket om det nå, og er så å si enig i å beholde. Tror det går mye bedre bare han får vent seg til tanken. Men skjønner jo han og, 3 barn begynner jo å bli litt. Må muligens kjøpe større bil og, he he.. Satser på at dette går fint Ja, jeg gleder meg masse. Blir spennende =o)
Odd Molly Skrevet 31. august 2007 #23 Skrevet 31. august 2007 Håper på det ja! Glemte en ting som var veldig bra i starten, jeg følte meg så mye mer trygg og avslappet med lillebror. Hadde han med meg overalt. Storebror gikk 3 dager i barnehage det første året, fungerte fint for oss, da hadde jeg tre dager hvor jeg bare kunne nyte den minste og plenty med dager til å kose meg med begge to. Vi hadde tvillingvogn så det var lett for meg å være mye ute med begge de små. Vi prøvde også å være bevisste på at også storebror var liten, var så fort gjort å tenke på han som stor. Du har masse fint å se frem til!
IBO<3 Skrevet 31. august 2007 #24 Skrevet 31. august 2007 skjønner ang det med blandede følelser , men slik er det... og alt går seg til:) ja, blir mye bedre når både du og han er skikkelig vant til tanken liksom.. ja, du må glede deg.. når lillemann/jente kommer, vil det bli ditt største øyeblikk en gang til:) åå, kjenner jeg misunner deg den følelsen.. og tenk hvor godt det er å ha to tette søsken da, som kan dele det meste både på godt og på vondt:) dette blir bra
Sussa23*2nydeligeJenter* Skrevet 31. august 2007 Forfatter #25 Skrevet 31. august 2007 Takk for positive innlegg MM=o) Regner med han og vil glede seg mere og mere etterhvert som magen vokser osv Satser på å få til en gutt den gangen her da Kjenner jeg blir følsom og nesten på gråten når jeg tenker på den opplevelsen det skal bli å føde igjen ja, og spenningen over å få se sin nye lille verdensborger for første gang Det er helt utrolig! Du får ha en fortsatt fin kveld, og kose deg masse med guttene dine i framtiden Klem Susanne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå