Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Mange sier "herregud, har dere begynt med ull allerede, hva skal dere ha til vinteren når det virkelig blir kaldt???" Men er ikke ull bodyer og slikt like fint heile året da, forde det regulerer varmen? Kjøpte noen søte rosa på cubus, "not fat, just fluffy" synes de var så fine. Har brukt dem i dag vi.... Men vi bruker ikke genser vi altså, kun body.
så var vi 4 Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 min bruker og ullundertøy nå, ellers hadde han måtte kledd på seg så utrolig mye. Ull er fine saker det, selv om det ikke er -10 og stiv kuling ute
Sjalabais Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Ull er gull - året rundt! Finnes ikke bedre tøy til å regulere kroppstemperaturen. Bruker ull året rundt vi, og tulla er som regel passe varm :-) De aller varmeste sommerdagene tilbringes gjerne på stranda i UV-drakt da, men ellers går det mye ull eller ull/silke klær.
tvilling73, 05/07 Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Ull anbefales jo året rundt. Selv fikk jeg ullallergi etter forrige svangerskap og har derfor ikke brukt det på henne i vår og sommer. På ei nabohytte i sommer var det en gutt på 10 år som gikk i ulltrøye med lange armer. Utpå den hadde han en fleece genser. Han var uheldig å fikk brennende rødsprit over seg og grunnen til at han blir nesten frisk, er den ulltrøya. Fleece smelter som kjendt i huden.. Fleece genseren stakk litt nedfor ulla mot hendene og der fikk han fleecen smelta i huden... Ergo lærte hvertfall jeg fordelen med ull og kommer ikke til å drive grilling i fleece!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 Synes det er så vanskelig å få det rent om de søler noe som er litt vanskelig å få bort siden det skal vaskes så skånsomt. Dere som bruker ull så mye, noen tips?
Sjalabais Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 Oksegallesåpe! Du får kjøpt det på en del helsekostbutikker. Det er et såpestykke som du fukter med litt vann og gnir rett på flekken før vask. Vask plagget som vanlig etterpå. Fargede plagg bør testes på en lite synlig plass før bruk, for den kan slite litt på farge. Det er også flekksåper med sitron i som visst skal være ganske bra, men de har jeg ikke prøvd selv. Får jeg flekker/skjolder som absolutt ikke vil bort, farger jeg plagget :-) Klærne er jo reine, det bare ser ikke så bra ut med flekker som ikke vil bort og da synes jeg det er bedre å farge de bort. Det finnes egne farger for ull å få kjøpt i en del fargehandler. Liker du lilla så kan du bruke krystallfiolett (sånn til å smøre på såre rumper ja :-)), liker du oransje så gir løkskall en fin oransjefarge på ull og for å få brune klær kan du bruke valnøtter :-) (Sånn bare for å være litt alternativ ;-))
SkRuLLa,Synnis&SpiRa Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 synnøve spiste blåbær her en dag, og fikk selvfølgelig en blå flekk på ull-bodyen sin. jeg la bodyen i en bøtte med farris over natta, og vasket den for hånd dagen etter, og flekken var jammen borte! hvordan farger du med valnøtter egentlig? legger du plagget i vann sammen med nøtter å lar det ligge litt?? høres kult ut, må jammen prøve det:)
snull Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Nylonvask fungerer på alle flekker! Genialt...
Sjalabais Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 FARGING MED VALNØTTER/LØKSKALL: Ta klærne du vil farge og putt de i kaldt vann m. litt eddik i (kanskje en kork 35 % eddik til ti liter vann). Kok valnøtter (trenger bare de flakene inni skallet + evnt. skallet, ikke nøttene) eller løkskall (trenger kun inntørket løkskall, selve løken kan du ha til middag ;-)) i 30-60 minutter. Putt de våte ullplaggene i det varme vannet - IKKE rør, bare dytt litt på klærne, rører du vil de tove seg og krympe. La de stå natta over og avkjøle seg og trekke farge :-) Ferdig! Bare bruk en god neve med løkskall, en pose med valnøtter (den standardposen fra butikken) holder til å få en dyp og fin brunfarge :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå