peonererfine Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Lurer på om jeg skal begynne å spare fast til de eldre dager...:-) Tror ikke det blir full pensjonsutbetaling, og greit å ha litt ekstra å leve på. Hva gjør dere med dette? Pensjonsforsikring/sparing, aksjer?
Maud Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Uff, når sånne spørsmål kommer, kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å være voksen. Jeg vil helst tenke at pensjonsalderen ligger minst 100 år frem i tid og at jeg ikke trenger å bekymre meg for dette på leeeenge. Svaret er altså nei fra meg, jeg sparer ikke til pensjonen, men er spent på hvilke råd du får. Kanskje jeg også kan bruke dem?
coscos Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Hei! Har ikke begynt med konkret pensjonssparing ennå, føler meg jo så ung! Jeg som jobber med forsikring burde jo visst bedre, greit å sette av litt jevnlig allerede nå og ikke vente til senere. Men, slik vi har tenkt er at vi nedbetaler huset så raskt vi kan (har lånet på 10 år) og setter noe penger i aksjer/aksjefond. Vi har ikke andre forsikringer. Vil anbefale aksjefond for langsiktige investeringer (mer enn 10 års tidshorisont), og således er dette bedre enn tradisjonelle pensjonsforsikringer (hvor du blir behandlet likt med alle andre kunder, og således bare er "sikret" en lav rente). På lang sikt så har jo børsen gjort det mye bedre enn banken, men det er jo et ekstra risikomoment, og du må ha is i magen til å være investert gjennom de dårlige tider, da det er vanskelig å "time" markedet. Ellers, så har jo bolig vist seg å være god investering, men akkurat nå er det dyrt å gå inn på det markedet, og jeg synes ikke de forskjellige eiendomsproduktene er spesielt bra. Ofte høy risiko (og vanskelig å få ut pengene igjen dersom du trenger dem raskt). Men, egen bolig tror nå jeg er god investering (det skal man jo ha en stund uansett).
Karomamma Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 Vi har livrente, hvilket ikke er så kult etter at skattereglene ble endret, får se hva vi gjør med den...Ellers har vi hatt en nøye gjennomgang av jobbpensjonene våre og min er langt over snittet heldigvis. Har allerede samlet opp et greit beløp de siste 15 årene, nå er det bare å tviholde på jobben eller forhandle frem tilsvarende ordning hvis jeg bytter jobb! Ellers gjør vi som coscos sier og satser på egen bolig
Gummelillan Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Har heldigvis en grei arbeidsgiver som gir grei pensjon, og sparer selv i fond (både til meg selv og til ungene når de er klare for etablering).
Reveenka Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 Hehe, livrente? Hva er det? Trodde det var noe sånne Monopolgreier, jeg... c",) Huffameg, jeg er helt grønn på området, aner ikke hva jeg får i pensjon, jeg - eller fra hvem. Hvordan kan man finne ut det? Men gjeldsforsikring, det har vi hvertfall.
Reveenka Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 Mitt heteste tips er å fa maaange barn, og så indoktrinere dem fra de er små til at de skal ta seg av mamma og pappa når vi blir gamle. Foreløpig går det etter planen, ingen har protestert så langt.... c",)
Myra Skrevet 3. september 2007 #8 Skrevet 3. september 2007 Det er innført lov om obligatorisk tjenestepensjon (OTP). Der arbeidgiveren din forplikter seg til å spare 2 % i fond for deg. Noen arbeidsgivere har også tilbudt sine arbeidstakere høyere sparing mot av det da blir trukket litt av lønn. Hos oss sparer vi totalt 5 % og det utgør litt når vi kommer til pensjonsalder. Sjekk opp med arbeidsgiveren din. Ellers kan det også være lurt å sjekke med banken din eller forsikringsselskapet ditt. Ellers kan det være god pensjon å sitte med stort nedbetalt hus som du selger for å kjøpe en liten leilighet, gjerne i syden
Attpåklatten :-)™ Skrevet 3. september 2007 #9 Skrevet 3. september 2007 http://www.dn.no/privatokonomi/article416156.ece
Myra Skrevet 3. september 2007 #10 Skrevet 3. september 2007 Denne artikkelen er to og et halvt år gammel og fra før loven om obligatorisk tjenestepensjon ble innført. Det finnes sikkert oppdatert informasjon på dine penger eller lignende sider.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 3. september 2007 #11 Skrevet 3. september 2007 Linken var et svar til Reveenka som lurte på hva livrente var....Regner med at livrente er det samme nå som for 2 1/2 år siden;-)
Tiggywinkle Skrevet 3. september 2007 #12 Skrevet 3. september 2007 Jeg har en veldig god ordning gjennom jobben, men mannens er ikke fullt så god. Så vi sparer i fond i tillegg til litt fast eiendom. Men vi skal faktisk i banken på torsdag og ha en ny gjennomgang og se hva vi trenger mer.....
coscos Skrevet 3. september 2007 #13 Skrevet 3. september 2007 Vedr. linken som det er henvist til over. Både Livrente og IPA (individuell pensjonsavtale) har i år mistet de gunstige skatteordningene (fradrag på skatt for inntil kr 40000 innskudd per år på IPA og ingen formuesskatt på livrente), så det som står i linken er ikke lenger gyldig. Når det gjelder lov om obligatorisk tjenestepensjon, så finnes det to ordninger som arbeidsgiver kan ha. Det ene er ytelsespensjon (som var den gamle ordningen), og som betyr at du er sikret en viss prosent av din lønn som pensjon, og den andre er innskuddspensjon, som betyr at arbeidsgiver setter av en viss prosent (min. 2 %) av din lønn i dag til fremtidig pensjon. Generelt sett vil det for "eldre" personer, være best med ytelsespensjon dersom de starter i dag, da innskuddspensjon ikke får muligheten til å vokse så fort på få år. Er du "ung" har du derimot flere år å spare over, slik at det potensielt kan bli bra med innskuddspensjon også. Når det gjelder innskuddspensjon, så er det også mange alternativer, bedriften kan velge å spare likt for alle sammen, sette det inn et sted som garanterer en (lav) rente, eller de kan gå inn i fond. Alternativt, så kan dere ha en slik ordning at hver enkelt ansatt kan velge hvilke fond de ønsker å investere i, avhengig av hvilket forsikringsselskap de har valgt, og de fondene de kan tilby. Dette er ganske så komplisert å forklare, men selve budskapet er vel at dersom du har minimumsordningen med 2 %, så er jo ikke det all verden å skryte av, så man bør alltids spare litt selv i tillegg :-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 3. september 2007 #14 Skrevet 3. september 2007 Reveenka, jeg forsøkte, men det ble visst helt feil;-)
gammel røy Skrevet 3. september 2007 #15 Skrevet 3. september 2007 Jobber i staten... har ikke noe privat pensjonsforsikring, bare gjeldsforsikring (det MÅ man ha, er min mening). Har ikke råd til noen pensjonsforsikring for tiden, har nok med å betale ned på eiendom. Så det får være vår pensjonssparing- invistering i egen bolig. Sparer heller ikke til lille snuppa- vi får heller hjelpe henne med bolig når hun blir stor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå