Gå til innhold

Matgenier Se hit!!Svigers til middag i morgen.. hjelp til middag!! please!!

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

De er ganske "fine på det" og har mange spesielle krav til maten..

Den må være:

- ganske sunn, ikke synlig fett eller mye saus (svigermor innbiller seg at slanker seg)

- Lite eller grove karbohydrater (svigerfar har diabetes 2)

- Enkel, ikke for eksotisk og ikke lukte sterkt

Dette er det jeg har i kjøleskapet:

- Svin indrefillet (4 halvtynne 20cm filleteter)

- Pasta (fiberrik, multifarget)

- Rømme, matfløte (he he feit skal hun bli likevel..)

- grønne paprikaer

- Salatblader

- Spinat blader

- Appelsiner (??)

- soya saus

- Løk, hvitløk, ingefær (??)

Mine krav til maten er at den må være:

- Enkel å lage (er gravid og har en 10 måneder gammel en krypende rundt)

- Må ikke lukte rart.. (er litt følsom akkurat nå, spytider..)'

- Må ikke ta kjempelang tid å lage , må jo rydde litt i huset før de kommer også..

Hjelp meg med idear! Hvordan skal jeg lage kjøttet? Hva skal jeg ha til?

Tusen tusen takk for hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stek indrefileten, å servere kremet pasta til, går fort, er lett og kjempegodt!

Stek spinat og løk sammen litt fort (må ikke bli slappt), krydde litt med salt og pepper, hell i 3-4 dl fløte, kok opp. Blanda i ferdig kokt pasta (al dente), blande i 3-4 (kommer an på hvor kremet du vil ha) egguler (viktig å røre hele tiden når du gjør dette), smaka av med soya og hvitløk. Voila, ferdig!

Kan med førdel ha i cherrytomater i pastaen, gir frisk og god smak.

Lykke til

Skrevet

Kan du ikke bare woke litt?Og evt kjøpe sånne fullkornsnudler?

:)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Tror det blir litt for eksotisk.. men ellers hadde jeg nok gjordt det :)

All min wok mat smaker likt uansett og ender opp ganske blødt... ikke så veldig lekkert, men godt hvis man er vandt til det :)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Dette hørtes godt og greit ut! Kanskje noe sånnt ja!

Skrevet

stek svinefileten

...et godt tips er å "åpne" den på midten..som du gjør når du tar smør og ost på et horn.. der kan du ha mye godt inni! f.eks: bare salt og pepper, du kan ha i hvitløk og krydder, eller smøreost (det er min favoritt!!) da er det godt med enten krydderost eller urteost (de små firkanta fra tine)

Når du steker svinefileten så trenger du bare å steke den litt på hver side, så kan du legge den i en ildfast form i ovnen på 200 grader til den er ferdig!

Jeg ville ikke brukt pasta, hva med å kjøpe brun ris? Da kan du blande i løk og paprika og steke det.

Bruker du smøreost i svinefileten så trenger du egentlig ikke så mye saus.. fileten blir veldig saftig, og det blir litt saus av det i den ildfaste forma!

ellers så kan du lage en salat, og pynte med appelsin:o)

Skrevet

lørdag er grøt-dag. kok grøt til dem, å ha deilig spekemat til :)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

mmmm.. tror jeg gjør dette.. bare uten osten, har fått litt lite lyst på smeltet ost i det siste. Pasta er litt rart til ja, brun og hvit ris mikset blir godt! takk for gode tips!

Skrevet

Det er ike så rart passer kjempefint til kyllin og svin, hadde det på lunsjmenyen på en restaurang jeg jobbet på. Prøv det en gang!

Skrevet

Må bare få skyte inn at om svigermor hadde hatt sånne krav til maten hadde jeg laget den største kaloribomben jeg fant, haha! Makan, må invitere til middag selv da folkens, om de har KRAV til maten...

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Gu¨ de hadde dødd!

Svigermor er engelsk og svigerfar er spansk. Dama er vant til ihjelkokt/dampet mat uten salt eller noe annet form for tilsetninger (da blir man slank og er sunn da vet du! ha ha) og fyren har operert ut galleblæren så burde holde seg unna fet mat, pluss han har diabetes. Grøt blir som dessert å regne for han (arroz con leche, kaller de det her og spiser det kaldt!!) Skikkelig nei mat..

Grøt er for eksotisk :)

men takk for tipset

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

uff, nei, kravene har jeg satt, for jeg vil så gjerne at de skal like det og spise masse! De vil at jeg ikke skal stresse i det hele tatt! De kommer mest for å være med barnebarnet (selv omd e ser henne nesten hver dag)

De kommer ikke med krav. De er snille folk , bare litt annmasende. Pluss jeg er litt sånn som liker å imponere å vise at gutten deres har fått et godt hjem :)

Skrevet

stakkars svigermora din da! må være grusomt å ikke ha smakt ordentlig god mat!!! vedde bra mye på ho ikke har spist ordentlig god finnebiff, kokt på bål, og med en blanding av min spesielle fløte og tyttebærsaus!!

grøt eksotisk? hihi, den var gøy! :P

men masse masse lykke til imorgen, håper de ikke blir misfornøyde, og det går bra.

klem klem!

Skrevet

Dette har jeg laget til min svigermor og hun elsker det..!

Kapp kjøttet i biter/terninger og stek de i panna.

Kapp grønnsaker og stek de i panna (jeg pleier bruke sopp, løk, paprika og squash)

Ha alt tilbake i panna, hell på matfløte og kok opp. Tilsett varmt vann med en buljongterning oppi. Smak til med soyasaus, ingefær, salt og pepper.

Server med pasta og gjerne en salat. Blir virkelig kjempegodt.

Et annet tips er å kappe kjøtt og grønnsaker, steke det og ha det i en ildfast form. Lag en posesaus med litt matfløte i, eller en kremet posesuppe (f.eks en kyllingsaus), hell det i forma, strø litt ost på og gratiner i ovnen. Server med pasta, sala, eller brød. Enkelt og godt!

Skrevet

Vil bare si at om du bruker osten, så smelter den ikke.. den trekker inn i fileten så du ser den ikke.. du kjenner bare kryddersmaken, og fileten blir mere saftig! er ikke så "skummelt" som det høres ut som:o)

bare ikke smør på for mye i såfall..ca sånn du ville brukt på skiva:o)

Skrevet

Ok, da så=) Lykke til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...