Gå til innhold

Baccalao:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på God Morgen-tv idag og Wenche laget Baccalao.

Det lagde faren min ofte når jeg var liten:) Fikk så lyst til å prøve jeg også.Men pappa lagde den alltid veldig sterk.Måtte ha et glass melk til,eller halsen brant opp;)

Noen som vet om en enkel og god oppskrift???

Og går det ann å bruke torsk isteden for tørrfisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke være fersk torsk eller tørrfisk i Bacalao, men klippfisk. Dette er fisk som er saltet og tørket. Hvis du får tak i Lofoten sin klippfisk i butikken er denne den beste "butikkklippfisken" jeg har prøvd - og jeg er veeeldig kresen!

Klippfisken skal vanligvis vannes ut i 1-2 døgn ettersom tykkelse og om den er med skinn og bein. Vanligvis står det utvanningsanvisning på pakken. Hvis du går på www.seafood.no og ser under klippfisk har de mange gode og enkle oppskrifter der. Se på den som heter Norsk Bacalaogryte - det er typisk den man kjenner som bacalao i Norge. Du kan gjerne ha oliven og sølvløk i også. Her er foresten link:

http://www.godfisk.no/page?id=215&key=6165

Jeg elsker Bacalao i forskjellige varianter og lager dette ofte. Det er også kjempelett og lage til mange folk (bare man har stor nok gryte) :)

Lykke til

Skrevet

HEI bjørg:)

Tusen takk for svar:) Jeg skal sjekke de sidene du skrev om.

Jeg prøvde meg på Bacalao her om dagen..brukte vanlig torsk....

Ble godt det,men alt endte opp med en tykk grøt...

Rørte for mye jeg da..

Skrevet

Hei igjen

Veldig viktig at man bruker klippfisk ellers får ikke fisken riktig konsistens, men torskegryte med tomat + + er sikkert også godt :) Og ja -man skal ikke røre i gryta, bare riste den. Oljen i bunnen og ikke så sterk varme sørger for at det ikke svir seg :)

Æ elske bacalao!!! :) Enkelt å lage (når man har gjort det en eller to ganger før), supert å lage til mange og kjempegodt å varme opp igjen :) Også e det jo veldig sundt!

Ikke gi dæ med et forsøk :)

Skrevet

Her er en super opppskrift fra min mor:

Forsøk å få tak i skinn og beinfri klippfisk, det er viktig at det er klippfisk!

Fisken skal vannes ut 1 døgn pr cm tykkelse, smak på fisken underveis, er den for salt, bytt gjerne vann.

Ca 4-6 pers.

4 fedd hvitløk-finhakkes

1 chili (uten frø) finhakkes

freses litt i olivenolje

1,5 kg utvannet klippfisk kuttes i biter

2 kg kokefaste poteter (asterix eller beate) kuttes i litt tykke skiver

3 store løk kuttes i ringer

1 bx herm. hakkede tomater (gjerne med smak av hvitløk/basilikum el.l)

1 bx herm. hele tomater

1 bx herm. pimientos (skallede paprika)

1 lite glass tomatpurè

8-10 soltørkede tomater

1 lite glass sorte oliven

Finhakket fersk basilikum (en god neve)

ca 2 dl extra virgin olivenolje

ca 2 dl vann

Dette legges lagvis i en tykkbunnet kjele (ikke aluminium!)

Skal ikke kokes, bare trekkes til potetene og løken er møre, beregn ca 2 timer. Viktig å IKKE røre i bryta, bare rist på den dersom nødvendig.

Tøm gjerne i en dæsj portvin, sherry eller cognac for mer spennende smak, kan sløyfes.

Måtte bare dele denne oppskriften med alle, da dette er den mest fantastiske bacalaoen jeg har smakt. Den er akkurat passe sterk, og smaker *mmmmm!!*

Serverte denne til venninnene mine i bursdag, og jeg fikk utrolig til skryt!

Skrevet

På www.tv2.no finner du alle oppskriftene på det Wenche lager på god morgen norge :0) mye fristende der....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...