Gå til innhold

Stakkars babyen min... (Langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som har verdens verste kommende mamma...

Først hadde jeg utdrikningslag på IKM dagen og var helt sikker på at mensen skulle komme, hadde jo murringer hele tiden. Tok to tester som jeg mente var negative og utpå kvelden drakk jeg en del, de andre maste og maste om at jeg drakk for lite, det var jo mitt eget utdrikningslag så etterhvert drakk jeg da.

En uke etter var jeg til frisøren og der fant de ut at de skulle ha noe i håret som ikke var farge, men som gjorde håret blankere og da såg det lysere ut. Men kjente jo på lukten at det var sterke saker og i ettertid har jeg fått ettervekst, så det må jo ha vært noe blekegreier...

Stadig vekk klarer jeg å rote meg borti ting, som skadde fugler og dum nok til å ta i dødt ekorn som lå i veikanten

På jobb sitter jeg stort sett hver dag med ting jeg egentlig er bekymrert for om kan påvirke babyen...

Klarer ikke spise nok fisk og klarer ikke ta tran, har tatt omega-3 fram til nå da.. Fem om dagen er det sjelden jeg får i meg..

Og i dag hadde den ene kollegaen min med seg snitter med røkelaks og det jeg tror var roastbiff, men den var ikke rød i midten.

Før hun som hadde det med kom til lunsj sa jeg til to andre at jeg ikke kunne spise det, og da de spurte hvorfor forklarte jeg, og de så rart på meg og sa det hadde de aldri hørt om og de hadde spist helt vanlig i alle sine svangerskap og det gikk jo bra osv.... Følte meg helt hysterisk så det endte jo med at når resten kom inn, så orket jeg ikke å forklare en gang til og åt en av hver sort.... Huff.. og angret etterpå...

Hvis det blir noe galt med babyen blir det jammen ikke lett å finne ut hvorfor... Skulle ønske jeg var mye flinkere med dette her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe... dette høres nesten ut som noe jeg kunne skrevet selv! Tror det samme gjelder for veldig mange her inne. Tror absolutt ikke du behøver å bekymre deg :-)

Skrevet

DEt de sier er at sjangsene for at det skal gå ille er minimal. Men de må informere om det. Sjangsen for at det du har spist har skadet fosteret er veeeldig liten. Og du tok jo graviditetstest før du dro på utdrikningslaget og mer kan man ikke gjøre. Mange går lenge før de blir gravide og skulle man ikke ha kunne spist eller drukket litt fordi det er en sjangs at det kansje kan ha skjedd de siste ukene så vil man ikke gjøre annet enn å tenke på det hele tiden. Slapp av det er helt sikkert ok!!

Skrevet

Stor trøst: det gjør overhodet ingenting at du drakk alkohol så tidlig, alt har ikke festet seg da, så babyen får ikke næring direkte fra deg - slik som nå... Tror det er ganske ufarlig første to uken etter IKM... Mange som drikker før de vet at de er gravide! Så lenge man tester rett etter antatt mens og holder seg unna alkohol deretter går det heeelt fint! :-) Alt er fint med barnet, helt sikkert! Er du usikker, ta en prat med jordmor, de er så flinke til å berolige. Stor helgeklem til deg og småen.

Skrevet

Vil heller si stakkars babyen din som har en så hysterisk mor!

Når du drakk så visste du jo ikke at du var gravid, og jeg tror ikke du er den eneste som har gjort dette. Og babyen din blir ikke skadet fordi du tar i et dødt dyr. regner med at du ikke vasket fingrene inni munnen ettet du hadde tatt i det.

Og når det gjelder spekeskine, røyka laks og roastbiff så blir jeg så irritert av folk som får hysteriskanfall når de har spist det.

Jeg røyker, drikker cola, spiser godis, spiser roastbiff, røyka laks, spekeskinke, ALDRI fisk, og sitter mye på ræva.

Likevel har jeg fått beskjed på alle kontroller at babyen er så frisk som den kan få blitt!

Skrevet

Som de andre sier, alkohol så tidlig gjør ingen skade. Er nok mange som gjør akkurat det da. Poenget er jo å holde seg unna etterpå. Ang roastbiff er nok det også rimelig trygt i Norge, men skjønner du helst vil holde deg unna - som de fleste av oss her gjør. Selv "syndet" jeg med et par skriver spekeskinke i sommer, men syns jo generelt det er best å være på den sikre siden.

Uansett: slutt å uroe det: det går helt sikkert bra.

PS. er også dårlig på å spise fisk, så da jeg passerte uke 20 begynte jeg med kosttilskudd og omega 3.. må være lov å jukse litt ;-)

Skrevet

Hei igjen! Tusen takk for trøst og lite "spark" :-)

Er jo ikke det at jeg bekymrer meg hele tiden, men av og til hoper det seg opp og så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke bare kan gjøre som ekspertene anbefaler. Er også alt for glad i cola. Men får håpe alt går bra.

Har vært mye dårlig også i det siste, plutselig høy puls og har nesten svimt av flere ganger på jobb. Men hos legen spøker jeg og bagatelliserer, han fant ingenting galt så da fortalte jo ikke jeg at dette bekymrer meg og at det er ubehagelig å ha det slik på jobb..

Jaja. Hjelper å høre at andre har det slik også.

Takk til dere alle!!

Skrevet

hehe sånn har jeg følt meg noen ganger også...! hehe men det går nok bra med oss alle!

trening blir det lite av på meg, og når jeg leste innlegget gikk jeg og hentet omega3 som ikke jeg tatt på 1 uke.. hmmm

lykke til

Skrevet

Stakkars deg da, vet hvordan det er å være bekymret.

Men jeg kan ihvertfall berolge deg på en ting!

Jeg er frisør, og vet at ingenting av det som blir brukt av farge bleiking permanenter eller noe annet i Norge er skadelig for deg som gravid eller fosteret.

Hverken 1trimester eller de senere.

Så snakka jeg med legen ang det med alkohold i graviditeten.

Jeg vet at han ikke er den eneste kegen som sier dette.

Er du klar over hvor mange barn som blir unfanga under sterk alkoholrus?

Eller hvoa mange mødre som er ute og drikker mengder før de virkelig vet de er gravide?

Legen min sa veldig fint at da skulle jo minst halvparten av oss vært syke hvis det var så kritisk i begynelsen.

Men det er visst ikke så gale fram til 7uke? Tror det var 7uke hvor emryoet får næring via plommesekken og ikke via deg.

Er ikke så kjent med det, men han forklarte det ihvertfall slik.

Videre så er det ikke så skadelig med rødt kjøtt i Norge heller, pga av strenge kontroller mot slikt.

Så det går nok bra om du har spist litt rødt kjøtt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...