Gå til innhold

Northernlights eller andre som er bosatt i USA...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å sende ting hit til norge?

Har en venninne som er bosatt i Miami som har kjøpt en vogn for meg, men det blir lenge til hun drar hit og kunne tenke meg å få den hit tidligere, går det evt an å demontere vogna og sende i ulike pakker hit uten å måtte fortolle det inn? vogna er ny men sendes fra privatperson...

Tusen takk til dere som vet=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan sende den som "gave". Aner ikke hva det blir av gebyr, men jeg sendte noe som var verdt 100 dollar engang,og de fikk ikke noe ekstraregning iallefall.

Det blir en del i porto,da..

Skrevet

Skjønner, hun får sjekke det opp da, men tror at vogna totalt kommer på rundt 10-12 kg, men tenkte å dele den opp i flere biter...

Tusen takk=) Skal nemlig ikke over før til våren, og kunne tenkt meg å ta den i bruk nå i høst...=)

Skrevet

Skal du ha et vareparti mva-fritt inn i landet, må handelsfaktura/proforma merkes med at det er gaveparti samt at verdien ikke må overstige kr 1000,- Forsendelsen må også være fra privatperson til privatperson. (Med engang det blandes inn et fortak vil det bli momsbelastet).

(Vær også oppmersskom på mange transportører som belaster provisjon og adm-gebyr for fortolling på dagsoppgjør. Dette fordi privatpersoner ikke har tollkonto hos Tollvesenet.)

Skrevet

Mener du at man må betale provisjon og adm-gebyr for fortolling på dagsoppgjør selv om det står at gaven er verdt under 1000kr? det blir privatperson til privatperson, kan jeg ikke bare hente pakkene på postkontoret?

Er helt grønn på dette...

Skrevet

Nei, så lenge verdien er under NOK 1000,- og det kommer frem at det er et gaveparti fra privpers til privpers, så skal du får det mva-fritt inn til landet.

Er verdien NOK 1001,- eller høyrere vil hele summen mva belastes.

Sendes det fra USA vil verdien oppgis i US Dollars. Verdien vil ombergenes til NOK (norske kroner). Pass på at verdien i US Dollars ikke er høyere enn at verdien blir over kr 1000,- etter omberegningen.

Skrevet

Skjønner, men det er kanskje litt muffins om en helt ny vogn har verdi under 1000kr... hehe, for den kostet ca 3000norske kroner.. kan jo alltids skrive at den koster under 1000kr, men sannsynligheten for at det er troverdig er vel liten...

Skrevet

Jepp det er så.. Tollvesenet går i enkelte tilfeller inn og verdifastsetter.

Skrevet

huff da.. kjipern altså... får vel se hva jeg finner ut, blir litt lenge å vente helt til våren altså :P

Tusen takk uansett=)

Skrevet

Jeg bodde et år i USA, og da jeg skulle hjem så shippa jeg MYE dritt, 7 kasser hadde jeg. Sendte det med båt for det var billigst, tok mellom 4 og seks uker, fikk ikke alle på en gang da.

Men da skrev jeg bare personal belongings på, gikk fint det.

Betalte vel 200 dollar for alt.

Skrevet

ok, får sjekke litt rundt, men har ikke lyst å betale mva, da kunne jeg like så godt kjøpt vogna her i norge=) Eller så får jeg bare vente til våren, synd -hadde trengt den nå da=) Husker du hvilketselskap du shippet med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...