Gjest Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Vi har bestemt oss for Andreas,kan man si at dette er en oppkalling av Arne? har jo samme startbokstav og innholder de samme bokstavene. Hadde en onkel som het Arne som jeg har lyst å kalle opp etter,men ikke direkte oppkalling,altså Arne.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Det synes jeg da det kan kalles. Han en onkel som heter Jon, og når vi vil kalle vår evt sønn for Jonas sa mamma at det er oppkalling.
Tooblind Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 De navnene er jo ikke beslektet med hverandre. Det ene er gresk og det andre er norrønt. Jeg ville ikke kalle det oppkalling, men kanskje det bare er meg..?
kazy Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 jeg har en bestemor som mener at så lenge forbokstaven er den samme er det oppkalling.... jeg mener at det er det ikke. skal det kalles oppkalling, må vel navnet være det samme?? ELLERS KAN ALLE FØLE SEG BEÆRET MED Å BLI OPPKALT, OG Da blir det vel ikke så spesielt??
Miamamma Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Jeg synes at det kan kalles oppkalling dersom dere bestemmer det selv! Evt. kan dere jo si at det ikke er direkte oppkalling, men en slags "hedring av minnet"..?
lotta72 har fått Anders Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Samboeren min heter Arne, og er ifølge hans mor oppkalt etter hans bestefar Asbjørn. Da er det vel forbokstaven hun har tenkt på. Jeg vil kalle det oppkalling.
Lillegull2008&2010 Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 kanskje ikke noen direkte oppkalling, men dere har hatt Arne i tankene når dere bestemte dere for Andreas, så da er det oppkalling samme forbokstav, og samme bokstaver og tankene om at dere ville kalla han opp. Absolutt oppkalling da
kidos! Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Synes ikke det er oppkalling så lenge det ikke er samme navnet. Til nød kan det gjøres om til "riktig kjønn" Andrea oppkalt etter Andreas, Martin oppkalt etter Martine. Men å hedre minnet, det er noe annet. Hørte en gang om en som mente at Jens var oppkalling etter Nils fordi det var et kort, gammelt, norsk navn og begge endte på s.(helt sant!) Enten kaller man opp med samme navn, eller så bruker man et navn man liker bedre og står for det.
brummemamma- Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 Jeg synes det kan kalles oppkalling. Jeg er "oppkalt" etter min mors tante, og vi har ikke samme men nesten samme navn. Viss dere sier at det er på grunn av Arne dere har valgt Andreas blir det oppkalling synes jeg, selv om det hadde vært enda nærmere viss de hadde samme stamme/betydning.
Gjest Skrevet 1. september 2007 #11 Skrevet 1. september 2007 Det er nok mest for at jeg vil hedre min Onkel som noen skriver,og det er han jeg hadde i tankene når jeg var enig i det navnet. Desverre så lever han ikke lenger,men han blir da hedret gjennom gutten vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå