PrinsesseSjefen Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Så slipper dere å holde det andre på topp hele tiden..... Taushetsplikta er det mange som slurver med, selv om det ikke er vondt ment...
Gjest Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Nei, men synes allikevel det blir feil å legge ut sånn info om folk på nettet som helt klart har gitt uttrykk for at de ikke ønsker å fortelle folk såpass spesifikt hvor de bor..! Taushetsplikt eller ikke...
Frk. Vable Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Men folk gjør fort "feil" på nettet, kjapt gjort å skrive noe man ikke har tenkt nøye igjennom. Jeg for min del visste ikke at de har gjort det klart for seg at de ikke ønsker å snakke om seg selv...
mayaya Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 den taushetspliktblemma var ganske alvorlig synes jeg... uansett hva familien har sagt!
~sjiraff~ Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 "§ 13. (taushetsplikt). Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller 2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre. "
PrinsesseSjefen Skrevet 30. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. august 2007 helt enig med deg, derfor lagde jeg dette innlegget så ivrige dibere kunne diskutere uten at alle skulle følge det innlegget. Jeg trodde bare det var lurere, beklager hvis du misforsto meg.
PrinsesseSjefen Skrevet 30. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2007 dette var svar til mamsemomsen, havnet litt langt nede...
Gjest Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 Leste det tidligere også, men synes allikevel det er ganske drøyt å legge ut sånn info om andre på nett, enten man jobber i barnehage eller ikke! Hadde noen lagt ut info om hvilken barnehage mine unger gikk i, hadde jeg blitt forbanna uansett om det var ansatte, venner eller andre..! Det går litt på moral også, ikke bare lover og paragrafer!
~sjiraff~ Skrevet 30. august 2007 #9 Skrevet 30. august 2007 Ja, drøyt er det abolutt, men er ikke så sikker på at hun faktisk har brutt taushetsplikten sin.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #11 Skrevet 30. august 2007 Nei, det har ikke _jeg_ sagt heller, men kjenner som sagt litt til denne familien, og vet at hun ikke vil ha navnet på ungene eller nærmere info om bosted og sånn på nettet, og utfra bloggen er det ganske lett å se det også, ingen steder står det navnet på lillegutten, hvor de bor, info om noen av dem, de andre ungene eller noen ting.. Så jeg synes man skal bruke litt alminnelig folkevett og tenke seg om litt...det finnes noe som heter "vær varsom-plakaten"!
Gjest Skrevet 30. august 2007 #12 Skrevet 30. august 2007 Nei...vil ikke dra det opp igjen, håper moderator har slettet eller sletter det snart...
~sjiraff~ Skrevet 30. august 2007 #13 Skrevet 30. august 2007 Dette var ikke for min del mytet på deg mamsemomsen, jeg syntes bare det var så rart at alle raste opp om at hun hadde brutt tausehetsplikten, da han muligens ikke har gjort det. Men jeg er helt enig i at det ikke er særlig lurt eller taktisk av henne å opplyse om det hun gjorde.
EnUndreneMor Skrevet 30. august 2007 #14 Skrevet 30. august 2007 er dette om minstemann eller?? jeg er så innmari nysgjerrig, send emeg på PM så en husmor som meg får ro i sjelen:P
Gjest Skrevet 30. august 2007 #15 Skrevet 30. august 2007 Nei, skjønte det sjiraff :-) Synes også det ble litt vel lynsjestemning, men er enig i at det hun gjorde ikke var riktig..!
Gjest Skrevet 30. august 2007 #16 Skrevet 30. august 2007 greit hvis hun kun hadde sagt hvor de var fra,men hadde ikke trngt og opplyse om at et av barna går i barnehagen hun jobber i..
Tommage♀♂ Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 Vi lærte på skolen (gikk barne- & ungdomsarbeiderfag) at det var brudd på taushetsplikten å oppgi navn på barn i barnehagen. "Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, MED MINDRE SLIKE OPPLYSNINGER RØPER ET KLIENTFORHOLD eller andre forhold som må anses som personlige."
Frk. Vable Skrevet 30. august 2007 #18 Skrevet 30. august 2007 Navn ble ikke nevnt, så jeg e også i tvil om det er brudd på taushetsplikt. Men om det er etisk rett, er en helt annen sak....
Maisie Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 Vet ikke hvordan det er andre steder, men her jeg bor, har man ikke lov til å opplyse eller fortelle om hvilke barn man har i barnehagen. Det er ikke lov til å si verken ja eller nei hvis noen spør om den eller den går i barnehagen. Dette pga at man ikke skal kunne spore opp enkelte barn. Har vært borti foreldre som ikke skal ha kontakt med barna (ifølge dom), og som prøver å finne ut hvilken barnehage de går i ved å spørre ut barnehagepersonalet.
alfabet Skrevet 30. august 2007 #20 Skrevet 30. august 2007 VIL de spore de opp, så finner de ut. Foreldre i barnehagen har jo ikke taushetsplikt, og ikke ungene...
Maisie Skrevet 30. august 2007 #21 Skrevet 30. august 2007 Ja, men nå var det jo taushetsplikt som arbeidstaker det var snakk om, ikke som privatperson.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå