Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Hei! Tok lege/ gynekolog cellprøve av dere ved første kontroll? Gynekologen min gjorde det, og nå har jeg fått beskjed om at prøven viste forandringer, og at jeg må ta utvidede prøver som innebærer utskrapning fra livmorhalsen, samt vevsprøver av livmorhalsen... Er det noen andre som også har fått beskjed om noe lignende? Jeg har hatt celleforandringer i flere år, men for et par år siden var det visst så stabilt at jeg bare trengte å gå til legen en gang i året, i motsetning til hver 3 mnd... ble bare litt overrasket over at jeg nå hadde fått det igjen... ble ganske stressa egentlig i og med at jeg er gravid...
gravid me nr 8 :-) Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 hei...jeg tok også celleprøve fordi jag hadde betennels på livmor veggen å den viste forandringer å jeg er også gravid å må inn hver 8 uke å ta ny celle prøve..fram til jeg har født å visst d da forsatt er forandringer så skulle di bruke laser å brenne vekk en del av livmortappen...di tok vevsprøve av llivmorhalsen min å den ga også uslag...har fått beskjed om at di ikke kommer til å gjøre noe mer enn å ta prøver fram til jeg har født.....di sa at d ikke var noe fare selv om jeg er gravid så da stoler je på d:) lykke til....klem
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Hei! Tusen takk for svar:) Ja, man må vel bare stole på legene... men tok de utskrapning av livmorhalsen på deg? Det står i brevet at det skal gjøres, men har snakket med gyn pol som tidligere tok celleforandringprøver av meg, og de sa at utskrapning av livmorhalsen gjør de ikke på gravide, da følger man heller tett opp med prøver gjennom hele svangerskapet! Så ble litt stressa når det skal gjøres på meg av min nye gynekolog...
Mamma`n til verdens nydeligste Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 Jeg trodde heller ikke at de gjorde stort annet enn å følge med under svangerskapet.. Selv hadde jeg grad 3 i celleforandringer, d.v.s siste stadiet før kreft. Var inne til konisering, d.v.s fikk fjernet en liten del av livmortappen/halsen. Dette gikk helt problemfritt, og jeg ble også gravid 2 måneder etter inngrepet (egentlig litt for tidlig), men svangerskapet gikk også helt bra etter dette... Så hvis det ender med konisering er det ikke noe å grue seg til i alle fall ..... :-)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Tviler på at de kommer til å gjøre mer enn å ta ny celleprøve av deg og bare følge litt ekstra med. En sånn biopsi som de tar vanligvis for å få sikrere svar er nemlig ganske fæl:-( De gjør ikke koniseringer på gravide, og selv om det skulle vise seg at du har grad 3, så tar det vanligvis 10-20 år før dette kan utvikle seg videre til et forstadie til kreft. Det betyr at celleforandringer 1-3 IKKE er forstadier til kreft!! Veldig viktig å huske på slik at en ikke blir så stressa!:-) Det er veldig vanlig å få celleforandringer i svangerskap - men de går oftest tilbake ganske raskt etter er har født:-) Det sa de på sykehuset til meg i alle fall:-)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Tusen takk for svar! Nå er jeg mye mindre stressa!! Ha ei super helg!!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Hei Håpet:) Du, jeg har et spørsmål, den vevsprøven de tok på deg, var det biopsi? Klem:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå